کد خبر: 88205
A

کاظم جلالی: پیگیر بازگشایی مرز روسیه هستیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدارسیون روسیه با بیان اینکه پیگیر بازگشایی مرزهای روسیه برای رفت و آمد بازرگانان و دانشجویان هستیم، از افزایش صادرات ایران به این کشور خبر داد.

کاظم جلالی: پیگیر بازگشایی مرز روسیه هستیم

به گزارش دیده بان ایران؛ "کاظم جلالی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه امروز چهارشنبه هشتم مرادماه ۹۹ در پیامی ویدئویی درباره نقطه نظرات و مشکلات هموطنان ایرانی اعم از بازرگانان و دانشجویان برای سفر به روسیه گفت: برخی‌ها سوال می‌کنند چه زمانی مسیر روسیه باز می‌شود و نگران کار خود هستند، بخشی از تجار و فعالان اقتصادی و بازرگانان ما که عمده کارشان در داخل روسیه است و بخشی هم دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در روسیه، هر روز پیگیر خبرهای بازگشایی مسیر هستند.

وی افزود: بدانید دغدغه ما به عنوان نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو و خدمتگزار شما هموطنان، در این خصوص بسیار زیاد است و علاقه‌مندیم شما به عنوان کسانی که بیشترین سهم را در گسترش روابط اعم از اقتصادی و فرهنگی دارید، هر چه سریع‌تر به روسیه بازگردید. در ملاقات‌ها و پیگیری‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنیم، و همکاران در سفارت آماده پاسخگویی به سوالات هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه تلاش کردیم هفته‌ای یک پرواز از تهران به مسکو و بالعکس باقی بماند، گفت: کرونا بیماری فراگیر جهانی است و کشورها براساس منافع خود تصمیم گیری می‌کند و اگر احتمال بدهند که این بیماری از یک کشور منتقل می‌شود مسیر را می‌بندند و روس‌ها نیز همین کار را انجام دادند.

این دیپلمات ایرانی یادآور شد: البته اجازه دادند یک پرواز در هفته انجام شود و راه‌های زمینی نیز برای حمل کالا باز است و در این مدت خیلی از شرکت‌های حمل و نقل ما از مسیر روسیه کالای خود را به اروپا بردند.

وی همچنین گفت: در سه ماهه اول امسال حجم صادرات ایران به روسیه نسبت به سال قبل افزایش داشته است. در سه ماه اول سال ۱۳۹۸ معادل ۸۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که این میزان در سه ماه اول سال جاری شمسی علیرغم شیوع کرونا و مشکلاتی که به وجود آمد، به ۹۲ میلیون دلار رسیده است. 

سفیر ایران بیان کرد: رو‌س‌ها مسیر را به گونه‌ای بستند که تا مدتی حتی دیپلمات‌های مقیم نمی‌توانستند رفت و آمد کنند. الان دیپلمات‌های مقیم تحت شرایطی می‌توانند رفت و آمد کنند، ولی اگر دیپلمات عبوری بخواهد از پرواز مسکو به محل ماموریت عزیمت کند، حق ورود به مسکو را ندارد. چندین مورد برای ما رخ داد که دیپلمات‌های برجسته ما می‌خواستند به محل ماموریت بروند ولی هر چه تلاش کردیم چنین امری میسر نشد. روس‌ها در این جهت بسیار سخت‌گیری می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه اختیار در این زمینه در دست نخست‌وزیر و دولت قرار دارد، خاطرنشان کرد: وقتی با وزارت خارجه صحبت می‌کنیم عنوان می‌کند حداکثر می‌توانیم مطالب را منتقل کنیم، البته یک شورایی هم دارند که یکی از معاونان وزیر خارجه روسیه در آن شورا حضور دارد و تصمیم گیری می‌کنند.

وی با یادآوری این نکته که باز شدن یا نشدن مسیر یک بخشی به پیگیری ما برگردد و یک بخش زیادی به داخل برمی‌گردد، اظهار داشت: اگر فضای فزاینده از کرونا وجود داشته باشد و تبلیغات رسمی و غیررسمی از داخل ایران وضعیت را بد نشان دهد کشورها در تصمیم گیری دچار مشکل می‌شوند.

سفیر ایران در مسکو خاطرنشان کرد: اوایلی که کرونا آمده بود برخی از مسئولان ما از باب اینکه بگویند خیلی مردمی هستیم و با نیت خوب چنین می‌کردند، می‌گفتند ما هم به کرونا مبتلا شدیم ولی در خارج از کشور این برداشت نیست و اگر مسئول مبتلا شود می‌گویند چه وضعیتی دارد که مسئولشان به کرونا مبتلا می‌شود.

جلالی خطاب به هموطنان ایرانی که قصد عزیمت به روسیه را دارند، گفت: در مقابل سوالات شما بی تفاوت نیستم.ولی هنوز پاسخ در خور شما نداریم، اما نگران هستیم و این را بخشی از کار خود می‌دانیم.

این دیپلمات ایرانی در پایان بیان کرد: متاسفانه ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های ما را به هم ریخت، ولی به من و همکاران ما اطمینان کنید که روزانه پیگیر هستیم. علاوه بر این، همکاران ما در همه نمایندگی‌ها، مسئولان وزارت خارجه، وزیر، معاونت کنسولی و سیاسی بر این نکته تأکید کرده و پیگیری می‌کنند که هر چه زودتر مسیر باز شود و به روال قبل برگردیم و شما فعالیت‌های خود را در داخل روسیه از سر بگیرید./ ایلنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر