کد خبر: 88090
A

عضو مجمع روحانیون مبارز: مردم در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند

در مباحث دینی این مسأله‌ای کاملا روشن است که هر چیزی موجب ضرر به جان خود و دیگری باشد، باید از آن دوری کرد.

عضو مجمع روحانیون مبارز: مردم در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ عضو مجمع روحانیون مبارز درخصوص برگزاری یا عدم برگزاری مراسم عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا گفت: امروز افراد و دست‌اندرکاران فضای فکری و فرهنگی جامعه باید این مسأله را روشن و واضح برای مردم توضیح دهند. باید بخواهند مردم برای عزاداری در گوشه خانه خود بنشینند و در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مقدم درباره ضرورت برگزاری مراسم ویژه محرم در ایام کرونا گفت: تعجبم از این است که چرا باید مسأله‌ای به این روشنی و سادگی موجب چالش در فضای فرهنگی کشور شود؟! وقتی در جامعه‌ای یک بیماری واگیردار مانند کرونا آمده که همه اطباء و دست‌اندرکاران پزشکی می‌گویند این بیماری مسری است، یعنی باید برای حفظ خود ماسک بزنیم، فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنیم و از جمعیت‌های موجود فاصله بگیریم.

 
وی افزود: آن وقت می‌آییم مسأله‌ای را که با جان و حیات انسان و جامعه سروکار دارد را در مقابل مسأله‌ای که اصلش مستحب است و بر مبنایش «هرکس می تواند برای اهل بیت عزاداری کند»، قرار می دهیم. متأسفانه برخی دوستان و بزرگان به این مسأله توجه ندارند که در مباحث دینی این مسأله‌ای کاملا روشن است که هر چیزی موجب ضرر به جان خود و دیگری باشد، باید از آن دوری کرد.

 

مقدم ادامه داد: ما می‌گوییم روزه واجب است ولی اگر همین روزه موجب ضرر به جان انسان شود، نه تنها واجب نیست بلکه چنانچه اگر کسی بیمار است و روزه بگیرد، روزه‌اش علاوه بر باطل بودن، موجب گناه هم است.

 

وی با بیان اینکه مسأله کاملا روشن است، گفت: امروز افراد و دست اندرکاران فضای فکری و فرهنگی جامعه باید این مسأله را روشن و واضح برای مردم توضیح دهند. باید بخواهند مردم برای عزاداری در گوشه خانه خود بنشینند و در قرنطینه برای امام حسین(ع) عزاداری کنند.

 

او بیان کرد: باید جامعه را آگاه کنیم تا خدای ناکرده به نام دین و امام حسین(ع) یا ارزش‌های فرهنگی اجتماعاتی به وجود نیاید که لانه رشد این بیماری محسوب شود. چنین مسأله‌ای در فضای دینی حرام است و در فضای پزشکی که همه بر رعایت پروتکل‌ها تاکید دارند، خلاف عقل و وجدان سالم انسان‌ها است.

 

عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: آقایان باید توضیح دهند و مردم را از برگزاری چنین مراسم‌هایی نهی کنند نه اینکه خود مشوق باشند. اگر این مسأله صدماتی به جامعه وارد کند، چه پاسخی خواهیم داشت؟ نباید از دین و ایمان و ارزش‌های معنوی جامعه برای مسأله‌ای که می‌دانیم، خطر ایجاد می کند، مایه بگیریم.

 

مقدم در پایان گفت: مشابه همان دوره اول، باید بگذاریم که متخصصین پزشکی اظهارنظر کنند و همه از آنها تبعیت کنند. امروز باید اصول پزشکی و بهداشتی و فاصله‌گذاری از اجتماعات را رعایت کنیم، تا چرخه کرونا را بشکنیم.

 

منبع: جماران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر