کد خبر: 84224
A

هشدار ونزوئلا درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل به شورای امنیت در خصوص توسل آمریکا به اقدام نظامی علیه نفتکش‌های ایرانی هشدار داد.

هشدار ونزوئلا درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی

به گزارش دیده بان ایران؛ ساموئل مونکادا، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در خصوص تهدیدات نظامی واشنگتن علیه نفتکش‌های ایرانی که راهی این کشور هستند، هشدار داد.

 

نماینده ونزوئلا در پیامی توئیتری که روز جمعه در صفحه خود منتشر کرد، نوشت: کاراکاس در خصوص تهدید استفاده قریب الوقوع آمریکا از نیروی نظامی علیه نفتکش های ایرانی که راهی ونزوئلا هستند، به شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است.

 

مونکادا این اقدام آمریکا را اقدامی جنگی دانست.

 

وی همچنین در پیام توئیتری دیگری نوشت: حمله مسلحانه به نفتکش ها، تجارت آزاد و ناوبری میان ملل، تجاوز (به حقوق کشورها) است. محاصره دریایی از سوی آمریکا این واقعیت را بیش از پیش نشان می دهد که این (آمریکا) قصد دارد که کل جمعیت ونزوئلا را از ابزارهای حیاتی امرار و معاش خود محروم کند و این یک جرم برای براندازی (یک کشور) است.

 

پیش از این نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی ناشناس، گزارش داد که دولت دونالد ترامپ در پاسخ به آنچه تلاش های تهران برای ورود به آمریکای لاتین خوانده می شود، اعمال تحریم ها و اقدامات قانونی دیگری را برای اخلال در صادرات نفت ایران به ونزوئلا در نظر دارد.

 

در پی اوج گرفتن تنش میان واشنگتن و کاراکاس، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد کشورش که در انتظار ورود تانکر‌های نفتکش ایران برای تامین سوخت مورد نیازش است، روز پنجشنبه آزمایش موشکی را در جزیره اورشیلا این کشور انجام داده است.

 

جمهوری اسلامی ایران در راستای حمایت اقتصادی از متحد خود، ونزوئلا، پنج فروند نفتکش را که حامل سوخت هستند از طریق تنگه جبل الطارق و آب‌های آزاد به ونزوئلا اعزام کرده است.

 

تحریم‌های آمریکا مانع از آن شده است که کشور‌ها و شرکت‌های نفتی با ونزوئلا وارد تعامل تجاری شوند. این وضع به کاهش بنزین، در ونزوئلا منجر شده، به گونه‌ای که بنزین برای خودرو‌های پلیس و آمبولانس‌ها جیره‌بندی شده است.

 

اطلاعات دریانوردی پایگاه «ریفینیتیو آیکون» نشان می‌دهد 5 کشتی ایرانی حامل سوخت به مقصد ونزوئلا، در حال نزدیک شدن به «کارائیب» هستند. این رسانه انگلیسی نوشت: انتظار می‌رود نخستین نفتکش روز یکشنبه وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر