کد خبر: 85412
A

قالیباف و دوستانش حرف های امروز خود را به خاطر داشته باشند

کاش چهره‌هایی مثل محمد باقر قالیباف حرف‌های امروز خود را به خاطر داشته باشند تا فردا مسئولیت محدودیت سرعت اینترنت، افزایش بهای آن و به تبع آن محدودیت دسترسی قشر مستضعف به اینترنت و البته فیلتر احتمالی اینستاگرام را بپذیرند.

قالیباف و دوستانش حرف های امروز خود را به خاطر داشته باشند

به گزارش دیده بان ایران؛ بالاخره پای آذری جهرمی به بهارستان و مجلس جدید باز شد تا نمایندگان مجلس تکلیف خود را با یکی از بزرگ‌ترین نگرانی محافظه کاران یعنی دسترسی کاربران به فضای مجازی مشخص کنند، دسترسی‌ای که به باور محافظه‌کاران بی قید و شرط و فساد انگیز و به باور عموم مردم محدود، مشکل ولی مولد است.

نمایندگان مجلس امروز به طور صریح کنترل و محدودیت فضای مجازی و حمایت از تولید کنندگان داخلی را درخواست کردند و البته برخی هم‌چون قالیباف نگاهی کاسب‌کارانه و پرایدی به فضای مجازی داشتند.

در همین رابطه بخوانید:

انتقاد شدید نمایندگان مجلس یازدهم از آذری جهرمی/ 10 نماینده متذکر خواستار محدودیت بیشتر فضای مجازی در کشور شدند/ اینستاگرام فیلتر می شود؟

احمد مرادی نماینده بندرعباس از جمله کسانی بود که به کنترل بیشتر فضای مجازی اعتقاد داشت و خطاب به جهرمی گفت: فضای مجازی کشور از کنترل دولت و وزارت اطلاعات خارج شده است و باید فکری اساسی در این موضوع کرد. انتظارات مردم را در این زمینه باید محقق کنید.

موسی غضنفرآبادی نماینده بم هم از جمله کسانی بود که به اینستاگرام حمله کرد و گفت: امروز اینستاگرام قتلگاه اعتقادات جوانان شده، چقدر از خانواده ها که به خاطر وجود این فضا متلاشی نشدند.

محسن دهنوی نماینده تهران نیز با بیان این که ادامه پروژه غرب و برجام به دست جهرمی جلو می‌رود از کند شدن روند پیشرفت فضایی ایران انتقاد کرد و گفت: دولت آقای روحانی صنعت هسته‌ای را با برجام تعطیل کرد و صنعت فضایی را به دست آقای جهرمی تعطیل کرد.

غلامعلی کوهساری نماینده آزادشهر نیز از حامیان کنترل شدیدتر بر فضای مجازی بود و گفت: از آنجایی که قشر جوان استفاده بیشتری از فضای مجازی دارد، لازم است نظارت و کنترل بیشتری بر فضای مجازی اعمال شود.

قالیباف در سخنان با انتقاد از این مسئله که چرا باید برای فرستادن یک پیام ساده این پیام ابتدا به خارج از کشور برود گفت: امروز خانواده های ما در فضای مجازی در معرض فضای الوده هستند. امروز لجام گسیختگی در فضای مجازی را می بینیم که در کشورهای غربی هم وجود ندارد.

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود درباره مدیریت فضای مجازی با اشاره تجارت مشابه گفت: بازار خودروی کشور الان وضع خوبی دارد و علت آن هم تعرفه‌های و سیاست‌‌گذاری‌های مدیریتی درست است باید با همین دست‌فرمان، فضای مجازی هم مدیریت شود!

نگاهی به مجموع انتقادات نمایندگان از آذری جهرمی نشان می‌دهد آن‌ها اساسا شناختی از فضای مجازی، اینترنت و مدیریت محتوا در این فضا ندارد و فقط مایلند آن را به هر شکلی که شده مدیریت کنند.

در نمونه روشن این عدم شناخت تنها نگاهی به سخنان محمد باقر قالیباف کافی است. رئیس مجلس برای مقایسه نمونه مشابه موفق سیاست‌گذاری داخلی به یکی از بیمارترین و فاسدترین نمونه‌های موجود یعنی صنعت خودرو اشاره می‌کند و سیاست‌گذاری و مدیریت آن را درست ارزیابی می‌کند و توصیه می‌کند با همین دست فرمان فضای مجازی هم مدیریت شود.

یعنی رئیس مجلس وضعیت قیمت‌ها نجومی بازار خودرو و محصولات بی کیفیت ایران خودرو و سایپا را مطلوب می‌داند و فساد مالی و مدیریتی این فضا را نادید گرفت و توصیه می‌کند که این مدل را در فضای مجازی هم پیاده کنیم. البته ایراد از قالیباف نیست این دیدگاه، دیدگاه عمومی محافظه کاران است و محصول آن را به شکل روشن می‌توان در ماجرای تلگرام دید.

محافظه‌کاران به هر ترفند بود تلگرام را فیلتر کردند و با الگوی مدیریت پرایدی مورد اشاره قالیباف را در این زمینه پیدا کردند و با کپی تلگرام چند پیام رسان مثل سروش و بله و آی گپ تولید کردند که در نهایت چیزی جز جذب منابع مالی نداشتند و هیچ کدام نتوانستند سهمی مهمی از بازار پیام رسان‌ها کسب کنند.

به عنوان نمونه پیام رسان سروش بیشترین حمایت مالی و بیشترین تبلیغات تلویزیونی را داشت در نهایت اما چیزی جز یک شکست مفتضحانه نبود و صدا و سیما آگهی فروشش را منتشر کرد.

حالا قالیباف و دوستانش در مجلس جدید دنبال چنین رویکرد در برابر اینستاگرام هستند، فضایی که امروز کسب و کارهای زیادی نیز به لطف آن اداره می‌شوند.

پاسخ آذری جهرمی به انتقادات فضای مجازی نیز هوشمندانه بود. او با اشاره به این که فیلتر کردن فضاهای دیگر اینستاگرام را تبدیل به یک قطب ناخواسته کرده گفت: اگر اینستاگرام در زمان شهادت حاج قاسم سلیمانی، صفحه‌های مربوط به ایشان و کاربرانی که ابراز ارادت کردند را می‌بندد، باید بدانیم آن‌ها تروریست های کت و شلوارپوش هستند و در آن شکی نیست. اما اگر سردار در بغداد به شهادت می‌رسید ما باید آن شهر را خالی می‌کردیم؟ دغدغه شما در خصوص فضای مجازی و اینستاگرام درست است، اما استفاده حداکثری از این فضا نگاه دیگری است.»

در حوزه صنعت فضایی هم اتهاماتی که نمایندگان متوجه دولت می‌کنند در مجموع ضعیف السند و تبلیغاتی است. هرچند روند توسعه فضایی نسبت به دوران احمدی‌نژاد کند شده، اما این کندی به خاطر کاهش شدید منابع مالی و فشار فزاینده تحریم‌ها است. نمایندگان باید به خاطر بیاورند که دیگر درآمد افسانه‌ای نفت دوران احمدی‌نژاد تکرار نمی‌شود که در دوران تحریم هم بتوان میمون به فضا فرستاد و کالای اساسی هم تامین کرد.

البته تمام این حرف‌ها به معنی آن نیست که وزیر جوان روحانی به عیب و نقص است. او در توسعه اینترنت، کاهش قیمت آن، توسعه شبکه ملی اطلاعات، دسترسی عمومی به اینترنت و مواردی مثل این کوتاهی داشته ولی متاسفانه به دلیل ناآشنایی نمایندگان با فضای کاری وزارت ارتباطات عموم انتقادات سیاسی، غیرکارشناسی و شعاری بود.

کاش چهره‌هایی مثل محمد باقر قالیباف حرف‌های امروز خود را به خاطر داشته باشند تا فردا مسئولیت محدودیت سرعت اینترنت، افزایش بهای آن و به تبع آن محدودیت دسترسی قشر مستضعف به اینترنت و البته فیلتر احتمالی اینستاگرام را بپذیرند.

منبع: سلام نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر