کد خبر: 87072
A

۰۶ فرصت سبزی که از دست تهران دارد می پرد!

درحالیکه هنوز جوهر امضاء تفاهم نامه بین شهرداری و ارتش برای واگذاری ۷۰ درصد از پادگان ۰۶ به شهرداری و تبدیل آن به بوستانی ۳۵ هکتاری نگذشته، اخبار ضد ونقیضی به گوش می رسد که حکایت از منصرف شدن ارتش برای اجرای این تفاهم نامه دارد. یکی از مهم ترین دلایل کناره گیری ارتش رویکرد تعدادی از اعضای شورا نسبت به این تفاهم نامه بود. این در حالی بود که انتظار می رفت شورا از این فرصت استفاده می کرد و به فضای سبز تهران بیافزاید. حالا ارتش به دنبال فرصتی می گردد تا بتواند با بازگشت به قراردادی شبیه به آنچه در دور قبل شورا (شورای چهارم) و مدیریت شهری (دوره قالیباف) انجام داده بود علاوه بر دست یافتن به ۴۰ درصد از زمین های پادگان فرصت تبدیل آن به مجتمع تجاری هر چند با تاخیری یک ساله به دست آورد. پس از فرصت سوزی شورای پنجم؛ حال معلوم نیست دوره بعد مدیریت شهری قرار است مانند شورای چهارم و شهرداری قالیباف کدام "مال" را در آینده احداث کند

۰۶ فرصت سبزی که از دست تهران دارد می پرد!
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ درحالیکه هنوز جوهر امضاء تفاهم نامه بین شهرداری و ارتش برای واگذاری ۷۰ درصد از پادگان ۰۶ به شهرداری و تبدیل آن به بوستانی ۳۵ هکتاری نگذشته، اخبار ضد ونقیضی به گوش می رسد که حکایت از منصرف شدن ارتش برای اجرای این تفاهم نامه دارد.

 

یکی از مهم ترین دلایل کناره گیری ارتش رویکرد تعدادی از اعضای شورا نسبت به این تفاهم نامه بود. این در حالی بود که انتظار می رفت شورا از این فرصت استفاده می کرد و به فضای سبز تهران بیافزاید. 

 

حالا ارتش به دنبال فرصتی می گردد تا بتواند با بازگشت به  قراردادی شبیه به آنچه در دور قبل شورا (شورای چهارم) و مدیریت شهری (دوره قالیباف) انجام داده بود علاوه بر دست یافتن به ۴۰ درصد از زمین های پادگان فرصت تبدیل آن به مجتمع تجاری هر چند با تاخیری یک ساله به دست آورد. 

 "۰۶ دیگر تمام شده است. (ارتش) گفته ۰۶ دیگر تمام شده است. گفتند چون اعضای شورا نسبت به این موضوع اعتراض کردند ارتش آن را کنار گذاشته و موضوع را پیگیری نمی‌کند بنابراین این تذکر پاسخی ندارد. تلفنی به من گفتند تا به شما اعلام کنم. نگران نباشید و دیگر پیگیری نکنید."

اینها بخش هایی از سخنان محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر بود که خطاب به علی اعطا؛ سخنگوی شورای شهر که خواستار رسیدگی به نامه اعتراض آمیز ۵ عضو شورا بود؛ بیان می کرد.

تفاهم نامه  پادگان ۰۶ که در مراسم انجام آن با تبلیغات گسترده ای از سوی مدیریت شهری همراه بود و از آن به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای شهرداری در دوره جدید یاد می شد.

 

پر بیراه نیست اگر بگوییم واگذاری زمین های پادگان به ارتش برای تجاری سازی در پرتراکم ترین نقاط تهران محصول عملکرد دوره قبل شورا بود؛ در شهرداری دوره جدید این امید به وجود آمده بود که تهران در مرکز خود یعنی خیابان پاسداران صاحب یک بوستان ۳۵ هکتاری شود. 

گرچه این اقدام با انتقادهای فراوانی از سوی برخی از اعضای شورای شهر همراه بود که یکی از آنها همین نامه ۵ عضو شورا بود. در واقع اشاره اعطا به نامه ای بود که بعد از مراسم واگذاری نمادین پادگان ۰۶ به شهرداری تهران، از سوی ۵ عضو شورا و خطاب به شهردار تهران نوشته شده بود و در آن ضمن برشمردن پاره ای از دلایل، تفاهم نامه واگذاری فوق را به نفع شهر ندانسته و خواستار اصلاح آن شده بودند. حالا بعد از حدود یک هفته؛ سخنگوی شورا درصحن شورا به عنوان یکی از امضاء کنندگان نامه یاد شده، در راستای پیگیری آن خطاب به رییس شورای شهر گفت: اخیراً تذکری با امضای ۶ عضو از شورا در رابطه با توافق واگذاری پادگان ۰۶ به شهرداری و تبدیل آن به بوستان؛ مطرح شد که توسط همکارم آقای حق‌شناس قرائت شد که ۵ عضو کمیسیون فرهنگی و اینجانب آن را امضاء کرده بودیم اما متأسفانه با گذشت مدت زمان قابل توجهی همچنان پاسخی به این تذکر داده نشده است. اما هنوز سخنان اعطا تمام نشده بود که رییس شورای شهر با همان لحن شوخ طبعانه مختص به خودش سخنان وی را قطع کرد و به طور ناگهانی خبر از فسخ تفاهم نامه یاد شده و بسته شدن پرونده آن داد.

ارتش: چرا باید عمل کنیم؟!

این انتقادهای تند و تیز که هر روز هم بیشتر و بیشتر می شد و به نوعی عملکرد شهرداری و ارتش را زیر سوال می برد و خیلی ها آن را نوعی تسویه حساب سیاسی می دانستند، اما چندان به مذاق فرماندهان و امرای ارتش خوش نیامد. واضح ترین دلیل آنهم، سخنان مدیرعامل بنیاد تعاون آجا؛ در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها بود که در آن در خصوص این تفاهم نامه گفته بود: متاسفانه افرادی‌که تخصص لازم را در این زمینه ندارند به موضوع ورود کرده و حرف‌های بی‌مبنایی را مطرح کنند که قطعاً به ضرر مردم است. جالب اینجاست که این افراد هم شعار مردم و ملت را سر می‌دهند در حالی‌که رونما و پوسته بحث دفاع از مردم و حقوق آنها است ولی درون آن عین ضربه زدن به مردم است.

 

امیر سرتیپ رضا خرم‌طوسی سپس به طعنه خطاب به منتقدان گفته بود: خنده‌دار است موضوعی را که ۱۰ ها نفر متخصص روی آن بحث کرده و به تصمیمی معقولی برای تهران رسیده‌اند که برای مردم مفید است و می‌تواند سرانه‌ها را ایجاد کند، افرادی‌ که تخصص لازم را در این زمینه ندارند به موضوع ورود کرده و حرف‌های بی‌مبنایی را مطرح کنند که قطعاً به ضرر مردم است. جالب اینجاست که این افراد هم شعار مردم و ملت را سر می‌دهند در حالی‌که رونما و پوسته بحث دفاع از مردم و حقوق آنها است ولی درون آن عین ضربه زدن به مردم است چون با این صحبت‌ها مردم را از یک پارک ۳۵ هکتاری که از پارک شهر و پارک ملت هم بزرگ‌تر است محروم می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ارتش از روی بیکاری اقدامی را انجام نمی‌دهد که به ضرر امنیت کشور باشد، گفت: ما باید عاقلانه و مدبرانه مجوزهایی را برابر قانون و منطق کاری دریافت کنیم به گونه‌ای که هم به نفع شهر باشد و هم از درون آن منابعی حاصل شود که بتواند هزینه این جابجایی را تأمین کند.

وی با شعاری و ژورنالیستی خواندن ادعای برخی از منتقدان و اعضای شورای شهر که معتقدند باید کل این پادگان به شهرداری واگذار شود گفت : ۳۰ درصد باقی‌مانده مقرر شده تا بارگذاری خلوتی روی آن انجام گیرد. متخصصان معماری و شهرسازی به این موضوع واقف هستند که بارگذاری ۶۳۰ هزار متر در ۱۵ هکتار چه میزان بزرگوارانه است.

 

برگرفته از گزارش موج نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر