کد خبر: 86477
A
اصلاحات از بی‌عملی ضربه خورد

محمود صادقی: برای انتخابات 1400، خاتمی به میدان بیاید

محمود صادقی در رابطه با کاهش اعتماد جامعه که سپهر سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داده نیز می‌گوید: اصلاح‌طلبان هنوز راهبردشان را برای انتخابات 1400 مشخص نکرده‌اند و در حال گفت‌وگو هستند اما مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان این است که به چه روشی بدنه اجتماعی و بدنه رای خود را برای حضور در پای صندوق‌های رای متقاعد کنند.

محمود صادقی: برای انتخابات 1400، خاتمی به میدان بیاید

به گزارش دیده بان ایران؛ درحالی‌که کمتر از یکسال دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری1400 باقی‌مانده، تحلیل‌های متفاوتی درباره میزان مشارکت مردم و کاندیدایی که احتمال تایید آنها وجود دارد، مطرح می‌شود. چالش بازگرداندن اعتماد مردم و اقبال عمومی به سمت انتخابات متوجه یک جریان خاص نیست و جامعه برای حضور در پای صندوق‌های رای توجه خود را معطوف به این نمی‌کنند که کاندیداهای حاضر از چه جریانی است یا شعارهایش حول چه محوری است. شرایط امروز جامعه و فشارهای اقتصادی ذهن جامعه را درگیر خود کرده و آنها به دنبال کاندیدایی هستند که در مرحله عمل و نه شعار باری از دوش ملت بردارد. جریانی که به پشتوانه حماسه‌سازی مردمی در سال 96 توانست روحانی را پیروز انتخابات کند، خواه‌ناخواه باید مسیر سخت‌تری برای موفقیت در انتخابات 1400 طی کند چراکه درحال‌حاضر تمام ناکامی‌های دولت و عدم تحقق وعده‌ها به پای جریان اصلاحات نوشته شده است. عبدا...‌ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: «اصلاح‌طلبان تمام کنشگری خود را باید در جامعه متمرکز کنند و اگر زمانی انتخابات رقابتی و حداکثری برگزار شد، در انتخابات هم شرکت فعال کنند.»

شرایط انتخابات 1400

ناصری با اشاره شرایط سخت پیش‌رو برای انتخابات 1400 گفت: «شرایط 1400 را مشابه هیچ دوره‌ای از انتخابات در این 42ساله نمی‌دانم. به این علت که هیچ دوره‌ای فاصله میان مسئولان و جامعه مدنی اینقدر زیاد نبوده و همچنین برای اولین‌بار جامعه رای‌دهنده ایرانی متوجه شده است که رای او اثر و کارکردی مطلوب و اولویت لازم و کافی را ندارد. به‌همین دلیل اگر هسته اصلی قدرت تصمیم به تحولات اساسی بگیرد، انتخابات 1400 را می‌توان مثل دوم خرداد یا 96 پیش‌بینی کرد.»

پشتوانه اصلاح‌طلبان مردم هستند

اما فقط عبدا... ناصری نیست که شرایط آنتخابات آتی را برای همگان به‌ویژه اصلاح‌طلبان دشوار تصور می‌کند بلکه صاحب‌نظران بسیاری سخن از اعتماد ازدست‌رفته بخش‌هایی از جامعه می‌زنند که منجر به کاهش مشارکت در انتخابات 1400 خواهد شد. این صاحب‌نظران سیاسی تغییر ایدئولوژی‌های جریان ‌اصلاحات را ضروری می‌دانند. در این راستا، محمود صادقی، نماینده ادوار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره ضرورت و تمرکز اصلاح‌طلبان بر جامعه مدنی گفت: «دو رویکرد حضور در جامعه و کنار مردم بودن با حضور در قدرت، منافاتی با هم ندارند و حتی مکمل یکدیگر هستند اما وقتی مطالبات جامعه تحت‌الشعاع حضور در قدرت باشد و در چنین شرایطی، امکان حضور در قدرت از جریانی سلب و به مطالبات جامعه بی‌توجهی شود، اصلا‌ح‌طلبان خواه‌ناخواه از جامعه دور می‌شوند و حضور این نیروی سیاسی در قدرت بدون پشتوانه مردمی و بی‌خاصیت می‌شود؛ بنابراین این دو موضوع مکمل یکدیگر هستند و پیش‌شرط حضور در قدرت برای هر جریانی به‌خصوص جریان اصلاحات اتکا به قدرت مردمی است.»

بازگرداندن اعتماد عمومی

محمود صادقی در رابطه با کاهش اعتماد جامعه که سپهر سیاسی کشور را تحت تاثیر قرار داده نیز می‌گوید: اصلاح‌طلبان هنوز راهبردشان را برای انتخابات 1400 مشخص نکرده‌اند و در حال گفت‌وگو هستند اما مهم‌ترین چالش اصلاح‌طلبان این است که به چه روشی بدنه اجتماعی و بدنه رای خود را برای حضور در پای صندوق‌های رای متقاعد کنند. چالش اصلی در آینده سیاسی کشور برای هر جناحی این است که چگونه بتوانند اعتماد عمومی را برای شرکت در انتخابات و نقش‌آفرینی در آینده کشور بازگردانند. وی افزود: بخش قابل‌توجهی از بدنه جامعه چه اصلاح‌طلبان و چه رای‌های خاکستری، صندوق رای را در شرایط فعلی عامل اصلی تغییر نمی‌دانند و این موضوع صرف‌نظر از این است که کاندیداها چه کسانی هستند.»

وضعیت صندوق‌های رای

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه برای مردم امروز فرقی ندارد که کاندیدا چه شخص و جریانی باشد، گفت: «با شرایط موجود حتی اگر کاندیدای اصلاح‌طلبان از فیلتر شورای نگهبان عبور کند باز هم جامعه، رای‌آوری قابل پیش‌بینی نیست. علت هم این است که بعد از آن، منتخبان با سازوکار موجود دچار انفعال می‌شوند و نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند. از این جهت کار سختی است که به‌خصوص در انتخابات آتی بتوانیم به بدنه اجتماعی امید بدهیم که تغییرات لازم انجام می‌شود.»

اصلاحات از بی‌عملی ضربه خورد

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه سکوت و انفعال جریان اصلاحات به نفع این جریان نیست، اظهار کرد: «موضوعی که اصلاح‌طلبان را به نوعی انفعال و کنار آمدن با شرایط موجود وادار کرده، دغدغه آنها برای امنیت و مصالح نظام است، اصلاح‌طلبان نیروی درون نظام هستند و بیرون نظام نیستند و بخش زیادی از این تعامل به علت مصلحت‌اندیشی‌هایی است که فکر می‌کنند اگر به خواسته‌ها و مطالباتی که دارند اصرار بورزند باعث تضعیف مسئولان می‌شوند و از این جهت دچار نوعی بی‌عملی شده‌اند.» او ادامه داد: «‌متاسفانه من شخصا معتقدم بی‌عملی و انفعال صدمات و ضررهای بیشتری از عدم حضور اصلاح‌طلبان در قدرت و بازی‌های سیاسی دارد، بنابراین بهتر است اصلاح‌طلبان به قدرت وارد نشوند تا اینکه ورود آنها به قدرت بلا تاثیر و بلا استفاده باشد، اختیاری نداشته باشند و در نهایت منفعلانه عمل کنند.»

انتخاب بین بد و بدتر انتخاب خوبی نیست

محمود صادقی با بیان اینکه شرایط انتخابات سال 96 دیگر تکرار نمی‌شود، ابراز داشت: «مردم در انتخابات اسفند 98 نشان دادند دیگر به رویکردهای سال 92 و 96 توجهی ندارند و برای فرار از یک کاندیدا به فرد دیگری رای نمی‌دهند. شعور و احساس جمعی جامعه آنها را به نقطه‌ای رسانده که انتخاب بین بد و بدتر انتخاب خوبی نیست،1400 هم اتفاق تازه‌ای رخ نمی‌دهد.» او با تاکید بر ضرورت تغییر روش و مشی رئیس دولت اصلاحات گفت: «رئیس دولت اصلاحات می‌تواند در انتخابات آتی موثر واقع شود اگر روش خود را تغییر بدهد. درواقع رئیس دولت اصلاحات اگر می‌خواهد تاثیرگذاری سابق را داشته باشد یا در انتخابات آتی نقش‌آفرینی کند باید سیاست‌ها خود را اصلاح کند.»

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر