کد خبر: 89046
A

آیا انتخابات از نگاه امام خمینی (ره) نوعی بیعت بود؟/ حمله به حق رای ملت، از خانه ملت

با وجود آن که مردم‌سالاری دینی، امتیاز مهم جمهوری اسلامی و مورد تاکید قانون اساسی، امام راحل و رهبری است، در روزهای اخیر یکی از مدیران خانه ملت در سخنانی، حق رای ملت برای مشورت گرفتن و تساوی آرا برای انتخاب نمایندگان کشور را یک خطای تئوریک دانست.

آیا انتخابات از نگاه امام خمینی (ره) نوعی بیعت بود؟/ حمله به حق رای ملت، از خانه ملت

به گزارش دیده بان ایران؛  دوشنبه ۱۳ مردادماه نشستی با موضوع «آسیب‌شناسی مدل انتخابات در ایران با هدف بررسی راه‌های رفع نواقص موجود در انتخابات برای تحقق عدالت انتخاباتی و تحقق مردم سالاری دینی» در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

براساس اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه مجلس، سلسله نشست‌های مراکز مطالعات راهبردی، اندیشگاهی و پژوهشگاه‌ها در محل کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با عنوان «دوشنبه‌های اندیشه» از ۱۳ مردادماه کلید خورده است.

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان که به تازگی با حکم دکتر قالیباف به ریاست کتابخانه مجلس به عنوان ارگان علمی و پژوهشی منتسب به مجلس شورای اسلامی منصوب شده، در این نشست در سخنانی درباره اینکه آیا اساسا انتخابات برای کشور لازم است یا نه را مورد سوال قرار داده و مدعی شده: «در حقیقت آنچه در آغاز انقلاب اسلامی ایران از سوی امام خمینی صورت گرفت نوعی "بیعت" بود.»

وی که خود با تاثیر رای مردم به سمت ریاست مرکز اسناد و کتابخانه مجلس رسیده، گفته: «انتخابات نوعی مشورت با افراد است و باید دید آیا این مشورت برای نخبگان حقی قائل است یا نه؟»
طبق گزارش سایت کتابخانه مجلس قاسمیان تصریح کرده است: «این خطای تئوریک است که برای انتخاب عده‌ای برای قانونگذاری در کشور، از همه افراد در همه موضوعات، به یک اندازه مشورت گرفته شود.»

طبعا هر فردی به عنوان طلبه، دانشجو، پژوهشگر و... می‌تواند دیدگاه خود را درباره موضوع‌های فکری و سیاسی داشته باشد، اما این که رئیس کتابخانه قوه مقننه به عنوان نماد مردمسالاری و مشارکت مردم در حاکمیت، به صراحت، بی‌اعتقادی خود را به اصل مهم جمهوریت قانون اساسی فریاد می‌زند، پدیده تازه‌ای است.

در این نشست شهریار زرشناس، معاون کتابخانه مجلس نیز گفته: تقابل در نظام جمهوری اسلامی ایران در حقیقت اینگونه نیست که هر دوطرف خود را ذیل نظام تعریف کنند بلکه یک طرف ماجرا استحاله طلبند و به دنبال تغییر از طریق مکانیزم صندوق رای هستند. عده‌ای صندوق رای را ابزار براندازی دانسته و همین مقدمه آشوب‌های انتخاباتی است.

طبق اصل ‌ششم قانون اساسی، در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ امور کشور باید به‌ اتکاء آراء عمومی‌ اداره‌ شود از راه‌ انتخابات‌: انتخاب‌ رئیس‌ جمهور، نمایندگان‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، اعضای‌ شوراها و نظایر اینها، یا از راه‌ همه‌‌پرسی‌ در مواردی‌ که‌ در اصول‌ دیگر این‌ قانون‌ معین‌ می‌‌گردد.
حتی طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی، اصول‌ مربوط به‌ اسلامی‌ بودن‌ نظام‌ و اداره‌ امور کشور با اتکاء به‌ آراء عمومی‌ ‌ تغییر ناپذیر است‌ و حتی در اصلاح قانون اساسی قابل تغییر نیست. با این حساب، وصف «برانداز» برای کسانی که بخواهند اتکا به رای مردم را در حکومت حذف کنند، بی‍‌راه نیست.

رهبر انقلاب اسفندماه ۱۳۸۸ در دیدار اعضای مجلس خبرگان،  یکی از پایه‌های نظام، را نقش مردم و حضور مردم دانسته و می‌گویند: «این خیلی چیز بااهمیتی است - که یکی از مظاهر عمده‌ی آن، انتخابات است. لذا در نظام جمهوری اسلامی، انتخابات یک امر واقعی است؛ یک چیز شکلی و صوری نیست. اینجور نیست که بخواهیم از دیگران تقلید کنیم؛ که چون دیگران به نام دموکراسی انتخابات دارند، ما هم انتخابات داشته باشیم؛ نه، انتخابات یک امر واقعی است برای دخالت دادن نظر مردم و رضای عامه؛ همانی که در فرمان معروف امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) به مالک اشتر هست که: رضای عامه را بر سُخط خاصه ترجیح بده، و نترس از سُخط خاصه به خاطر رضای عامه.»

افکار عمومی از رئیس مجلس که خود بارها در انتخابات مختلف حضور یافته، انتظار دارد در این زمینه واکنش مناسب نشان دهد تا کسی نتواند زیر چتر خانه ملت اصول اساسی جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرد.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر