کد خبر: 88322
A

جمشید شارمهد، که امروز بازداشت شده کیست و گروه تندر، چه گروهی است؟

وزارت اطلاعات اطلاعیه داده که جمشید شارمهد، لیدر یک گروه مخالف نظام به نام تندر، را «که از آمریکا عملیات مسلحانه و خراب‌کارانه را هدایت می‌کرده»، «در پی عملیاتی پیچیده» بازداشت کرده؛ اما کمتر کسی جمشید شارمهد را می شناسند. همین نا شناخته و یا فراموش شده بودن سبب پرسش های فراوانی شده است!

جمشید شارمهد، که امروز بازداشت شده کیست و گروه تندر، چه گروهی است؟
به گزارش سایت دیده بان ایران؛  وزارت اطلاعات اطلاعیه داده که جمشید شارمهد، لیدر یک گروه مخالف نظام به نام تندر، را «که از آمریکا عملیات مسلحانه و خراب‌کارانه را هدایت می‌کرده»، «در پی عملیاتی پیچیده» بازداشت کرده.

وزارت اطلاعات اعلام کرده شارمهد متهم است به طراحی «عملیات انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز» در سال۱۳۷۸.

وزارت اطلاعات اعلام نکرده شارمهد را کجا بازداشت کرده اما اعلام کرده که در سال‌های اخیر ماموران‌اش برخی «عملیات‌»های این گروه مانند «منفجرکردن سد سیوند شیراز، انفجار بمب‌های شیمیایی در نمایشگاه کتاب تهران و منفجر کردن حرم امام خمینی» را «ناکام» گذاشته‌اند.

 

  فروردین سال ۸۷ حسینیه سیدالشهدای شیراز منفجر شد و ۱۴تن در آن حمله تروریستی شهید شدند. 
 
 با حکم دادگاه انقلاب شیراز، در فروردین ۸۸، محسن اسلامیان، علی اصغر پشتر و روزبه یحیی‌زاده به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق عضویت در گروهک انجمن پادشاهی ایران» و نیز «تهیه و ساخت بمب و مشارکت در بمب‌‌گذاری حسینیه سیدالشهدا شیراز» اعدام شدند.

 

 در بهمن سال ۸۸، هم محمدرضا علی‌زمانی و آرش رحمانی‌پور هم که پیش‌از انتخابات ۸۸ بازداشت شده‌بودند، به اتهام دست‌داشتن در اعتراض‌های انتخاباتی آن‌سال اعدام شدند ولی بعدها جواد لاریجانی، رئیس‌ ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضایی، اعلام‌کرد اتهام‌ آن‌ها عضویت در انجمن پادشاهی و مشارکت در بمب‌گذاری شیراز است. 

 

سخن‌گوی قوه‌قضایی، دوسال پیش و پس‌از مرگ وحید صیادی نصیری، زندانی‌ سیاسی در زندان قم، او را وابسته به این انجمن خواندند.

 انجمن پادشاهی‌ ایران را فتح‌الله منوچهری با نام مستعار فرود فولادوند، صداپیشه، بازی‌گر و کارگردان پیش‌از انقلاب، بنا نهاده‌بود که در دهه ۸۰ در یک‌برنامه ماهواره‌ای از لندن، مدعی بود برای برپایی یک نظام پادشاهی انتخابی در ایران تلاش دارد؛ علیه دین اسلام انتقاد می‌کند و هسته‌های فعالیت در ایران سازمان‌دهی کرده.

فولادوند در زمستان سال ۸۵ در ترکیه ناپدید شد و عفو بین‌الملل مدعی شد که احتمالا او از سوی وزارت‌اطلاعات بازداشت و به تهران برده شده. 

پس از گم‌شدن فولادوند، وب‌سایت تندر با مدیریت جمشید شارمهد، جلو افتاد و بیش‌از شاخه‌های دیگر این انجمن فعال بود و بمب‌گذاری شیراز را هم گردن گرفت. 

رزیتا منطقی، سخن‌گوی انجمن پادشاهی، مهرماه ۹۲ ادعا کرد گروه تندر و مشی مسلحانه آن به انجمن پادشاهی ربطی ندارد و گرچه پس‌از سال ۹۲، گروه تندر مدعی‌شده مسعود علی‌محمدی، دانش‌مند هسته‌ای و مجتبی احمدی، از نیروهای سپاه کرج،‌ را ترور کرده اما مقام‌های کشورمان ادعاهای این گروه را دروغ خوانده‌اند. 

 

منبع:روزآروز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر