کد خبر: 88491
A

جنگ عشایری در بصره بالا گرفت:سنت قطع سرها را دوباره احیا می‌کنیم

نزاع عشایری که در شش ماه گذشته اوضاع را در شهر بندری بصره در جنوب عراق دچار تنش و ناآرامی کرده، در تازه ترین تحول به شبکه های اجتماعی کشیده شده است.

جنگ عشایری در بصره بالا گرفت:سنت قطع سرها را دوباره احیا می‌کنیم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نزاع عشایری که در شش ماه گذشته اوضاع را در شهر بندری بصره در جنوب عراق دچار تنش و ناآرامی کرده، در تازه ترین تحول به شبکه های اجتماعی کشیده شده است.

فردی موسوم به «حجی حمید الخفاجی» از سران عشایر «خفاجه» در بصره در ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده، عشیره «السعدون» را تهدید کرد که جنگ عشایری را تا انتقام گیری ادامه می دهد.

 

وی در این ویدئو در حالی که تعدادی از افراد عشیره اش با حمل سلاح جنگی در یک دست و شمشیر در دست دیگر اطرافش حلقه زده اند، وعده انتقام داده است.

حمید الخفاجی می گوید که شش ماه پیش یکی از فرزندان عشیره السعدون به خانه پیرزنی از عشیره اش در منطقه «الزبیر» (جنوب غرب بصره) حمله کرده و بعد از اینکه این زن پیر را با چاقو زدند، تمامی طلاهایش را دزدیده است.

رییس عشیره خفاجه در انتهای ویدئو، شمشیر را از غلافش بیرون کشیده و می گوید: سنت قطع سرها را دوباره احیا می کند.

فرمانده عملیات امنیت بصره متعاقب انتشار این ویدئو در شبکه های اجتماعی از عشایر بصره خواست برای حل مشکلات عشایری به شبکه های اجتماعی متوسل نشوند.

سرلشکر «اکرم صدام» با انتشار بیانیه ای تاکید کرد که تهدیدهای این عشیره در شبکه های اجتماعی بدون مجازات نخواهد بود.

به گفته وی، نیروهای امنیتی تعدادی از عوامل این درگیری عشایری را در منطقه الزبیر دستگیر کرده و در حال بازجویی از آنها هستند.

وی بر ضرورت اعمال قانون و بازگشت به عقلانیت برای حل همه مشکلات از جمله درگیری های عشایری تاکید کرد.

در عین حال حجی حمید الخفاجی در ویدئو دومی با کندن سربند خود که در عرف عشایری نشانه جدیت در انتقام گیری است، گفته است که برای گرفتن حق عشیره اش ساکت نمی نشیند.

وی ادامه داده که هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند مانع او شود و در این راه اگر کشته شود، کسانی هستند که خونخواه او باشند.

نزاع عشایری این دو عشیره در طول ماه های گذشته در مواردی منجر به قطع راه اصلی بغداد – بصره شده است.

با وجود میانجیگری ها در بصره، هنوز نزاع عشایری بین دو عشیره ادامه دارد.

نزاع های عشایری در عراق یکی از عوامل ایجاد ناامنی در این کشور به شمار می رود که در اغلب موارد، نیروهای دولتی از مهار آن ناتوان می مانند.  

استانداری بصره سال گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که تعداد قربانیان درگیری عشایری در این استان در طول هشت ماه ۳۰ کشته و ۵۰ زخمی بوده است.

عشایر عراق بر اساس عرف خود، مجهز به انواع سلاح هستند و در مواردی دیده شده که در نزاع ها از سلاح های سنگین و نیمه سنگین مانند تانک و خمپاره استفاده کرده اند.

دولت «مصطفی الکاظمی» یکی از برنامه های خود را جمع آوری سلاح های غیر مجاز از جمله اسلحه موجود در دست عشایر عنوان کرده اما کارشناسان معتقدند با توجه به عرف ریشه دار عشایر عراق، دولت مشکل بتواند، در اجرای این برنامه خود موفق شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر