کد خبر: 85395
A

خانه‌ داماد مصدق از تخریب نجات پیدا کرد

دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران از رایزنی شهرداری منطقه ۱۱ شهر تهران با مالک بنای تاریخی «متین دفتری» در خیابان فلسطین جنوبی و نجاتِ این بنای تاریخی از خطرِ تخریب خبر داد.

خانه‌ داماد مصدق از تخریب نجات پیدا کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ خانه‌ تاریخی «متین دفتری» متعلق به یکی از جوان‌ترین نخست وزیران رضاشاه و داماد محمد مصدق، در سال ۸۲ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد، اما در طول سال‌های  بعد و به دلیل شکایت مالک، نامش زیاد شنیده شد. ۱۱ سال بعد و با اعتراض مالک به دیوان عدالت اداری، رأی دیوان خروج از ثبت این بنای تاریخی بود. ۱۳ سال بعد، بار دیگر این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت می‌رسد، اما اعتراض مجدد مالک، رأی دیوان عدالت اداری را به خروج از ثبت برمی‌گرداند.

خانه‌ احمد متین‌دفتری - داماد مصدق و پسر میرزا محمود خان اعتضاد لشکر (عین‌الممالک) - پایین‌تر از خیابان جمهوری در فلسطین جنوبی، نبش خیابان فلاح‌زادگان، در طول چند ماه گذشته، با مجوزِ تبدیل شدن به یک مجتمع تجاری منتظر تخریب بود و به مرور آسیب‌های زیادی به آن وارد شد؛ مانند برداشته شدن سقف و شیروانی و در و پنجره‌های خانه. احتمال تخریب خانه زمانی قوت گرفت که مالک دستور نقشه تخریب این بنای تاریخی را با رأی دیوان گرفته بود.

تا این‌که امروز در صفحه شخصی کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران در اینستاگرام این خبر اعلام شده است که «شهرداری منطقه ۱۱ شهر تهران با مالک این اثر جلسات متعددی برگزار و وی را متقاعد به حفظ بنا کرد. قرار است این بنا حفظ، مرمت و احیاء شود تا این خاطره تاریخی تهران برای همیشه در حافظه مردم پایتخت باقی بماند.»

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر