کد خبر: 84653
A

صادق زیبا کلام: بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ هم شرکت نمی کنند/ لاریجانی باز نشسته سیاسی شده است

زیبا کلام: علی لاریجانی بازنشسته‌ی سیاسی شده است؛ اینکه بگوییم ایشان برای سال ۱۴۰۰ نامزد اصولگرایان شوند، بعید است. زیرا شانسی ندارند تا رای بیاورند. نه تنها ایشان بلکه هیچ یک از چهره‌های اصولگرای کلاسیک و سنتی جامعه به سمت آن‌ها اقبالی ندارد. البته وضعیت اصلاح‌طلبان هم همیطور است. اما اینکه ایشان نامزد ریاست جمهوری شوند کاملا منتفی است، رای نمی‌آورند، بدنه‌ی اجتماعی اصلاح‌طلبان به ایشان رای نمی‌دهد. اساسا آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند

صادق زیبا کلام: بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ هم شرکت نمی کنند/ لاریجانی باز نشسته سیاسی شده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب درباره حضور لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری به انصاف نیوز گفته است: «علی لاریجانی بازنشسته‌ی سیاسی شده است؛ اینکه بگوییم ایشان برای سال ۱۴۰۰ نامزد اصولگرایان شوند، بعید است. زیرا شانسی ندارند تا رای بیاورند. نه تنها ایشان بلکه هیچ یک از چهره‌های اصولگرای کلاسیک و سنتی جامعه به سمت آن‌ها اقبالی ندارد. البته وضعیت اصلاح‌طلبان هم همیطور است. اما اینکه ایشان نامزد ریاست جمهوری شوند کاملا منتفی است، رای نمی‌آورند، بدنه‌ی اجتماعی اصلاح‌طلبان به ایشان رای نمی‌دهد. اساسا آنها در انتخابات شرکت نمی‌کنند، صرف نظر از اینکه نامزد انتخابات لاریجانی با محمدرضا عارف باشد. ایشان اگر رئیس یا قائم مقام و دبیر هرجایی هم شوند، فرقی در سیاست‌های کلان کشور ندارد. زیرا بسیاری از سازمان‌ها و نهادها نقش مهم و تعیین کننده‌ای در سیاست‌های کلان ندارند. مثلا مجمع تشخیص  در سیاست خارجی ایران یا حضور ایران در سوریه، برنامه‌ی موشکی و هسته‌ای ایران یا مذاکره با آمریکا، مصلحت نظام چه نقشی در سیاست‌های کشور دارد؟ بنابراین چه تفاوتی دارد ریاست آن را محسن رضایی یا علی لاریجانی بر عهده داشته باشد یا حتی  چه فرقی داد با زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی رئیس آن بود.مجمع تشخیص مصلحت نظام به جز نام چیزی نیست، تنها جایی که تا حدودی موثر است جایگاه ریاست جمهوری است که اختیارات و قدرت آن هم کم شده. بنابراین حتی آقای لاریجانی به جاهای دیگری هم بروند، عملا کاره‌ای نیستند، پس آینده‌ی سیاسی آن‌ها تمام شده است. حتی اگر به مجمع هم بروند بر روی رابطه‌ی مجمع و دولت تاثیری نمی‌گذارد زیرا نگاه اکثریت اعضا در مجمع همسو با تندروها و جبهه پایداری به‌نظر می‌رسد. حالا یک رای تاثیر زیادی نخواهد داشت.»

زیباکلام درباره‌ی اینکه اگر علی لاریجانی به شعام برود، چه تاثیری بر روی رابطه‌ی دولت با شعام خواهد گذاشت، می‌گوید: «شاید مقدار کمی بر رابطه‌ی دولت با شورای عالی امنیت ملی تاثیر خواهد گذاشت. اما دقیقا اینجا مسئله این است که شعام هم تاثیر گذاری زیادی بر روی مسائل مهم کشور نمی‌گذارد فرقی ندارد آقای لاریجانی کجا بروند، وضعیت تغییری نمی‌کند.»

این استاد دانشگاه درباره‌ی احتمال واگذاری دبیری شورای نگهبان به صادق لاریجانی گفت: «آنجا هیچ تغییری نخواهد کرد، زیرا کار شورای نگهبان این است که از ورود افرادی که یک مقداری منتقد و مستقل هستند به انتخابات جلوگیری کند و می‌خواهد چهره‌های حکومتی وارد کارزار انتخاباتی شوند. حتی اگر آقای صادق لاریجانی به شورای نگهبان برود، خط کشی شورای نگهبان را تغییر نمی‌کند و حتی بیشتر و بیشتر خط مشی فعلی آن تقویت می‌شود. در حقیقت فرقی میان آقای جنتی و صادق لاریجانی وجود ندارد.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر