کد خبر: 85516
A

چرا مجلس یازدهم؛ مجلسی ضعیف و ناکارآمد است؟

گفته می شد؛ مجلس جای حقوق دانان و تدوین قوانین است اما در مجلس یازدهم چنین نیست. عدم حضور نمایندگان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نشان دهنده عدم آشنایی نمایندگان جدید با نگارش قانون و مهم ترین وظیفه مجلس است . جایگاه کمیسیون حقوقی به عنوان گلوگاه حضور و بروز نظریات حقوقدانان در نگارش متن قوانین به خوبی درک نشده و حتی مورد بی توجهی قرار گرفته است. شاید نمایندگان مجلس یازدهم؛ به دنبال کمیسیون های نان و آب دار و دارای سفر خارجی باشند چنان که رقابت ۷۰ نفری نمایندگان برای حضور در کمیسیون امنیت ملی نکته ای جالب توجه و البته قابل بررسی است

چرا مجلس یازدهم؛ مجلسی ضعیف و ناکارآمد است؟
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ گفته می شود؛ مجلس جای حقوق دانان و تدوین قوانین است اما در مجلس یازدهم چنین نیست. عدم حضور نمایندگان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نشان دهنده عدم آشنایی نمایندگان جدید با نگارش قانون و مهم ترین وظیفه مجلس  است . 
جایگاه کمیسیون حقوقی به عنوان گلوگاه حضور و بروز نظریات حقوقدانان در نگارش متن قوانین به خوبی درک نشده و حتی مورد بی توجهی قرار گرفته است. 

 

شاید نمایندگان مجلس یازدهم؛ به دنبال کمیسیون های نان و آب دار و دارای سفر خارجی باشند چنان که رقابت  ۷۰ نفری نمایندگان برای حضور در کمیسیون امنیت ملی نکته ای جالب توجه و البته قابل بررسی است 

بر اساس اصل ۶۶ قانون اساسی و همین طور طول مدت فعالیت این کمیسیون‌ها در قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تعیین می‌شود و اصل ۸۵ قانون اساسی هم دو وظیفه اساسی بر عهده کمیسیون‌ها قرار داده است؛ اول اینکه وظایف و اساسنامه شرکت‌های دولتی ممکن است در کمیسیون‌های تخصصی تصویب شود و دوم آنکه مجلس می‌تواند تصویب قوانین را آزمایشی و موقتی به کمیسیون‌ها واگذار کرد.

در مجلس یازدهم شاهد این هستیم که تنها سه نفر برای کمیسیون حقوقی قضایی ابراز علاقه مندی کردند که نسبت به آمار ۷۰ نفری برخی از کمیسیون‌ها بسیار ناچیز بود. این آمار نشان می دهد متاسفانه نقش این کمیسیون به عنوان گلوگاه حضور و بروز نظریات حقوقدانان در نگارش متن قوانین به خوبی درک نشده و حتی مورد بی توجهی قرار گرفته است.

این پل ارتباطی بین جامعه حقوقدانان و نخبگان آن با نمایندگان مجلس شاید در نگاه ابتدایی چندان با اهمیت نباشد، اما اگر بدانیم که بسیاری از قوانین و مصوبات مجلس به دلیل ابهامات و مجمل بودن آن‌ها در آینده موجب ایراداتی خواهند شد، بیشتر به نقش و جایگاه چنین کمیسیونی توجه خواهیم کرد.

 

ظاهرا این مجلس هم خود را درگیر اقدامات نمایشی کرده و اکثر اعضای آن به دنبال مواهب نمایندگانی باشند. بی تردید مجلسی که در آن حقوق دان مبرز و توانمند نباشد قطعاً در تدوین قانون موفق نخواهد بود. 

سید احمد حبیب نژاد حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران می‌گوید: هرچند در آیین نامه داخلی مجلس عواملی مانند تحصیلات و سوابق شغلی در امتیاز ورود نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی موثر شناخته شده اند، عوامل زیاد دیگری برای جاذبه و دافعه کمیسیون‌های تخصصی مجلس نقش دارند. به عنوان‌ مثال شاید سفر‌های خارجی، احتمال پست در سفارتخانه، وزارت امور خارجه یا وزارت نفت بعد از دوران نمایندگی، گرفتن بودجه برای وعده‌هایی که نمایندگان در انتخابات داده اند و ارتباط با وزیرانی که دارای وزارتخانه‌هایی با امکانات و بودجه بیشتر هستند، نمایندگان را ترغیب کند تا به کمیسیون‌هایی مانند امنیت ملی انرژی یا برنامه و بودجه یا صنایع و معادن بروند.

وی در پایان تاکید می‌کند، اصلاح برخی قوانین و مقررات مانند قوانین انتخاباتی از جمله نقش بیشتر احزاب در انتخابات و حتی اقدامِ نامزد انتخاباتی در اعلامِ کمیسیون‌های مورد علاقه خود در تبلیغات انتخاباتی و اصلاح رویه‌ها و فرایند‌های پارلمانی و تغییر نحوه تعامل نمایندگان با وزرا و توجه بیشتر بر نمایندگی ملی به جای تمرکز بر نمایندگی محلی می‌تواند در رفع این کاستی موثر باشد.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • مستاجر

    ضعیف تر از مجلس ششم است فقط دنبالبحث وبرنامه بیهوداست چند ماه از عمرش کذشته پر کاهی کا نکرده

ارسال نظر