کد خبر: 86758
A

نان گران نمی‌شود

گزارش‌ها از سطح شهر تهران از این حکایت دارد که برخی نانوایان از قیمت‌های مصوب عدول کرده و نان به قیمت‌های مختلفی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. سال گذشته هم بعد از پنج سال، قیمت نان افزایش پیدا کرد که البته مسئولان دلیل آن را ساماندهی وضعیت به‌وجود آمده عنوان کردند. نانوایان می‌گویند فشاری که بر عموم مردم به دلیل افزایش تورم تحمیل می‌شود، آنها نیز تحمل می‌کنند.

نان گران نمی‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ طرح هدفمندی یارانه‌ها با سه هدف کلی تقسیم عادلانه ثروت، کاهش شکاف طبقاتی، مدیریت مصرف در دولت دهم و در آذرماه سال 89 کلید خورد. اما رفته رفته این طرح از اهدف اصلی خود دور ماند و امروز یارانه 45 هزار و 500 تومانی دیگر نمی‌تواند افزایش قیمت کالاهای مورد نیاز مردم و حامل‌های انرژی را جبران کند و ارزش آن روز‌به‌روز کاهش می‌یابد. در حالی‌که مدیریت مصرف عمده خوراکی‌های ضروری، کالاهای سرمایه‌ای و انواع سوخت‌ها ازجمله دلایل اجرای این طرح عنوان شده بود، اما دیری نگذشت که تمام این موارد با افزایش قیمت بالایی مواجه شدند. پارسال نیز تغییراتی که سران قوا در ارتباط با قیمت بنزین اعمال کردند، به بروز نارضایتی‌های در سطح جامعه منجر شد. در مجموع، به دلیل وجود تفاوت قیمت بسیار زیاد میان انواع سوخت در ایران با کشورهای همسایه که به قاچاق گسترده‌ای دامن زده است، افزایش قیمت حامل‌های انرژی متناسب با سطح تورم توصیه می‌شود اما شیوه اجرای این سیاست در آبان‌ماه سال گذشته با انتقادات زیادی همراه شد. اخبار مربوط به قیمت نان به‌عنوان قوت غالب ایرانی‌ها نیز طی سال‌های اخیر با حواشی زیادی همراه بوده است. گزارش‌ها از سطح شهر تهران از این حکایت دارد که برخی نانوایان از قیمت‌های مصوب عدول کرده و نان به قیمت‌های مختلفی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. سال گذشته هم بعد از پنج سال، قیمت نان افزایش پیدا کرد که البته مسئولان دلیل آن را ساماندهی وضعیت به‌وجود آمده عنوان کردند. نانوایان می‌گویند فشاری که بر عموم مردم به دلیل افزایش تورم تحمیل می‌شود، آنها نیز تحمل می‌کنند. افزون بر این، هزینه‌های جانبی از قبیل مزد کارگر، نرخ بیمه، هزینه آب، برق و سایر نهاده‌های تولید هر ساله گران می‌شود. آنها همچنین به گرانی خمیر مایه یا هزینه‌های متحمل‌شده از محل تبدیل آرد به نان انتقاد دارند، اما وضعیت اقتصادی کنونی که ناشی از دو عامل داخلی و خارجی یعنی سوءمدیریت‌ها و تحریم‌هاست و اکنون هم شیوع بیماری کرونا باعث شده تا پذیرش گرانی نان از آستانه تحمل اکثریت مردم خارج شود. در شرایط کنونی مردم بر سر دو راهی قرار گرفته‌اند؛ یا باید نان دولتی ارزان اما بی‌کیفیت بخرند یا از نانوایی‌های آزادپز خرید کنند که با آنها دولا پهنا حساب می‌کنند، بنابراین این وضعیت ایجاب می‌کند که دولت از نانوایان حمایت‌های یارانه‌ای لازم را انجام دهد تا هزینه تمام‌شده نان برای آنها بالا نباشد و مردم هم نانی ارزان اما با کیفیتی مناسب مصرف کنند.

تکذیب افزایش قیمت

اخیرا، خبرگزاری تسنیم به نقل از رئیس اتحادیه نانوایان سنتی از درخواست افزایش قیمت نان به ستاد تنظیم بازار خبر داد و نوشت: «با توجه به نرخ تورم و افزایش سایر هزینه‌ها خواستار افزایش 30 الی 40درصدی قیمت نان هستیم.» در همین زمینه و در ارتباط با اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره گرانی نان، دیروز بیژن نوروزمقدم گفت: این خبر به شدت تکذیب می‌شود. به گزارش صداوسیما، او ادامه داد: برخی رسانه‌های مجازی از قول من تیتر زدند که «چون دلار گران شده نان را گران خواهیم کرد» این حرف به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.

منبع: آرمان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر