کد خبر: 84666
A

زنگ هشدار آتش‌سوزی در ‌۱۲ شهر استان اصفهان به صدا درآمد

استمرار هوای گرم و خشک پوشش‌های گیاهی مرتعی و وزش باد، پتانسیل حریق در مراتع را افزایش می‌دهد و مرتع داران، دامداران و گردشگران در عرصه‌های منابع طبیعی باید نسبت به خطر حریق هوشیار باشند.

زنگ هشدار آتش‌سوزی در ‌۱۲ شهر استان اصفهان به صدا درآمد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ با وجود تاکید بر لزوم رعایت هشدارهای زیست محیطی برای جلوگیری از حریق در مراتع و جنگل‌ها، بیشترین علل آتش سوزی سهل انگاری و خطاهای انسانی است. ایجاد شعله، از بین بردن علف‌های هرز به روش آتش سوزی، رها کردن بطری‌های شیشه‌ای و قوطی‌های فلزی براق در طبیعت از جمله عواملی هستند که به شیوع آتش در محیط زیست دامن می‌زنند.

افزایش گرما، وزش باد و پوشش‌های خشک گیاهی از  جمله علل وقوع غیرانسانی آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها در فصول گرم سال هستند و هر چه شدت گرما افزایش یابد احتمال حریق بالاتر می‌رود.

با این‌حال رعایت نکات پیشگیری از حریق و وجود ایستگاه‌های اطفای حریق مجهز از جمله مسائلی هستند که نقش قابل توجهی در کاهش این بلا و خسارت دارند.

منصور شیشه فروش با اشاره به میزان حریق در مراتع استان، اظهار داشت: حریق سال گذشته در استان اصفهان در حوزه شهرها ۰.۳ هکتار با یک مورد، در اراضی محیط زیست استان حدود با ۱۳ فقره در ۱۰۹ هکتار، در اراضی مرتعی ۲۴۲ هکتار با ۶۲ مورد و در اراضی کشاورزی ۴ مورد۲.۲ هکتار تحت تاثیر حریق قرار گرفت.

آتش سوزی در هر هکتار جنگل ۳۴۰ میلیون تومان خسارت وارد می‌کند

وی افزود: مراتع بسیار مهم هستند و به عنوان ذخائر ارزشمندی برای هر منطقه‌ای محسوب می‌شوند، به طوری که طبق بررسی‌های به عمل آمده آتش سوزی در مراتع می‌تواند در هر هکتار تا ۸ میلیون تومان خسارت و در جنگل‌ها در هر هکتار حدود ۳۴۰ میلیون تومان خسارت وارد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه حفظ مراتع و جنگل‌ها بسیار با اهمیت است و در صورت بروز حریق آسیب‌های زیادی وارد می‌شود، گفت: تاثیرات بسیاری در حریق مراتع از جمله نیاز به ۳ سال بعد از حریق به بلوغ برای احیا مجدد مراتع، از بین رفتن حیات وحش، آلودگی ناشی از آتش سوزی، خطرات آسیب‌های بدنی برای افراد موثر در مهار آتش، تخریب ارگانیسم‌های داخل خاک، صرف هزینه برای احیای مرتع و کمرنگ شدن کارکت‌های مرتع از جمله عدم تولید اکسیژن وجود دارد.

وی تصریح کرد: مساحت سطح استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که دارای ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل است در این میزان مرتع یک میلیون هکتار امکان وقوع حریق وجود دارد.

شیشه فروش ادامه داد: اقدامات انجام شده برای کنترل حریق در استان اصفهان شامل تهیه پهنه وری استان از نظر خطرپذیری و تشکیل ۱۹۸ سامانه عرفی است که در این سامانه‌ها احتمال حریق پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به مناطقی که آمار حریق در آنها زیاد است، اظهار داشت: مراتع فریدن، بویین و میاندشت، خوانسار، چادگان، فریدون شهر، سمیرم، دهاقان، گلپایگان، نطنز، شهرضا، کاشان و لنجان بوده که در سال گذشته اتفاق افتاد و ۹۵ درصد علت حریق عامل انسانی بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: به عموم مردم توصیه می‌شود از درست کردن آتش در مراتع و جنگل‌ها خودداری کنند و اگر درست کردند حتما از خاموش کردن کامل آن مطمئن شوند، از رها کردن اشیا فلزی، شیشه، اجسام برنده و غیره در مراتع بپرهیزند چرا که این اجسام مانند عدسی عمل می‌کند و باعث آتش سوزی می‌شود و همچنین کشاورزان ته مانده مزارع شان را نباید آتش بزنند چرا که به یک حریق بزرگ تبدیل می‌شود و دیگر نمی‌توانند آن را مهار کنند.

وی افزود: منابع طبیعی تنور گازی، آب گرمکن خورشیدی، اجاق و کپسول گاز در اختیار روستائیان قرار داده و  امور عشایر نیز ۲ هزار پکیج خورشیدی به آنها تحویل داده و ۷۰ پایگاه اطفای حریق در مناطق توسط منابع طبیعی ایجاد شده است.

درخواست مدیریت بحران استان اصفهان از سازمان جنگل ها و مراتع کشور

شیشه فروش با بیان اینکه مدیریت بحران اصفهان از سازمان مراتع و جنگل‌های کشور درخواست‌هایی دارند، گفت: ما از سازمان مذکور می‌خواهیم یک بالگرد مجهز به سبد آب در اصفهان مستقر شود تا در صورت حریق مراتع به سرعت اطفا شود.

وی ادامه داد: سازمان مراتع و جنگلهای کشور نسبت به ایجاد دو ایستگاه و پایگاه دائمی مجهز اطفای حریق در سمیرم و فریدون شهر با توجه به وجود بیشتر جنگل و مرتع در این مناطق اقدام کند.

۱۰ درصد عرصه های منابع طبیعی استان مستعد آتش سوزی هستند

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اصفهان گفت:  ۱۰ درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان با توجه به شاخص پوشش‌های گیاهی، مرتعی و جنگلی به عنوان پهنه‌های بحرانی و نیمه بحرانی از نظر احتمال حریق شناسایی و تمهیدات لازم برای پیشگیری از وقوع حادثه پیش بینی شده است.

داریوش سعیدی افزود: جنگل‌های استان به طور عمده در دو شهرستان فریدون شهر با ۴۰ هزار هکتار و سمیرم با ۲۵ هزار هکتار قرار دارند.

حادثه خبر نمی‌کند به عنوان مثال آتش سوزی‌هایی که طی دو هفته گذشته در مراتع و جنگل‌های کشور رخ داد، خسارات بسیاری وارد کرد، در حالی که می‌توان با رعایت نکات پیشگیری از حریق و وجود ایستگاه‌های مجهز اطفای حریق از خسارات بیشتر ممانعت کرد

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر