کد خبر: 85800
A

کوچ اجباری اهالی پاساژ پروانه بعد از ۱۸ سال به پارک شهر

بهمن ماه بود که خبری دوستداران پارکینگ پروانه و تمام کسانی را که روزی حتی برای تماشا به این شهر فرنگ نوستالژیک رفته بودند، شوکه کرد: جمعه بازار پروانه از محل فعلی جمع و به جایی دیگر منتقل خواهد شد و این خبری بدی بود برای تمام کسانی که ۱۸ سال بود جمعه بازار را با نام پروانه و طبقات شلوغ و لاین‌های باریک همیشگی میشناختند و به قدری با چیدمان غرفه‌ها آشنا بودند که می‌دانستند که برای تهیه جنس مورد نیاز خود باید به کدام طبقه و لاین سر بزنند.

کوچ اجباری اهالی پاساژ پروانه  بعد از ۱۸ سال به پارک شهر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بهمن ماه بود که خبری دوستداران پارکینگ پروانه و تمام کسانی را که روزی حتی برای تماشا به این شهر فرنگ نوستالژیک رفته بودند، شوکه کرد: جمعه بازار پروانه از محل فعلی جمع و به جایی دیگر منتقل خواهد شد و این خبری بدی بود برای تمام کسانی که ۱۸ سال بود جمعه بازار را با نام پروانه و طبقات شلوغ و لاین‌های باریک همیشگی میشناختند و به قدری با چیدمان غرفه‌ها آشنا بودند که می‌دانستند که برای تهیه جنس مورد نیاز خود باید به کدام طبقه و لاین سر بزنند.

 

با وجود اینکه قرار بود جمعه بازار تا آخر اسفند ماه در پارکینگ پروانه ماندگار شود و شاید در دل برخی غرفه‌داران و تولیدکنندگان کورسوی امیدی از ماندن در محل قبلی خود وجود داشت، مهمان ناخوانده‌ای تمام معادلات را برهم زد؛ ویروس کرونا از راه رسید و درست شب درعیدی که قرار بود آخرین مهلت‌ برگزاری جمعه بازار باشد، راه نفس را بر این پاساژ نوستالژیک بست. حالا چهار ماه گذشته و تمامی کسب و کارهایی که با آمدن کرونا بسته و متضرر شدند، کم کم باز شدند اما انگار وضعیت برای کسبه‌ی پارکینگ پروانه قرار است ادامه داشته باشد.

 

 

این چهار ماه بر اهالی جمعه بازار پروانه چگونه گذشت؟

 

واعظی که ۱۵ سال است در جمعه بازار پروانه فعالیت می‌کند در این باره به خبرآنلاین می‌گوید :ما در حال حاضر نمی‌دانیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد. بعد از ۱۸ سال فعالیت جمعه بازار، هرکس جای مشخصی داشت، غرفه داران میز و رگال تهیه کرده بودند و اجاره انبار می‌دادند و به ساز و کار مشخص و متمرکزی رسیده بود و حالا اگر قرار باشد تمام این اتفاقات در محلی جدید تکرار شود با وجود شرایط فعلی هزینه سنگینی روی دوش تولید کننده خواهد گذاشت.

 

این تولید کننده در توضیح آنچه در این چند ماه بر غرفه داران پارکینگ پروانه رفت، می‌گوید: تمام غرفه داران به بدهی خوردند و کارگاه هایشان تعطیل شد. من خودم سه نیروی کار داشتم که دانشجو بودند و در تهران درس می‌خواندند و مجبور شدم هر سه را تعدیل کنم. درست است که در این شرایط کرونایی باید به فکر سلامت مردم بود، اما ما هم باید امیدی داشته باشیم که بعد از ایام سر کارمان برمی‌گردیم.

 

«ما چهار نفر بودیم؛ من و پسرم و دو نفر دیگر اما با شرایط سخت ایجاد شده مجبور شدم به آن دو نفر بگویم من دوست دارم شما را پیش خودم نگه دارم اما می بینید که وضعیت تولید من چطور است.» این را مشتاقی تولید کننده و غرفه‌دار دیگری می‌گوید که از شرایط فعلی دل پری دارد.

 

او ادامه می‌دهد: اما من جانباز این مملکت و تولید کننده هستم و تا به حال از دولت هیچ چیز نخواسته ام. رهبر معظم انقلاب امسال را سال جهش تولید نام گذاری کردند و چه چیزی بهتر از اینکه در این مملکت چرخ تولید بچرخد؟ اما متاسفانه برخی تیشه به ریشه تولید می‌زنند. ما هم کارآفرین وتولید کننده هستیم اما راه امرار معاش‌مان در حال بسته شدن است.

 

 

چرا در دوران قرنطینه پارکینگ ایمن‌سازی نشد؟

 

حالا حرف از جا به جا کردن است. جا به جا کردن بازاری که هویتش با قلب تهران و نام پروانه گره خورده و دلیل همان است که بود؛ مشکلات ایمنی که حالا رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم به آن اضافه شده است.

 

به گفته شهردار منطقه ۱۲ از سال ۹۱ تا ۹۹ سازمان آتش نشانی ۲۷ اخطار در مورد شرایط ناایمن پارکینگ پاساژ پروانه داده است و این در حالی است که در روزهای جمعه بیش از ۲۰ هزار نفر در این پارکینگ تجمع می‌کردند.

 

با این حال برخی غرفه‌داران جمعه بازار نظر متفاوتی دارند، واعظی در این باره می‌گوید: مشکلات ایمنی جمعه بازار قابل اصلاح است. بعد از حادثه پلاسکو در ساختمان پاساژ علائدین و آلومینیوم سقف کاذب باز شد و تمام سقف را لوله‌ کشی‌های اطفای حریق کار گذاشتند. ایمن سازی اصلا کار سختی نیست و حتی بیشتر از یک هفته هم طول نمی‌کشد. اما پاساژ به پیمانکار واگذار شده و هیچ پیمانکاری هزینه‌ای برای ایمن سازی نکرد.

 

او ادامه می‌دهد: سیستم تهویه برای آنجا واقعا کاری ندارد. دورتا دور باز است و تنها باید جریان هوایی باشد که هوا از حالت ایستایی خارج شود و کافی است روی فنس ها فن کار گذاشته شود؛ کار نشدنی نیست. همین حالا هم افرادی حاضر اند ماسک را با قیمت تعاونی دم در بفروشند که همه با ماسک وارد شوند و مواد ضدعفونی در ورودی‌ها و بین لاین‌ها بگذارند اما موافقت نشد.

 

با این وجود شهردار منطقه ۱۲ نظر متفاوتی دارد و معتقد است بازسازی و ایمن سازی پارکینگ حداقل شش ماه طول می‌کشد. علی محمد سعادتی، در همین رابطه در جلسه‌ای که با حضور کسبه جمعه بازار و مسئولان شهرداری برگزار شد، در پاسخ به پرسش یکی از کسبه جم

عه بازار پروانه مبنی بر اینکه چرا در این مدت پارکینگ را ایمن سازی نکردید؟ گفته بود: من مصلحت جمع را در نظر می‌گیرم. کارگری که می‌خواهد ایمن‌سازی پارکینگ را انجام بدهد آیا نباید جانش در برابر کرونا محفوظ باشد؟ در این مدت فعالیت‌های عمرانی به دلیل کرونا ممنوع بود و برای معیشت شما چرا باید کارگری داخل کارگاهی برود که احتمال مریضی‌اش وجود داشد؟ وقتی نماز جمعه و زیارت امامان تعطیل شده ما کارگران ساختمانی را نیز در این شرایط کرونا برای ایمن سازی یک ساختمان نمی‌فرستیم.

مونسان تولید کننده و غرفه‌دار دیگری است که معتقد است پارکینگ فعلی امنیت ندارد. او به خبرآنلاین می‌گوید: برای ما هم امنیت شرط اول است؛ اما آیا اگر جمعه بازار را انتقال بدهیم میتوانیم جو قبلی آن را در محیط جدید ایجاد کنیم؟ آیا صدا و سیما و هر رسانه دیگری ما را حمایت و برای ما تبلیغات می‌کنند؟ قطعا این کار را نمی‌کنند و انتقال برای ما که آنجا امرار معاش می‌کنیم اینکه را در جای جدیدی کسب و کار را شروع کنیم که مشتری ندارد، قطعا برای ما هزینه بر خواهد بود.

از این به بعد جمعه بازار پارک شهر؟

بعد از تمام این کش و قوس‌ها شهرداری پارک شهر را به عنوان خانه جدید اما موقت اهالی جمعه بازار اعلام کرده است. اما تولید کنندگان و غرفه داران از طرفی پارک شهر را گزینه‌ای بسیار نامناسب می‌دانند و از طرف دیگر با توجه به موقت بودن این تصمیم نگران اند که پس از این چه بر سر جمعه بازار خواهد آمد. این جابه جایی ممکن است باعث کم شدن مراجعات مردم و فروش آنها شود یا ممکن است تجویزی موقتی باشد و با توجه به نامناسب بودن محل غرفه داران را خسته کند و باعث شود پس از مدتی جمعه بازار در پارک شهر هم برپا نشود.

غرفه داران معتقدند که پارک شهر ابدا شرایط فروشگاهی ندارد و با توجه به مسقف نبودن به راحتی تحت تاثیر تغییر شرایط آب و هوایی قرار می‌گیرد و از طرفی برخی غرفه‌ها برای فروش به امکاناتی هرچند ساده مانند دیوار نیازمند هستند که حتی همین امکانات هم در پارک شهر فراهم نیست.

مونسان، تولید کننده و غرفه‌دار در این رابطه می‌گوید: همین پارکینگ پروانه حتی با وجود این مسقف است تحت تاثیر گرما و سرما قرار می‌گیرد. حالا شما فرض کنید کل جمعه بازار به فضای باز منتقل شود. در گرما چه بلایی قرار است سر غرفه دار بیاید؟ چه انتظاری از مراجعه کننده و خریدار هست که در این گرما و ظل آفتاب برای خرید به جمعه بازار بیاید؟

با این همه، مخالفت‌ کسبه تا کنون راه به جایی نبرده و به گفته مسئولین باید تا فعالیت جمعه بازار تا ایمن سازی پارکینگ یا فعالیت جمعه بازار متوقف شود یا تا آن زمان در پارک شهر برگزار شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • دنیا دریادل

    پارک شهر کنسل شد...خبر رو دیر اعلام کروید....اعتراضها تاثیر اولیه خودشو داشته

  • دنیا دریادل

    پارک شهر کنسل شد...خبر رو دیر اعلام کروید....اعتراضها تاثیر اولیه خودشو داشته

  • دنیا دریادل

    پارک شهر کنسل شد...خبر رو دیر اعلام کردید....اعتراضها تاثیر اولیه خودشو داشته و در پارک شهر برگزار نمیشه

ارسال نظر