کد خبر: 88943
A

عضو کمیسیون انرژی مجلس: استیضاح زنگنه حق قانونی ماست

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: این حق قانونی نمایندگان است زمانی که سؤالی دارند، بپرسند یا اگر زمانی نیاز به استیضاح را احساس کنند، استیضاح کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس: استیضاح زنگنه حق قانونی ماست

به گزارش دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم، نخستین گام عملی خود را در مسیر مخالفت با کابینه حسن روحانی برداشت. در شرایطی که کشور به‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها با مشکل فروش نفت دست و پنجه نرم می‌کند، یکشنبه 19 مرداد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی از پیگیری نمایندگان برای استیضاح بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، خبر داد.

وی درباره دلایل طرح استیضاح زنگنه اظهار کرد: «خام‌فروشی نفت بدترین استفاده از منبع با ارزش نفت بود و باید ساخت پالایشگاه و تبدیل نفت به فرآورده نفتی و ایجاد ارزش افزوده و اشتغال در دستور کار وزارت نفت قرار می‌گرفت که این‌طور نشد و عملکرد آقای زنگنه در این حوزه قابل قبول نیست.»

رضایی همچنین ناتمام ماندن تدوین برنامه‌های جامع انرژی کشور و تأخیر در پروژه‌ها و نیروی انسانی را از دیگر دلایل استیضاح وزیر نفت عنوان کرد.

هر چند نخستین بار نیست که طرح استیضاح زنگنه در مجلس مطرح می‌شود، پیش از این نیز آذرماه سال 98 بحث استیضاح زنگنه به‌علت حوادث آبان‌ماه و تصمیم ناگهانی دولت برای افزایش قیمت بنزین، در مجلس دهم مطرح شد؛ اما اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم به این نتیجه رسیدند که استیضاح وزیر نفت به صلاح نیست، امضاها را پس گرفتند و استیضاح زنگنه منتفی شد.

اکنون باید دید این بار نمایندگان مجلس یازدهم راه به جایی می‌برند یا خیر. نکته قابل توجه آنجاست که در صورت به نتیجه رساندن این طرح، دولت روحانی باید از مجلسی رأی اعتماد بگیرد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌اش با برخورد تند و توهین‌آمیز برخی نمایندگان روبرو شد.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره جزئیات طرح استیضاح زنگنه فت: تا جایی که من اطلاع دارم تعدادی از نمایندگان، طرح استیضاح را آماده و امضا کرده‌اند. این حق قانونی نمایندگان است زمانی که سؤالی دارند، بپرسند یا اگر زمانی نیاز به استیضاح را احساس کنند، استیضاح کنند.

وی ادامه داد: فعلاً این طرح که فکر می‌کنم 19 یا 18 بند است و شامل محورهای استیضاح می‌شود، مطرح شده و قاعدتاً مسیر قانونی‌اش باید طی شود، به این ترتیب که به کمیسیون انرژی بیاید و بررسی کنیم.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس یازدهم تأکید کرد: تا وقتی طرح به کمیسیون نیاید، نمی‌توانم اظهار نظر دقیقی کنم که موارد مطرح شده به زنگنه وارد است یا خیر؛ اما حق قانونی نمایندگان است و مراحل قانونی‌اش را باید طی کند. زمانی که به کمیسیون بیاید، راحت‌تر می‌توانیم اظهار نظر کنیم.

نخعی درباره محوریت استیضاح وزیر نفت مطرح کرد: بخشی مربوط به پروژه‌هاست و تأخیری که در پروژه‌ها به‌وجود آمده و برخی مربوط به نیروی انسانی است. به‌طور کلی محوریت در این دو بخش تقسیم شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا استیضاح زنگنه؛ آن هم در سال‌ پایانی فعالیت دولت تأثیرگذار است یا خیر، گفت: باید در کمیسیون مطرح کنند تا تأثیر آن مشخص شود. همچنین باید نظرات مختلف را بشنویم تا بعد درباره‌اش اظهار نظر کنیم.

منبع: پیام نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر