کد خبر: 86321
A

باهنر : هر کس که در مناظرات انتخاباتی دیگری را لوله کند رای می آورد/ ممکن است یک شومن رئیس جمهور شود!

باهنر :بعد از فوت آقای هاشمی مطلبی از ایشان منتشر شد که در آن از دست آقای روحانی عصبانی شده بود که میگفت اگر ما از تو حمایت نکرده بودیم تو پنج درصد بیشتر رای نمی آوردی ! البته بنده 5 درصد را قبول ندارم شاید 7-8 درصد رای می آورد ولی نه 50 درصد.

باهنر : هر کس که در مناظرات انتخاباتی دیگری را لوله کند رای می آورد/ ممکن است یک شومن رئیس جمهور شود!
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد رضا باهنر چهره شناخته شده عالم سیاست است که از لحاظ تفکرات سیاسی در جرگه اصولگرایان تعریف می شود. وی سابقه حضور در  7 دوره مجلس شورای اسلامی را دارد و از پیش کسوتان این عرصه  شناخته میشود .  با محمد رضا باهنر که سالها است به عنوان دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین فعالیت سیاسی دارد ، در مورد انتخابات مجلس یازدهم  ، انتخابات 1400 احتمال حضور شخصیت هایی مثل قالیباف یا احمدی نژاد  و لاریجانی در این عرصه، عملکرد شورای نگهبان و  وضعیت احزاب در کشوربه گفت و گو نشسته ایم
 
 این گفت و گو را در ذیل بخوانید

 

 تغییر ترکیب مجلس یازدهم پیام هایی را به افکار عمومی رساند و اینکه با ترکیب فعلی مجلس باید شاهد یک سری تحولات در انتخابات 1400 باشیم، آیا باید منتظر دولت همسو با مجلس یازدهم باشیم ؟

 

باهنر : تجربه نشان داده این اتفاق هم امکانش هست که بیفتد و هم نه . انتخابات اسفند 98 مقولات خاص خود را داشت. یکسری حوادث در این انتخابات تاثیر مثبت داشت و یکسری تاثیر منفی. از سیل اوایل سال تا اتفاقات آبان ماه و شهادت حاج قاسم سلیمانی و مسئله کرونا و فضای گرانی و تحریم ها مجموعا بر این انتخابات تاثیر گذاشت.
 
توصیه ای که به رسانه ها دارم این است که یک پروزه تحقیقاتی تعریف شود تا بررسی شود که چه عواملی باعث شد که به کمینه حضور مردم در انتخابات خوردیم. 42 یا 43 درصد مشارکت در کشور و 23 یا 24 درصد در سطح تهران رکورد خوبی نبود. بعضی میخواهند ساده انگاری کنند و می گویند تقصیر کرونا بود یکی میگوید تقصیر حوادث آبان ماه بود برخی نیز معتقدند که گرانی و تورم بود، ولی من معتقدم همه اینها اثر داشت و باید بتوانیم وزن هرکدام از این عوامل را عادلانه در بیاوریم.
 
در مورد موضوع تاثیر و تاثر انتخابات ها روی هم باید بگویم ما از هر دو مدل تجربه داشتیم. ولی هیچ کدام اثر مطلق نیستند و تاثیر نسبی میگذارند. معتقدم متاسفانه انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان مخصوصا دوره اول معمولا یک دوره پر از ابهام است که تازه 2-3 ماه قبل از انتخابات مشخص می شود که چه کسی و چگونه میتواند رای بیاورد. اگر به انتخاب سه رییس جمهور گذشته نگاه کنید به مسئله پی میبرید. مثلا در زمان آقای خاتمی یک عده دی یا بهمن 75 از او خواستند کاندیدا شود ایشان همان موقع یک حرف تندی زد و گفت بروید دنبال یک نفر دیگر! بعد ازاینکه انتخاب شد من به عنوان رییس ستاد رقیبش رفتم برای تبریک، به ایشان گفتم حالا که رییس جمهور شدی کابینه را چطور میخواهید بچینید و مشی اقتصادی شما چیست ؟ ایشان زیر خنده زد گفت باهنر! مگر من اصلا تصور می کردم که رییس جمهور شوم که این فکرها را کرده باشم حالا که شدم باید فکر کنم ببنیم چه میشود !این مسئله را همین الان هم ایشان تکذیب نمی کند .

 

احمدی‌نژاد تنها کسی بود که باور داشت رییس‌جمهور می‌شود

 

دوره آقای احمدی نژاد از اسفند83 تا خرداد 84 در شهرستانها کسی ایشان را نمی شناخت و رقیب های مطرح داشتند مثل آقای هاشمی ولایتی یا لاریجانی اصلا کسی تصور نمی کرد که ایشان رییس جمهور شود تنها کسی که باور داشت که رییس جمهور شود خودش بود!

 

رییس جمهور بعدی آقای روحانی بود. معتقدم اگر سه اتفاق می افتاد ایشان رییس جمهور نمیشد . یکی اگر آقای هاشمی ثبت نام نکرده بود و صلاحیتش رد نمیشد، دوم اگر به آقای عارف فشار نیاورده بودند و کنار نرفته بود. سوم اگر چهار کاندیدایی که از این طرف بودند باهم تفاهم کرده بودند که یک نفر نهایی در میدان باشد ، هرکدام از این اتفاقات میافتاد آقای روحانی که آن زمان نیم درصد یا 8 دهم درصد بیش از نصاب رای اورد ، رای نمی آورد.

 

بعد از فوت آقای هاشمی مطلبی از ایشان منتشر شد که در آن از دست آقای روحانی عصبانی شده بود که میگفت اگر ما از تو حمایت نکرده بودیم تو پنج درصد بیشتر رای نمی آوردی ! البته بنده 5 درصد را قبول ندارم شاید 7-8 درصد رای می آورد ولی نه 50 درصد.

 

بنابراین میخواهم بگویم روسای جمهور ما دوسه ماه قبل از انتخابات مشخص میشود که چه کسی هست و به چه شکلی رای خواهد آورد . مخصوصا مناظرهای تلویزیون. یکی، یکی را لوله میکند یکی بگم نگم راه میاندازد! خلاصه هرکدام یکجور!

 

چند وقت پیش گفتم اگر شورای نگهبان کمی کوتاه بیاید دوسه تا از شو من های تلویزیون را تایید صلاحیت کند، فکر میکنم دوره آینده یک شومن رای می آورد.یعنی هرکسی که در مناظرات بتواند طرف مقابل را بپیچاند یا به قول آقای روحانی لوله کند رای می آورد .

بنابراین این تاثیر و تاثرها بدون اثر نیست، ولی اصلا نمی شود روی این مسئله حساب کرد که مثلا رییس جمهور آینده کسی باشد همراه مجلس . نکته دیگر اینکه عملکرد مجلس در این یک سال مهم است اگر مجلس ب

تواند قدم هایی بردارد که به ذائقه مردم خوش بنشیند و مردم احساس کنند که مجلس قدم هایی را برداشته است، مردم امیدوار خواهند شد . لازم نیست که توقع داشته باشیم همه مشکلات مملکت را مجلس حل کند، اما اگر بتواند اقداماتی بکند که حداقل با سوزن بانی ، قطار را روی ریل بیندازد این می تواند مردم را امیدوار کند .

 فکر می کنید رییس مجلس برای 1400 کاندیدا شود؟ در این صورت بخت ایشان را چقدر میدانید؟

قالیباف گفت برای 4 سال می خواهد به مجلس برود

من با ایشان قبل از انتخابات مذاکره کردم و پرسیدم اگر میخواهید برای یک سال به مجلس بروید بگویید ایشان گفتند من برای 4 سال میخواهم به مجلس بروم.

اما الان بعنوان کسی که سالها در عرصه سیاست کار کرده ام اعلام میکنم که عالم سیاست هیچ حساب و کتابی ندارد من واقعا الان نمیتوانم پیش بینی کنم که ایشان می آید یا نه و در صورت حضور اینکه انتخاب میشود یا نه. بستگی به یک سری عوامل از جمله عوامل انسانی و محیطی دارد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر