کد خبر: 85069
A

لابی‌من‌های مجلس یازدهم چه کسانی هستند ؟ اسامی / سوابق

«مجلس روی انگشتشان می‌چرخد و از همه قدرت و توانشان استفاده می‌کنند تا حرفشان را به کرسی بنشانند»؛ این حکایت لابی‌من‌ها و تا حدی سلبریتی‌های مجلس است که معادلات پارلمانی را رقم می‌زنند و دسته و گروه‌های خود را دارند، گاهی هم آنقدر سنبه پر زوری پیدا می‌کنند که حرفشان تبدیل به نظر کلیت مجلس می‌شود

لابی‌من‌های مجلس یازدهم چه کسانی هستند ؟ اسامی / سوابق

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ «مجلس روی انگشتشان می‌چرخد و از همه قدرت و توانشان استفاده می‌کنند تا حرفشان را به کرسی بنشانند»؛ این حکایت لابی‌من‌ها و تا حدی سلبریتی‌های مجلس است که معادلات پارلمانی را رقم می‌زنند و دسته و گروه‌های خود را دارند، گاهی هم آنقدر سنبه پر زوری پیدا می‌کنند که حرفشان تبدیل به نظر کلیت مجلس می‌شود.

از مجلس اول تا امروز در هر دوره‌ای افرادی بودند که به لابی من ها و سلبریتی های مجلس معروف شدند؛ همان افرادی که گاهی به دلیل سوابق حضورشان در پارلمان، گاهی به خاطر فعالیت‌های سیاسی و شان و منزلت حزبی، یک سر و گردن بالاتر از دیگران بودند و توانستند از قدرت تاثیر گذاری بیشتری برخوردار باشند.

 

میراث لابی‌گری در دست مجلس یازدهم

کار مجلس دهم که به پایان رسید، مجلس یکدست اصولگرای یازدهم در جریان مشارکت ۴۲ درصدی انتخابات ۹۸ روی کار آمد؛ مجلسی که دیگر به لحاظ سیاسی به اصلاح‌طلب و اصولگرا تقسیم نمی‌شود بلکه تنها می‌توان از انواع طیف‌های اصولگرایی (سنتی، پایداری، حامی قالیباف و احمدی‌نژادی) سخن گفت.

در این مجلس چهره‌هایی که اسم‌شان به گوشمان آشناست کم نیست هرچند نمی توان آنها را در زمره سلبریتی های سیاسی اثرگذار قرار داد، از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد گرفته تا نقش‌آفرینان مجالس گذشته که تلاش دارند خود را میدان دار نشان دهند. در این میان با اینکه تنها یک ماه از آغاز مجلس یازدهم می‌گذرد اما با نگاهی به اتفاقات اخیر مجلس می‌توان لابی‌من‌های پارلمان را شناسایی کرد. چهره‌هایی که در جریان انتخابات هیات رئیسه توانستند گوشه‌ای از قدرت لابی‌شان را به منصه ظهور برسانند.

 

از سلبریتی‌ها تا لابیست‌های یازدهمی

ماجرای لابی‌گری‌های مجلس یازدهمی‌ها خیلی پیش‌تر از آنکه درهای ساختمان هرمی به روی اهالی آن باز شود شروع شد؛ همان زمان که دعوای قدرت بالا گرفته بود و هر روز تعداد داعیه‌داران برای کرسی ریاست بیشتر می‌شد. چهره‌هایی که  بی نام و نشان نبودند و قبلا در این دریای مواج سیاست بارها اسم‌شان به گوش خورده بود؛ محمدباقر قالیباف از همان سلبریتی‌های مجلس بود که چند هفته مانده به افتتاحیه مجلس آزمون قدرت لابی‌گری‌اش شروع شد. هرچند قالیباف در میان طیفی از اصولگرایان برو بیایی دارد اما با نقش‌آفرینی مخالفانش کار او سخت‌تر شد و برای همین دست‌ به دامن نمایندگان دیگر شد تا برای او رای دست و پا کنند. هرچند او در این بازی اولین پیروزی‌اش را به دست آورد اما این پیروزی اولیه بیشتر از آنکه مدیون قدرت لابی قالیباف باشد مدیون بازوهای لابیستی بود که شهردار اسبق به آنها تکیه کرد و توانست خودش را به سکوی بهارستان برساند؛ افرادی چون علیرضا زاکانی، نادران و ...

از سوی دیگر مصطفی میرسلیم که زمانی در دولت هاشمی و خاتمی ایفای نقش کرده بود و بعد از آن در جریان انتخابات ۹۶ به یک سلبریتی سیاسی تبدیل شد اما سرنوشتش با عاقبت مهمترین سلبریتی اصلاح طلب مجلس دهم یعنی محمدرضا عارف بی‌شباهت نبود. میرسلیم هم مانند عارف با وجود آنکه چهره شناخته‌ شده مجلس محسوب می‌شود اما به نظر می رسد چندان از قدرت لابی برخوردار نیست و این مُهر مردودی بود که در ماجرای انتخابات هیات رئیسه به عنوان اولین آزمونش در کارنامه او ثبت شد. رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه که برای رئیس مجلس شدن خیز برداشته بود در جریان رقابت با قالیباف و فریدون عباسی حتی رایی کمتر از احمدی‌نژادی‌های مجلس آورد و توانست فقط ۱۲ رای روانه سبد خود کند.

 

میدان‌داری وزرای احمدی‌نژاد و سابقه‌داران مجلس

حضور احمدی‌نژادی‌ها و تکمیل حلقه پارلمانی‌ آنها روی دیگر سکه لابی‌گری در گود مجلس یازدهم بود که در بین آنها اسم حمیدرضا حاجی‌بابایی و علی نیکزاد بیشتر از همه شنیده شد. حاجی‌بابایی که در مجلس هفتم و هشتم هم دستی بر آتش لابی‌ها داشت در این دوره با قدرت و اعتماد به نفس بیشتری شروع به فعالیت کرد. هرچند قدرت لابی او در مقایسه با بازوهای‌ لابیست قالیباف نتوانست موفقیتی کسب کند اما  بازی پایاپایی را در جنگ قدرت مجلس از خود نشان داد.

علی نیکزاد وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد نیز از همان افرادی بود که با لابی‌گری که بخشی از آن به لطف آذری زبان بودنش بود، توانست در میان اعضای هیات رئیسه جایی برای خود باز کند و بر کرسی نائب رئیسی مجلس یازدهم تکیه بزند.  

البته این‌ها تنها لابی‌گرهای مجلس یازدهم نیستند و نمی‌توان از کنار سابقه‌داران پارلمانی که به زیر و بم‌های مجلس آشنا هستند و قاعده بازی پارلمانی را به خوبی می‌دانند عبور کرد. علیرضا زاکانی و مرتضی آقاتهرانی از همان دست نمایندگانی هستند که با شناخت فراز و فرودهای مجلس در لیست مهمترین لابی‌من‌های این دوره قرار گرفته‌اند.

مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری که پیش از این به اصولگرایان ضربه شستی نشان داده بود و یاداوری کرده بود که توانایی بر هم زدن بازی‌ آنها را دارد در لیست لابی‌گرهای مجلس یازدهم قرار می‌گیرد و اتفاقا ساز موافق او با وزرای احمدی‌نژاد بود که اول ترس رئیس نشدن را به جان قالیبافی‌ها انداخت و در مرحله بعد، نیکزاد را راهی هیات رئیسه کرد. علیرضا زاکانی نیز که ۱۲ سال صندلی‌های نمایندگان را دور زده بود حالا در مجلس یازدهم با کوله‌باری از تجربه به یکی از لابی‌من‌های این مجلس تبدیل شده است.

 

بازماندگان لابیست‌های اصلاح‌طلب

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و نائب رئیس مجلس دهم یکی از سلبریتی‌های معروف مجلس یازدهم است که هم حرفش در میان اصولگرایان خریدار دارد و هم جایگاه‌ و پایگاهی‌ در میان ترک‌نشینان مجلس به دست آورده است. پزشکیان هم بالا و پایین مجلس را از ۱۲ سال پیش به خوبی دیده بود و حالا چهارمین دوره نمایندگی‌اش را سپری می‌کند و می تواند از قدرت لابی گری خود در بزنگاه ها بهره بگیرد.

غلامرضا تاجگردون هم که این روزها ماجرای اعتبارنامه‌اش جدال تازه‌ای در مجلس به راه انداخته است جزو بازماندگان مجلس دهم و آخرین اصلاح‌طلبان باقی مانده در میدان پارلمان است البته او با ماجراهای اخیر در گوشه رینگ قرار گرفته است اما این دلیلی بر انکار قدرت لابی نماینده گچساران نیست. او که در مجلس دهم بازوی لابی‌گری اصلاح طلبان محسوب می‌شد حالا در میدان مجلس یازدهم و لشکر اصولگرایان باید قدرتش را به نمایش بگذارد.

منبع: خبرانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر