کد خبر: 84902
A

سلیمی نمین: جهانگیری کاندیدای اصلاح طلبان نمی شود شاید محسن هاشمی شانس داشته باشد

عباس سلیمی‌نمین گفت: آقای جهانگیری فرصتی برای عرضه خود در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت زیرا او در عملکرد دولت روحانی سهیم است و در ایجاد وضعیت فعلی نقش جدی داشته است. او نمی‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد؛ از این‌رو تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان به سمت گزینه‌های دیگری می‌روند و جهانگیری را به‌عنوان گزینه خود مطرح نمی‌کنند.

سلیمی نمین: جهانگیری کاندیدای اصلاح طلبان نمی شود شاید محسن هاشمی شانس داشته باشد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شاید از وقتی که اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 به عنوان کاندیدای پوششی حسن روحانی به‌میدان آمد، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه او می‌تواند در بزنگاهی خاص نامزد اصلی اصلاح‌طلبان باشد، مطرح شد.

 

حالا و هرچه به انتخابات 1400 نزدیک‌تر می‌شویم، این گمانه‌زنی بیش از پیش شنیده می‌شود؛ به‌خصوص در شرایطی که اصلاح‌طلبان عملا شخصیت قابل توجه دیگری را در میان خود نمی‌بینند.

 

از سوی دیگر آنها این اطمینان را دارند که جهانگیری بتواند تأیید صلاحیت شود و از این حیث هم او را یک گزینه مناسب می‌بینند اما موضوع به این سادگی‌ها هم نیست زیرا جهانگیری به دلیل حضور در دولت روحانی در معرض شدیدترین انتقادها قرار دارد و به گفته برخی تحلیلگران سیاسی او نمی‌تواند گزینه رأی‌آوری برای اصلاح‌طلبان باشد و شاید به همین دلیل است که برخی از محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران و فرزند ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی سخن می‌گویند که او هم کارگزارانی است و احتمال تأیید صلاحیتش کم نیست اما آیا همه این‌ها می‌تواند یک بحران بزرگ در جبهه اصلاحات به نام ریزش سرمایه اجتماعی را رفع کند و سبد رأی اصلاح‌طلبان را احیاء کند؟

 

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل وضعیت موجود سیاسی با نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده گفت: «من با طرح زودهنگام مسائل انتخاباتی مخالفم زیرا باعث دور شدن کشور از مسائل اصلی می‌شود. اما در تحلیل فضای سیاسی کشور باید گفت که در انتخابات اخیر مجلس همه شاهد یک وزن‌کشی سیاسی میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و حتی میان طیف‌هایی از اصولگرایان بودیم تا بعد از این دیگر برخی نیروهای سیاسی با توهمات خود سهم‌خواهی نکنند».

 

او درباره جایگاه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری 1400 هم اظهار کرد: «پایگاه رأی اصلاح‌طلبان دچار تزلزل جدی شده است؛ البته ممکن است که در انتخابات سال آینده بخشی از سبد رأی آنها احیا شود و تا حدی تغییر در وضعیت آنها نسبت به انتخابات مجلس ایجاد شود اما این تغییر در حدی نخواهد بود که یأس مردم از اصلاح‌طلبان از بین برود.

 

آنها در سال‌های اخیر دولت و بخش زیادی از مجلس را در اختیار داشتند و در تمام این سال‌ها نتوانستند کارنامه خوبی از خود ارائه دهند؛ هرچند دولت اخیرا در موضوع کرونا قدری مناسب عمل کرد اما در بسیاری از زمینه‌ها مشکلات عدیده همچنان وجود دارد؛ بنابراین این تصور که در انتخابات ریاست‌جمهوری تغییری فاحش در سبد رأی اصلاح‌طلبان ایجاد شود، درست و واقعی نیست».

 

او در پاسخ به این پرسش که آیا اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی می‌تواند نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 باشد، تصریح کرد: «آقای جهانگیری فرصتی برای عرضه خود نخواهد داشت زیرا او در عملکرد دولت روحانی سهیم است و در ایجاد وضعیت فعلی نقش جدی داشته است.

 

او نمی‌تواند پاسخگوی افکار عمومی باشد و همه انتقادهایی که به دولت می‌شود به او هم مربوط است؛ از این‌رو تصور می‌کنم اصلاح‌طلبان به سمت گزینه‌های دیگری می‌روند و جهانگیری را به‌عنوان گزینه خود مطرح نمی‌کنند».

 

سلیمی‌نمین درباره احتمال نامزدی محسن هاشمی هم در پایان گفت: «اگر در یک‌سال پیش رو، شورای شهر تلاش ویژه‌ای کند، اتفاقات مهمی را رقم بزند و وضعیت شهر تهران را متحول کند ممکن است که محسن هاشمی شانسی در انتخابات سال آینده داشته باشد اما در حال حاضر که خدمات شهری عملا غیرفعال است و شهرداری تهران و شورای شهر تهران کارنامه ضعیفی از خود ارائه داده‌اند و حتی تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری پیشین هم به پایان نرسیده است، محسن هاشمی هم وضعیت خوبی برای حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد».

 

منبع: نامه نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر