کد خبر: 87356
A

میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان به درخواست عربستان است؟

تحلیل‌گر مسائل عراق با تاکید بر دامنه نفوذ ایران در عراق اظهار داشت که دولت عراق باید موضع خودش را درمود سامانه موشکی آمریکایی‌ها در عراق روشن کند و این موضوع را دستور کار سفر الکاظمی به آمریکا دانست.

میانجی‌گری عراق میان ایران و عربستان به درخواست عربستان است؟

به گزارش دیده بان ایران؛ همزمان با اعلام سفر « مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به سه کشور ایران، عربستان و آمریکا و انتخاب تهران به عنوان اولین مقصد سفر خود، فرمانده تروریست‌های سنتکام ضمن اعلام خبر استقرار سامانه موشکی در منطقه سبز عراق توسط آمریکایی‌ها مدعی شد که ایران در بیرون کردن آمریکایی‌ها از عراق ناکام بوده است.

«رضا میرابیان» تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه درباره سفر الکاظمی به ایران، عربستان و آمریکا و همچنین سخن فرمانده تروریست‌های سنتکام راجع به ایران، گفت: اینکه می‌گویند دست ایران کوتاه شده و به هدف خودش در بیرون راندن آمریکا از عراق نرسیده است آرزوهای فرمانده تروریست‌های سنتکام است، اما روی زمین چنین چیزی نیست. جمهوری اسلامی ایران خواهان استقلال و حاکمیت عراق است و به دولت این کشور که حاصل انتخاب پارلمان  است، احترام می‌گذارد.

وی با بیان اینکه ما با یک دولت رسمی و دارای حاکمیت در عراق طرف هستیم، افزود: رفتار آمریکایی‌ها با دولت عراق، رفتاری با یک کشور اشغال شده است، وقتی علیرغم مخالفت‌های دولت فعلی و دولت سابق عراق با استقرار موشک‌های پاتریوت در منطقه، آمریکایی‌ها دست به این کار زدند، به معنای نقض حاکمیت عراق است که البته از چشم پارلمان عراق و سیاستمداران این کشور دور نیست.

این تحلیل‌گر مسائل جهان عرب با بیان اینکه دولت عراق تلاش دارد از طریق مصوبه پارلمان عراق پایان حضور آمریکایی‌ها در عراق را با آنها در میان و خط پایانی برای این کار بگذارد، اظهار داشت: اما مکانیزم‌ آن چند روزه نیست، بلکه یک مکانیزم طولانی بوده و ممکن است به دولت الکاظمی نیز وصال ندهد؛ اما به معنی این نیست که مصوبه مجلس عراق نقض می‌شود چرا که مصوبه دائمی و برای دولت آینده عراق نیز الزام‌آور است و روزی اجرای خواهد شد.

وی درباره سیاست‌های نخست وزیر عراق در رابطه با ایران و آمریکا، خاطرنشان کرد: آقای الکاظمی از ابتدا شعار توازن بین کشور عراق و دیگر کشورها از جمله ایران و آمریکا را داده بود و برای اینکه بتواند تعادل را در سیاست خارجه عراق حفظ کند، به سه کشور عربستان، آمریکا و ایران سفر می‌کند. همین موضوع نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران همچنان در منطقه دارای اهمیت بوده و از اهمیتش کاسته نشده است بهترین دلالت به این موضوع نیز این است که نخست وزیر عراق اولین مقصد سفرش را ایران انتخاب کرده است.

میرابیان درباره اینکه یکی از نمایندگان پارلمان عراق تاکید داشته الکاظمی باید مذاکراتش با آمریکا را شفاف کند، بیان داشت: این موضوع طبیعی است؛ چراکه نمایندگان نخست وزیر را زیر ذره‌بین دارند و به این دلیل که انتخاب شده همین پارلمان است، نخست وزیر بدون اجازه پارلمان نمی‌تواند کاری انجام دهد، بنابراین نمایندگان دائماً این تذکر و هشدار را به نخست وزیر می‌دهند که در چارچوب مصوبات و نظارت پارلمانی باید عمل کند.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه فراموش نکنیم که دولت الکاظمی یک دولت انتقالی و موقت است و دولتی است که ممکن است عمرش بیش از دوسال نباشد یعنی تا برگزاری انتخابات مجدد در عراق ادامه پیدا کند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه ممکن نیست که دولت عراق بتواند مصوبات عراق را دور بزند یا خواسته‌های مردم عراق را نادیده بگیرند، گفت: چنین چیزی نمی‌تواند در عراق شکل پیدا کند؛ چراکه آثار آن را در هفته گذشته دیدیم، دو نفر از ستون‌های نظامی عراق در جنوب و در استان صلاح‌الدین هدف گروه‌های مسلح قرار گرفت.

وی درباره سفر الکاظمی و نقش میانجی‌گری او با بیان اینکه ایران درخواست میانجیگری به عراق نداده است، خاطرنشان کرد: خود سعودی‌ها پیشتر از عادل عبدالمهدی و حتی پیش از آن از العبادی خواسته بودند که در مورد ایران میانجی‌گری کند. اگر عراقی‌ها هم می‌خواهند این کار را انجام دهند به خاطر سعودی‌ها بوده که البته ایران نیز مخالفتی نکرده است؛ چراکه عراق دولت دوست است اما سعودی‌ها خواستار این میانجی‌گری بودند که البته ما نیز از آن استقبال می‌کنیم.

این کارشناس مسائل عراق درباره آثار سفر الکاظمی به ایران اظهار داشت: این سفر در راستای تقویت پیوندهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی بین دو کشور خواهد بود و قطعاً روابط دو کشور از آنچه که در گذشته بوده افزون‌تر خواهد شد.

وی درباره استقرار سامانه موشکی آمریکایی‌ها در منطقه سبز عراق، تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه در دوران عبدالمهدی حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی صورت گرفت اما فرمانده تروریست‌های سنتکام در بغداد درخواست استقرار این سامانه را داده بود که با مخالفت عادل عبدالمهدی روبروشد. اما آمریکایی‌ها با کمال وقاحت به حاکمیت عراق تجاوز کردند و در آشکارا هم موشک‌های پاتریوت را در عین‌الاسد و برخی از پایگاه‌های دیگر از جمله پایگاه الحدید در اربیل مستقر کردند و هم سیستم موشکی سیران که برای اهداف موشکی کوتاه‌مدت است را در منطقه خضرا استقرار داده و در روز روشن آن را تست کردند که باعث هراس خانواده‌های منطقه خضرا نیز شدند.

وی یادآور شد:  مجلس عراق به این موضوع اعتراض کرد و طبیعتاً دولت باید موضع خودش را در این زمینه روشن کند چون با اجازه دولت، مجلس و سیاستمداران عراق چنین کاری صورت نگرفته است. شاید یکی از موارد سفر الکاظمی به آمریکا هم این مورد باشد که در دستور کارشان قرار دارد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر