کد خبر: 86314
A
یادداشت مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در روزنامه همشهری

آثار سنگین حریق

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت؛ در بخشی از این یادداشت نوشته است: «نکته‌ای که وجود دارد، اینکه آن توجه و همت لازم برای موضوع ایمنی و اجرای ملزومات آن در فرهنگ جامعه ما هنوز تسری پیدا نکرده است. اجرا نشدن ملزومات ایمنی باعث می‌شود که شدت حوادث در تهران کمی بیشتر از حد معمول باشد.»

آثار سنگین حریق

به گزارش سایت دیده بان ایران؛مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران در روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت؛

 

اصولا مراکز جمعیتی با هر کاربری، یعنی مراکزی که تجمع جمعیت در آن وجود دارد، از نظر آتش‌نشانی مراکز مهم شهر محسوب می‌شوند و دارای آسیب‌پذیری بالایی هستند. چراکه تعداد جمعیت بیشتری در آنجا رفت‌وآمد می‌کنند و سازمان آتش‌نشانی با حساسیت بالایی به این مسائل ورود می‌کند؛ مانند مرکز درمانی سینا اطهر، مراکز دیگر، ساختمان‌های بلندمرتبه و هر جایی که تجمع وجود دارد. البته موضوع انسانی آن در اولویت قرار دارد و بعد مسائل دیگر.

 سازمان آتش‌نشانی طبق تکالیف و وظایفی که به‌عهده دارد، همیشه این مراکز را پایش و رصد می‌کند. همچنین سازمان آتش‌نشانی علاوه بر احصای ناایمنی‌ها در گزارش‌های خود، دستورالعمل‌های ایمنی لازم را به همه این اماکن ابلاغ می‌کند. در این دستورالعمل‌ها اقدامات لازمی که برای این ساختمان‌ باید انجام شود، درنظر می‌گیریم. همان نبایدها و ناایمنی‌ها که ممکن است در محل وجود داشته باشد، باید برطرف شود. اگر دستورالعمل‌ها اجرا نشود، سازمان اخطارهای لازم قانونی را می‌دهد و پیگیری می‌کند. از نظر ما، ایمنی مسئله بسیار مهمی در شهر است و آسیب‌های آن به گوش ما می‌رسد. چراکه حوادث دیگری در شهر داشتیم و در حریق‌های مختلف در تمام کاربری‌ها، چه مسکونی، چه درمانی، اداری و تجاری اتفاق می‌افتد، آسیب‌های زیادی مشاهده کردیم. آسیب‌هایی که به سلامت افراد و اموال مردم وارده شده و آثار آن خیلی سنگین است.
 نکته‌ای که وجود دارد، اینکه آن توجه و همت لازم برای موضوع ایمنی و اجرای ملزومات آن در فرهنگ جامعه ما هنوز تسری پیدا نکرده است. اجرا نشدن ملزومات ایمنی باعث می‌شود که شدت حوادث در تهران کمی بیشتر از حد معمول باشد، مانند همین حادثه که واقعا تأسف‌بار بود. به بازماندگان 19نفری که جان خود را در این حادثه از دست دادند تسلیت عرض می‌کنم. خیلی از فعالیت‌ها وجود دارد که ممکن است خطرات خاصی داشته باشند، ولی با درنظر گرفتن تمهیداتی می‌توان این خطر را به حداقل رساند. در کلینیک سینا اطهر هم تعداد زیادی سلیندرهای اکسیژن در یک اتاقک در کنار ورودی ساختمان انبار شده بود. متأسفانه شروع آتش‌سوزی هم از همانجا اتفاق افتاده است. بعد گسترش پیدا کرد و انفجارهایی هم صورت گرفت، درحالی‌که فقط کافی بود کمی دقت و توجه نسبت به دستورالعمل‌ها و تذکرات وجود داشت تا شرایط بهتری ایجاد شود. ضمن اینکه شاید لازم است شرایط سخت‌گیرانه‌تری درنظر گرفت، چراکه احتمالا نمی‌شود فعالیت‌هایی‌ را در یک فضای محدود انجام داد.
 درخواستی که ما از مردم و مسئولان داریم، اینکه توجه به ایمنی و دستورالعمل‌های سازمان آتش‌نشانی خیلی می‌تواند در جلوگیری از وقوع حوادث و حتی کاهش آثار زیانبار آن مؤثر باشد. از سوی دیگر همکاری دستگاه‌های دیگر با هم لازم است که بیشتر شود. در مورد مراکز درمانی علاوه بر اینکه سازمان آتش‌نشانی طبق وظیفه ذاتی خود وارد عمل می‌شود، لازم است که دستگاه دیگری مانند وزارت بهداشت و ... باید جلو بیایند. در واقع اگر بتوانیم ادغام‌ها را برداریم و به‌تدریج ساختمان‌های شهر را ایمن‌تر کنیم، اتفاق بهتری می‌افتد.
 مسئله دیگر اینکه مسئولیت‌های قانونی هر فرد در جامعه باید واضح‌تر باشد؛ یعنی قانون نسبت به این مسئله شفاف‌تر صحبت کند. شاید عنوان شود که سازمان آتش‌نشانی آنها را به قوه قضاییه معرفی کند، اما این روال اداری بسیار سختی است و کار باید خیلی ساده‌ باشد. 
 طوری که طبق قوانین و ترویج فرهنگی و آموزش موضوعات ایمنی به مردم توسط تمام سازمان‌ها و رسانه‌ها صورت بگیرد . یعنی آگاه‌سازی و الزامات قانونی همگام با هم اجرا شود تا ان‌شاءالله شرایط ایمن‌تری را در شهر شاهد باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر