کد خبر: 85261
A

قرص آزیترومایسین تنها داروی درمان کرونا در ایران+جزییات

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا مدعی شده است: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

 قرص آزیترومایسین تنها داروی درمان کرونا در ایران+جزییات

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آزیترومایسین (Zithromax) یک آنتی بیوتیک است که می تواند به درمان برخی از عفونت های باکتریایی کمک کند. به طور کلی استفاده از آن در هنگام شیردهی بی خطر است ، اما افرادی که بیماری قلبی دارند باید از مصرف این دارو خودداری کنند.آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک در کلاس ماکرولیدها است. سازمان غذا و داروی (FDA) اولین بار در سال 1991 آزیترومایسین را تأیید کرد. مانند همه آنتی بیوتیک ها ، آزیترومایسین تنها می تواند با باکتری های خاصی مبارزه کند. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف دارو با پزشک صحبت کنید. آزیترومایسین در برابر عفونت های ویروسی یا به عنوان مسکن موثر نیست.

 

به عنوان مثال پزشک ممکن است آزیترومایسین را برای عفونت سینوس ، بیماری مزمن انسدادی ریه یا لوزه تجویز کند. آزیترومایسین می تواند با طیف گسترده ای از باکتری ها از جمله بسیاری در خانواده استرپتوکوک مبارزه کند. این می تواند مانع از رشد باکتریهای مضر شود.

پزشکان تمایل دارند از این دارو برای درمان عفونت های خفیف تا متوسط ​​ریه ها ، سینوس ها ، پوست و سایر قسمت های بدن استفاده کنند.پزشک ممکن است آزیترومایسین را برای درمان عفونت های باکتریایی زیر تجویز کند:

• عفونت های سینوسی مربوط به موراکسلا کاتارالیس یا استرپتوکوک پنومونیه • بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) عوارض مربوط به موراکسلا کاتارالیس و ذات الریه

• برخی عفونت های پوستی مربوط به استافیلوکوکوس اورئوس ، استرپتوکوک پیوژنز یا استرپتوکوک آگالاکتیا• ورم لوزه مربوط به استرپتوکوک پیوژنز

• مجاری ادراری و سرویسیت مربوط به کلامیدیا تراکوماتیس• زخمهای دستگاه تناسلی سرطان (در مردان) مربوط به هموفیلوس دوکرئی

• برخی از عفونت گوش در کودکان در سن 6 ماه و بالاتر نحوه مصرف آزیترومایسین آزیترومایسین را چگونه مصرف کنیم؟

آزیترومایسین یک داروی تجویزی است. بنابراین ، مردم نباید آن را بدون نسخه مصرف کنند.این دارو به صورت قرص ، شربت خوراکی ، قطره چشم و تزریق در دسترس است. بهترین نوع و دوز مصرفی به نوع عفونت فرد بستگی دارد.

افراد می توانند دارو را با یا بدون غذا مصرف کنند. آنها باید قبل از استفاده از شربت ، آن را به طور کامل تکان دهند.برخی از نمونه های دوزهای رایج عبارتند از :

عفونتهای پوستی دوز اولیه 500 میلی گرم (میلی گرم) و 250 میلی گرم یک بار در روز تا روز 5 مصرف می شود بیماری مزمن انسدادی ریه خفیف تا متوسط500 میلی گرم در روز به مدت 3 روز یا دوز اولیه 500 میلی گرم و به دنبال آن 250 میلی گرم یک بار در روز تا روز 5  عفونت های سینوسی500 میلی گرم در روز به مدت 3 روززخم دستگاه تناسلی یک دوز واحد از 1 گرمعفونت‌ گردن‌ رحم‌اورتریت

یک دوز واحد از 1 گرم اورتریت گنوکوکی یک دوز واحد از 2 گرماستفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها می تواند منجر به ایجاد گونه های مقاوم در برابر باکتری ها شود ، به این معنی که دیگر آنتی بیوتیک ها علیه آنها کار نمی کنند. به این مقاومت آنتی بیوتیکی گفته می شود.

آزیترومایسین برای کرونا

در هنگام مصرف آزیترومایسین یا هر آنتی بیوتیک دیگر ، افراد باید اقدامات احتیاطی زیر را رعایت کنند: تمام دوره های آنتی بیوتیک هایی که پزشک توصیه می کند ، حتی زمانی که احساس بهتری می کنید ، مصرف کنید.

• بدون نسخه آنتی بیوتیک مصرف نکنید. همه آنتی بیوتیک ها نمی توانند همه باکتری ها را درمان کنند.• آنتی بیوتیک ها را به اشتراک نگذارید.

• آنتی بیوتیک ها را در برنامه دوز متفاوت از برنامه ای که پزشک تجویز می کند مصرف نکنید.• در صورت بروز عوارض جانبی بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

• برای علائم واکنش آلرژیک مانند مشکل تنفس به اورژانس بروید.

عوارض جانبی آزیترومایسین :

عوارض جانبی آزیترومایسین ممکن است شامل تهوع و استفراغ باشد.مانند همه داروها ، آزیترومایسین می تواند عوارض جانبی خاصی داشته باشد. اینها معمولاً جزئی هستند. در آزمایشات بالینی ، تنها 0.7٪ از افراد به دلیل عوارض جانبی مصرف Zithromax را متوقف کردند.

بیشتر عوارض جانبی که باعث شده افراد جلوی مصرف دارو را بگیرند دستگاه گوارش است ، مانند:- حالت تهوع

- استفراغ- اسهال

- درد در شکمعوارض جانبی کمتری که در 1٪ موارد رخ می دهد شامل موارد زیر است:

- تپش قلب یا درد قفسه سینه- رفلکس اسید

- سرگیجه- سردرد

- خستگی- واژینیت

- بثورات- پوست خشک

- حساسیت به آفتابعوارض جانبی جدی نادر است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

- آسیب کبد به ویژه در افرادی که سابقه مشکلات کبد را دارند.- تغییر ریتم قلب ، که بیشتر در افرادی که داروهای ضربان قلب مصرف می کنند ، افراد مسن و کسانی که پتاسیم خون کم دارند.

- واکنشهای آلرژیک جدی

***تاثیر آزیترومایسین بر  بیماران کرونایی چیست؟

کیانوش جهانپور سخنگوی سابق وزارت بهداشت گفته بود که بر خلاف هیاهوی اولیه، یافته های محققان ایرانی حاکی است فاویپیراویر تاثیر چندانی در درمان کووید_۱۹ ندارد. استفاده از هپارین ها از برخی مرگ های بیماران کرونا در ICU جلوگیری می‌کند و فعلا بهترین اثر درمانی در بیماران کرونا را داروی آزیترومایسین (نوعی آنتی بیوتیک) داشته است.

همچنین رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می‌دهد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر