کد خبر: 88436
A

غلامعلی رجایی: رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ تابع رویکرد آقای خاتمی خواهد بود

غلامعلی رجایی گفت‌: درباره اینکه چه کسی می‌تواند از جانب اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود، می‌توان به آقای اسحاق جهانگیری اشاره کرد. البته اگر اصلاح‌طلبان تغییری در رویکردشان بدهند، می‌توانند از چهره‌هایی چون علی مطهری و دکتر ظریف حمایت کنند.

غلامعلی رجایی: رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ تابع رویکرد آقای خاتمی خواهد بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اصلاح‌طلبان برخلاف انتخابات ۹۲ و ۹۶ در فضایی مملو از ابهام منتظر روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ هستند. چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچون معمایی چندمجهولی بدون پاسخ مانده است و فقط گذشت زمان مشخص خواهد کرد که اصلاح‌طلبان می‌توانند به طور جدی به فکر توفیق سه‌باره در انتخابات ریاست‌جمهوری باشند یا از پیش به عنوان تماشاگران رقابت در میدان بی‌رقیب خواهند بود.

 

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره گفت: رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ تابع رویکرد آقای خاتمی خواهد بود. اصلاح‌طلبان همواره با وجود اینکه بخشی از حاکمیت برایشان ممنوعیت و محدودیت‌هایی در نظر گرفته اما سعی خواهند کرد به طور جدی وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

 

مشاور اسبق آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه گفت: درباره آمدن یا نیامدن جریان اصلاحات به انتخابات باید این را در نظر گرفت که اگر شورای نگهبان کما‌فی‌السابق ژنرال‌های این طیف را کنار بگذارند، شرایط برای اصلاح‌طلبان دشوار خواهد شد. چون آنها دیگر قائل به حمایت از کاندیدای اجاره‌ای نیستند و به همین دلیل لازم است یکی از اصلاح‌طلبان شاخص مجوز کاندیداتوری در انتخابات را بگیرد.

 

او تصریح کرد: این محدودیت‌ها در حالی اعمال می‌شود که عقل سیاسی حکم می‌کند‌ جریانی که ۲۳ سال پیش برای آقای خاتمی ۲۰ میلیون رأی و چهار سال بعد ۲۲ میلیون رأی از مردم گرفت باید در انتخابات حضور یابد تا فضای انتخاباتی از نشاط لازم بهره‌مند باشد. ممانعت از حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مثل این است که سوپر محله یک مشتری را که به اندازه ۱۰ مشتری خرید می‌کند، از خود براند و دخلش را از منبع قابل توجهی محروم کند.

 

رجایی ادامه داد: شاید عده‌ای هم بگویند «اصلاح‌طلبان باید در هر شرایطی در انتخابات شرکت کنند». جریان رد صلاحیت شاخص‌های اصلاح‌طبی مثل این است که یک کشتی‌گیر در اوج آمادگی شانس مسلم گرفتن مدال طلا باشد، اما مربیان تیم‌ملی با دلایل واهی او را از ملی‌پوش شدن محروم کنند. طبیعی است که آن کشتی‌گیر چابکی و انگیزه‌اش را به مروز زمان از دست خواهد داد. درباره اصلاح‌طلبان هم می‌توان گفت هیچ جریانی حاضر نمی‌شود در انتخاباتی یک‌سویه حضور یابد. به همین دلیل این نگرانی وجود دارد که در صورت تداوم رد صلاحیت‌ها،‌ اصلاح‌طلبان به این نتیجه برسند که مثل شهروندان عادی وظیفه‌شان تنها انداختن رأی به صندوق است.

 

او توضیح داد: درباره اینکه چه کسی می‌تواند از جانب اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شود، می‌توان به آقای اسحاق جهانگیری اشاره کرد. البته اگر اصلاح‌طلبان تغییری در رویکردشان بدهند، می‌توانند از چهره‌هایی چون علی مطهری و دکتر ظریف حمایت کنند. این ۲ چهره با وجود اینکه اصلاح‌طلب نیستند هماهنگی‌شان با تفکرات اصلاح‌طلبی بالای ۸۰ درصد است.

 

غلامعلی رجایی در پایان گفت: نکته مسلم این است که نظام به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیاز دارد.

منبع: اعتماد آنلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر