کد خبر: 87845
A

«ما» به‌میان مردم بازگشت/ گــزارشی از حذف یک کلمه سنگی از طهران

در جلسه روز پنجشنبه مقرر شد که سازنده مجسمه «ما» با ارسال نامه‌ای به سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران شرایط برای مستندنگاری اثر و شناسنامه‌دار شدن آن را فراهم کند تا این اثر نیز شناسه و هویت خود را در اسناد شهری داشته باشد.

«ما» به‌میان مردم بازگشت/ گــزارشی از حذف یک کلمه سنگی از طهران

به گزارش دیده بان ایران؛  انتشار روایت قصه سرگذشت مجسمه ما در روزنامه اعتماد فرصتی برای گفت‌وگو بین «ما»یی را رقم زد که از یک‌سو گزارشگر و خبرنگار بودیم و از سوی دیگر مجسمه‌ساز و در ضلع سوم مسوولان اجرایی یعنی شهرداری تهران. فضایی که انتشار گزارش «اعتماد» با تیتر «شهری که تاب ما ندارد» به وجود آورد و نگاه مثبت مسوولان شهرداری منطقه 6 تهران سبب شد تا در کمتر از یک هفته سازنده مجسمه با مسوولان شهرداری به گفت‌وگو بنشینند و درنهایت در دومین روز از مرداد 99 و تنها 5 روز بعد از انتشار گزارش مجسمه ما از انبار شهرداری به پارک لاله انتقال داده شود و با همفکری میان نماینده سازمان زیباسازی شهرداری تهران و روابط عمومی شهرداری منطقه 6 با سازنده مجسمه ما محلی جانمایی و این مجسمه در آن قرار گرفت.

حالا مجسمه ما از دومین روز مرداد تا 10 روز دیگر قرار است مرمت شود تا به‌طور رسمی از بازگشتش به شهر و میان مردم رونمایی شود. شاهین صیقلی، سازنده مجسمه ما که پنجشنبه در پارک لاله بر مراحل انتقال و جانمایی حضور و نظارت داشت به خبرنگار «اعتماد» گفت: پس از تماس آقای پناهی، روابط عمومی شهرداری منطقه 6 تهران و گفت‌وگویی مفصل درباره فضا و چگونگی بازگشت مجسمه قرار شد در اسرع وقت با آقای دانشور نماینده سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پارک لاله حاضر شویم و برای استقرار مجسمه محلی را درنظر بگیریم. 
این مجسمه‌ساز در توضیح مذاکرات صورت گرفته بین خود و مسوولان شهرداری تهران نیز گفت: با بررسی مناطق مختلف پارک لاله با حضور آقای کاظمی، مدیر پارک و دیگر نمایندگان شهرداری منطقه 6 و سازمان زیباسازی درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که مجسمه ما، در محدوده در شرقی پارک لاله مستقر شود که ظهر پنجشنبه جرثقیل مجسمه را به محل منتقل کرد و بلافاصله نیز برای عملیات مرمت و بازسازی دور آن داربست بسته شد.  به گفته صیقلی، سازنده این مجسمه، صورتجلسه‌ای بین طرفین امضا شد که در آن محل جانمایی مشخص و تاکید شده بود و همچنین مقرر شده بود که سازنده مجسمه ظرف 10 روز این اثر را مرمت و مجددا تحویل شهرداری و سازمان زیباسازی آن بدهد. 
همچنین در جلسه روز پنجشنبه مقرر شد که سازنده مجسمه با ارسال نامه‌ای به سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران شرایط برای مستندنگاری اثر و شناسنامه‌دار شدن آن را فراهم کند تا این اثر نیز شناسه و هویت خود را در اسناد شهری داشته باشد. 
در حال حاضر مجسمه قابل رویت نیست و دور آن داربست بسته شده است اما با همراهی شهرداری و مجسمه‌ساز به‌زودی قرار است این اثر به رویت عموم مردم برسد. 
در فاصله 28 تیر 99 تا روز پنجشنبه گذشته گزارش و عکس‌هایی که روزنامه اعتماد از محل انبار شدن این مجسمه منتشر کرده بود محل بحث و تبادل‌نظر در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توییتر شد. بسیاری از هنرمندان نیز سعی در خلق آثاری با مفهوم ما داشتند و در عین حال بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز سعی در تخریب مسوولان کشورمان داشتند. اما آنچه بار دیگر در تجربه به خوبی لمس شد اثر روزنامه‌نگاری در ایجاد فضایی برای گفت‌وگو و حل و فصل اختلاف‌نظر بود تا آنجا که بسیاری از سوءتفاهم‌های ایجاد شده در انتقال مجسمه ما به انبار اینک برطرف شده و بار دیگر مشخص شد که با گفت‌وگو و مشورت می‌توان نتایج اجتماعی بهتری کسب کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر