کد خبر: 87282
A

آذرمنصوری: بحث ریاست شورای‌عالی اصلاح‌طلبان فرعی و اختلاف‌برانگیز است

دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، گفت: اینکه چه فردی جایگزین دیگری شود جز ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان ‌نتیجه‌ای ندارد موضوع ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مبحثی فرعی است که موجب اختلاف، شبهه و غافل شدن از مساله اصلی اصلاح‌طلبان است.

آذرمنصوری: بحث ریاست شورای‌عالی اصلاح‌طلبان فرعی و اختلاف‌برانگیز است

به گزارش سایت دیده بان ایران، «آذر منصوری» روز پنج شنبه در گفت‌وگویی، اظهار کرد: فارغ از اینکه اینکه رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چه کسی باشد، باید بررسی کنیم که ساختار کنونی پاسخگوی نیاز امروز اصلاح طلبان است یا خیر؟ اصلاح طلبان باید درباره نوع سیاست ورزی اصلاح‌طلبانه فکر کرده و به توافق و تفاهم برسند تا براساس ساختار کنونی یا جدید عمل کنند.

دبیر شورای‌عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان افزود: گام بعدی می‌تواند چابک‌سازی و تاسیس نهاد اجماع ساز برای اصلاح‌طلبان باشد. خراب کردن یک نهاد کار سختی نیست ولی ساختن یک نهاد با توجه به مجموعه اقتضائاتی که در ایران با آن مواجه هستیم دشواری‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و باید به این ملاحظات هم توجه شود.

منصوری خاطرنشان کرد: مهم است بدانیم به جای شورای فعلی چه ساختارهای جایگزینی مناسب‌تر است و این ساختار جدید قرار است چگونه و به کدام مشکل سیاست‌ورزی ما کمک کنند؟ در انتخابات مجلس اسفند ۹۸ بخشی اصلاح‌طلبان به این نتیجه رسیدند که به هر قیمتی باید در انتخابات شرکت کنند ولی اکثریت اصلاح طلبان تصمیم گرفتند به سراغ نامزد نیابتی یا اجاره‌ای جناح رقیب نروند.

وی گفت: با توجه به اتفاقی که در انتخابات مجلس یازدهم افتاد رسیدن به یک تفاهم و توافق در شرایط موجود که بتواند کانون و محور سیاست‌ورزی اصلاح طلبانه باشد حتمی و لازم است. آیا با این شرایط امکان اجماع بر یک نوع سیاست‌ورزی وجود دارد؟ این پرسش‌ها وجود دارد و کار را پیچیده‌تر می‌کند که نمود مشخص آن را در انتخابات مجلس یازدهم دیدیم.

قائم مقام حزب اتحاد ملت یادآور شد: برخی‌ها رفتند به نام خود لیست خودشان انتخاباتی دادند اما اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان به این تصمیم رسیدند که در انتخابات لیست ندهند که به نظر من این پراکندگی در تصمیم در جریان اصلاحات موضوع جدیدی است که نیاز شدید به گفت‌وگوهای درون جریانی را نشان می‌دهد.

منصوری گفت: باید بررسی شود که چه ایرادات و اشکالاتی در دوره‌های قبل داشته‌ایم و چه موارد و استراتژی جدیدی باید اتخاذ شود. اگر سیستم قبلی و کنونی جواب نمی‌دهد چه ساختار جدیدی می‌تواند جایگزین این تشکیلات شود؟ این قبیل پرسش‌ها ما را به توافق و تفاهم جامع رسانده و جنس سیاست‌ورزی ما را در آینده معرفی‌ و ممکن و مثل دوره‌های گذشته زمینه اجماع را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: از همه مهمتر این است که بتوانیم پایگاه و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را با این تصمیم همراه کنیم. این پرسش‌ها مقدم بر این است که چه کسی رییس شورا شود. اینکه تشکیلات شورای‌عالی سیاست‌گذاری چه وجوه و ویژگی‌های داشته باشد بهتر از این است که نگران یا پی‌گیر ریاست شخصی برای مدیریت این نهاد باشیم.

منصوری در این باره که برخی پیشنهاد داده‌اند در این مقطع رییس دولت اصلاحات وارد میدان شود، اظهار کرد: وی هیچ وقت ادعای رهبری اصلاح‌طلبان را نداشته است. این عنوانی است که توسط بخشی از مردم، اصلاح طلبان و طرفداران به او داده و آن را القا می‌کنند.

این فعال اصلاح‌طلب گفت: اصلاح‌طلبان مجموعه‌ای متکثر و مشتمل بر اشخاص و احزاب هستند. مهمترین کار ویژه ای رییس دولت اصلاحات این است که از اعتبار خودش مایه بگذارد و کمک کند. اصلاح‌طلبان اولا باید به تعریف واحدی از سیاست‌ورزی برسند و دیگر اینکه برای برگشتن اعتماد عمومی بسته‌های سیاسی پیشنهاد دهند.  

وی مباحث درباره رهبری یا رییس اجرایی جریان اصلاحات را چالشی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: طرح انتخاب رییس اجرایی چالشی و هم شبه برانگیز است و هم ایجاد شکاف می‌کند، ابتدا باید گفت‌وگوهای مقدماتی صورت گیرد.

منصوری گفت: اینکه چه فردی جایگزین فرد دیگری شود جز ایجاد شکاف برای اصلاح‌طلبان ‌نتیجه‌ای ندارد. موضوع ریاست شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان مبحثی فرعی است که موجب اختلاف، شبهه و غافل شدن از مساله اصلی اصلاح‌طلبان است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر