کد خبر: 86236
A

روابط عمومی جمعیت امام علی(ع): «نگران سلامت اعضای بازداشت شده جمعیت هستیم»

به دفتر و منزل این افراد وارد شده؛ دارایی‌هایشان توقیف است؛ از آنها اطلاعات جسته گریخته و تقطیع شده‌ای درز داده شده که چهره‌ای تخریب شود که یک نماد برای فعالیت مدنی است؟ این اوج بی اخلاقی است.

روابط عمومی جمعیت امام علی(ع): «نگران سلامت اعضای بازداشت شده جمعیت هستیم»

به گزارش دیده بان ایران، روز اول تیرماه خبر رسید که سه نفر از اعضا جمعیت امام علی (ع) در منزل خود بازداشت شده‌اند. با گذشت ده روز از انتشار این خبر، این افراد هنوز وضعیت نامعلومی دارند و بنا به گفته‌ی اعضای این جمعیت، روند دادرسی آنها شفافیت لازم را ندارد.

جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی (ع) بر اساس اساسنامه‌ی خود، سازمانی مردم‌نهاد، کاملاً مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی است که از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغار کرده و در سال ۱۳۸۴ به صورت رسمی با شماره ۱۹۰۶۱ به ثبت رسیده است و هم‌اکنون فعالیت‌های خود را با مجوز رسمی از وزارت کشور دنبال می‌کند. این جمعیت در سال ۲۰۱۰ موفق به اخذ مقام مشورتی در شورای امور اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل متحد شده است.

جامعه هدف جمعیت امام علی (ع) را کودکان و زنان آسیب دیده تشکیل می‌دهند. بنیان‌گذار افکار و اندیشه‌های این جمعیت «شارمین میمندی‌نژاد» یکی از افراد بازداشت شده روز اول تیرماه است. علاوه بر مؤسس جمعیت امام علی (ع) مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه از اعضا هیئت مدیره این جمعیت نیز بازداشت شده‌اند.

این جمعیت می‌گوید که معتقد به تقویت مشارکت عمومی به ویژه حضور فرهیختگان در سیاست‌های اجتماعی و بازخوانی آیین‌ها و مناسبت‌های ملی مذهبی در جهت ارتقا وضعیت اجتماعی و انسانی در جامعه است. بیش از ۲۰ سال از فعالیت جمعیت می‌گذرد و طبق آمار موجود حدود ۴۰۰۰ کودک در سراسر کشور در خانه‌های ایرانی تحت پوشش خدمات این نهاد هستند. در حال حاضر جمعیت امام علی ۳۳ خانه ایرانی و ۱۰ نمایندگی فعال در تهران (محله‌های مولوی، خاک سفید، دروازه غار، لب خط، فرحزاد، پاکدشت، شهرری، احمدآباد مستوفی)، شیراز، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمان، بوشهر، کرمانشاه، ساری، گرگان، کرج و… دارد.

گفت‌وگو با روابط عمومی جمعیت امام علی ع در پی می‌آید:

* هدف از تأسیس جمعیت امام علی (ع) از ابتدا چه بود؟

مأموریت سازمان ما رسیدن به جهانی بر پایه صلح با نگاه ویژه به کودکان و زنان است. با توجه به این که فقر و نابرابری از دلایل تهدید صلح در جهان است، هدف جمعیت از بدو تأسیس، توجه به اقشار آسیب پذیر و درگیر فقر، به ویژه فقرای حاشیه‌نشین بوده است. در این میان کودکان، آسیب پذیرترین افراد هستند و بعد زنان که در این محلات با معضلات عدیده مواجهند. هدف جمعیت امام علی (ع) کمک و مشارکت برای توان افزایی متقابل بین داوطلبان و این کودکان و زنان بوده است. این امر در اساسنامه و اهداف به صراحت مورد اشاره بوده و از اهداف جمعیت است. ورود به پرونده‌های پیشگیری از اعدام در افراد زیر ۱۸ سال، امدادرسانی در حوادث غیرمترقبه و… هم از دیگر اهداف ماست.

*جمعیت حدود ده سال است که موفق به کسب مقام مشورتی سازمان ملل شده، در مورد مقام مشورتی بیشتر توضیح می‌دهید؟

بله. جمعیت صاحب مقام مشورتی عام سازمان ملل است. فکر می‌کنم تنها سازمان مردم نهاد ایرانی دارای مقام مشورتی «عام» باشد. داشتن مقام مشورتی به معنای حق اظهارنظر در موضوعات مطرح شده در سازمان ملل در زمینه‌های گوناگون بوده و هیچگونه کمک مالی از قِبَل این جایگاه به سازمان‌های دارای مقام، تعلق نمی‌گیرد. بلکه همانگونه که از نامش مشخص است این سازمان‌ها می‌کوشند در ارتباط با موضوعاتی طرف مشورت سازمان بوده و در بیانیه‌های سالیانه نظر خود را نسبت به مسائل مختلف ابراز کنند.

*مدتی است که سه نفر از اعضا جمعیت در بازداشت به سر می‌برند، نظر شما در مورد اینکه اعلام شده بازداشت این افراد ربطی به تشکل مردم‌نهاد ندارد و اتهامات مربوط به خود آنهاست چیست؟

ببینید اتهامات این افراد در بدو امر مختلف است. اتهام آقای میمندی نژاد، توهین به برخی مقامات کشور بود. این جرم اعلام شده، اصلاً جرم امنیتی نیست. اما برای چنین جرمی فرد به دادسرای امنیت برده شده و وسایل شخصی او هم برده شده تا جرم را پیدا کنند. این روش با همه اصول دادرسی عادلانه مغایرت دارد. اما سؤال اینجاست که اگر این جرم شخصی است، چرا حساب‌های بیش از ۱۰ نفر از اعضای جمعیت پیش از این بازداشت دو بار هک شد؟ بسیاری از سازمان‌ها در همکاری با جمعیت دچار تردید هستند. مدت مدیدی است جمعیت اجازه فعالیت در دانشگاه‌ها را ندارد. اگر جرم شخصی است، چرا دفتر جمعیت مورد تفتیش قرار گرفت؟ چرا اسناد جمعیت را بردند؟ این‌ها سوال‌هایی است که در ذهن اغلب اعضا وجود دارد. ضمن اینکه سه نفر بازداشت شده به جز زندگی شخصی، تقریباً تمام وقت خود را در جمعیت سپری می‌کردند و تمامی اعضا بر این موضوع گواه هستند. آن‌ها برای انجام عمل خلاف در جای دیگر وقت نداشتند. به نظر می‌رسد پروژه‌های مختلفی در تقابل با سازمان‌های مردم نهاد مستقل، کلید می‌خورد.

در برخی سازمان‌ها که مجمع عمومی هستند، نوع تغییر ماهیت سازمان‌ها به نحو دیگری است. در سازمان‌های هیات امنایی مثل جمعیت ما، با تغییرِ سر و نگهداشتن بدنه سعی در قلب ماهیت سازمان دارند. سر شما را ببرند و سر دیگری بچسبانند روی تنتان، آیا دیگر شما همان شخص قبلی هستید؟ حتی اگر همان لباس تنتان باشد. سازمان‌های مردم نهاد با میز و صندلی و دفتر و… اداره نمی‌شوند، بزرگ‌ترین ثروت این نهادها اندیشه آنها است. این اندیشه، یک نگرش کلی است که در جای جای تصمیمات از جمله مددکاری، ارزش‌ها، اصول اخلاقی و… ساری و جاری است. نگاه کلی سازمان اگر به یک کودک کار، نگاهِ از بالا باشد، سمت و سوی کل خدمات این سازمان، خیریه‌ای و از سر رفع تکلیف خواهد بود. اما اگر نگاه کلی مجموعه آن کودک و رنج هایش را معلم یک داوطلب بداند، این موضوع کاملاً متفاوت است. لذا این جملات بازی با کلمات است. اگر می‌خواهیم از خدمات یک سازمان برخوردار شویم، خدمت رسانی‌های آن را داشته باشیم اما مطالبه‌گری و آگاهی بخشی نباشد، این که نمی‌شود. این ساختمان را باید به شکل موجود پذیرفت. افرادش را پذیرفت. نگاهشان را که تا به حال به صلاح و خیر مردم و مملکت بوده پذیرفت و در برابر تنگ نظری‌ها و جریانات تند از این سازمان‌ها صیانت کرد. جمعیت امام علی (ع) یک کورسوی امید در جامعه است و در وضعیت فعلی جامعه ما یک سرمایه اجتماعی محسوب می‌شود. باید برای آن ارزش قائل شد. کسی که خروجی فکر و اندیشه‌اش گسیل شدن فراوان جوان نخبه برای کمک به همنوعانشان است، کسی که برای خود تا به حال هیچ منفعت مالی و جایگاهی از این کار نگرفته است. کسی که تمام نبوغ و توان خود را در این راه گداشته است. چرا باید بعد از ۲۰ سال با چنین وضعیتی مواجه شود؟ دو نفر که هیچکس از آنها جز محبت و صداقت ندیده چرا باید در زندان باشند، قرعه به نامشان خورده است، چه معلوم فردا قرعه به نام فرد دیگر نخورد. دیگر به چه تضمینی است که افراد احساس امنیت کنند تا در چنین حرکت‌هایی سهیم شوند؟!

* آیا این اشخاص یا جمعیت تا به حال سابقه برخورد قضایی داشته‌اند؟

جمعیت امام علی (ع) تا به حال هیچگونه سابقه تخلف و احضار به دادگاه نداشته. مرتضی کی‌منش و کتایون افرازه هم هرگز به هیچ دادگاهی فراخوانده نشده‌اند. شارمین میمندی نژاد در سال ۱۳۹۶ به دادگاه فرهنگ و رسانه فراخوانده شد که جرم مورد اتهام اثبات نشد و حکم منع تعقیب دریافت کردند.

*در مورد وضعیت اعضا بازداشت شده گفتید، اخیراً فایل‌های صوتی در رابطه با این پرونده منتشر شده است، نظرتان درباره نحوه انتشار محتویات این فایل‌ها از کانال افراد غیر رسمی چیست؟

این امر اوج بی اخلاقی است. به دفتر و منزل این افراد آمده شده؛ دارایی‌هایشان توقیف است؛ از آنها اطلاعات جسته گریخته و تقطیع شده‌ای درز داده شده که چهره‌ای تخریب شود که یک نماد برای فعالیت مدنی است؟ این اوج بی اخلاقی است.

این نشان می‌دهد که نهاد امنیتی در تأمین امنیت دچار ضعف است و به جای امنیت ساختارمند در اجتماع و حفظ امنیت از طریق روش‌های خاص این حوزه، سعی شده با افراد برخورد امنیتی شود تا ببیند آیا این افراد به لحاظ امنیتی خطر دارند یا نه؟ اگر سیستم امنیتی دارای ساختار مستحکم است، قطعاً یک یا دو یا سه نفر نمی‌توانند اخلالی در آن وارد کنند. اما اگر ما سیستم را تقویت نکنیم مجبوریم با همه برخورد امنیتی و نگاه بدبینانه داشته باشیم. افراد باید هزینه‌هایی بدهند که مستحق آن نیستند.

* در حال حاضر بزرگترین نگرانی شما چیست؟

علاوه بر نگرانی در مورد شیوه دادرسی، یکی از مهمترین مسائل سلامتی جسمی این سه عزیز است که با توجه به افزایش آمار کرونا، این نگرانی تشدید شده است. هر سه عزیز ما از مشکلات تنفسی رنج می‌برند. کتایون افرازه و شارمین میمندی‌نژاد سابقه ابتلا به ذات‌الریه دارند و مرتضی کی‌منش مبتلا به آسم است و مشکل کلیوی دارد. شارمین میمندی نژاد ۶ دیسک بیرون زده دارد. مبتلا به بیماری رماتیسم ستون فقرات، فایبرومایلژیا، آریتمی قلبی و مشکلات اورولوژی است. نمی‌دانیم وضعیت سلامتی آنها تا چه حد مورد توجه است و علاوه بر فشارهای ناشی از بازجویی‌ها، از این امر هم نگران هستیم.

در پایان در کوتاه مدت می‌خواهیم با توجه به سوابق فعالیت اجتماعی این افراد، حق برخورداری از وکلای انتخابی برای نامبردگان به رسمیت شناخته شود./ انصاف نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر