کد خبر: 84684
A

آسو شیتد پرس : یک آمریکایی متهم به پول‌شویی یک میلیارد دلاری برای ایران شد

دادگاه فدرال آمریکا پنج‌شنبه ۱۵ خرداد کِنِت زانگ، یک بازرگان تبعه ایالات متحده را به پول‌شویی یک میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی متهم کرد. این بازرگان اهل ایالت آلاسکا متهم است که یک میلیارد دلار پول نفت ایران را با جعل مدرک از کره جنوبی خارج کرده و تقریباً همه آن را به امارات متحده منتقل کرده تا به دست ایران برسد.

آسو شیتد پرس : یک آمریکایی متهم به پول‌شویی یک میلیارد دلاری برای ایران شد

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از آسوشیتدپرس ، آقای زانگ با استفاده از صورت حساب‌های جعلی برای ارسال مواد ساختمانی، بانک‌های کره جنوبی را قانع کرده که یک میلیارد دلار پول مسدود شده نفت ایران را آزاد کنند و مجوز انتقال این پول را به امارات متحده کسب کرده است.

تاکنون گزارش‌های زیادی از سوء استفاده از بازار املاک و ساختمان امارات، به‌ویژه دبی برای مقاصد پول‌شویی منتشر شده است.

آسوشیتدپرس نیز می‌گوید بازار املاک دبی به «بهشتی» برای کسانی تبدیل شده که از طرف آمریکا به اتهام سودجویی مالی از جنگ‌ها، حمایت مالی از تروریسم و قاچاق مواد مخدر تحریم شده‌اند.

آمریکا می‌خواهد شیوه استفاده از حساب‌های جعلی، همچنین موضوع شفافیت مالی در امارات را بررسی کند.

آقای زانگ که در کره جنوبی زندانی است و اتهام خود را اقرار کرده است کهه قرار بود در ماه مارس آزاد شود، ولی دادستانی آمریکا می‌گوید وی فعلاً تا پرداخت چندین میلیون دلار جریمه در کره جنوبی نگه داشته خواهد شد و خواستار استرداد وی به آمریکا و محاکمه دوباره‌اش در این کشور است.

ماه گذشته میلادی یک بانک کره جنوبی پذیرفت به دلیل عدم جلوگیری از این پول‌شویی مبلغ ۸۶ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، دادگاه آمریکا از دبی و راس‌الخیمه، یکی دیگر از شیخ‌نشینان امارات تشکر کرده است که ۲۰ میلیون دلار از پول منتقل شده را ضبط کرده‌اند.

قرار بود سه ایرانی تحریم شده از طرف آمریکا با این پول برای خرید هتل در گرجستان و با توسل به یک نهاد مالی امارات سرمایه‌گذاری کنند.

دادگاه آمریکا می‌گوید یک قاچاقچی اسلحه ایرانی-آمریکایی که «روابطی با سی‌آی‌ای داشت» این معامله را ترتیب داده بود. نام او از سوی دادگاه ذکر نشده است.

دولت‌های امارات متحده عربی و ایران تا کنون دربارهٔ خروج غیرقانونی یک میلیارد دلار از پول‌های ایران از کره جنوبی و سرنوشت این مقدار پول اظهار نظر نکرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر