کد خبر: 89048
A

آمریکا در پی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با 'پیش نویس یک قطعنامه به مراتب کوتاه تر'

مریکا در پیش نویس قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تغییراتی ایجاد کرده و سند جدید به مراتب کوتاه تر از پیش نویس اولیه است. متن پیش نویس تازه فقط چهار پاراگراف دارد و خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران می شود، تا زمانی که «شورای امنیت برخلاف آن تصمیم بگیرد.» متن جدید همچنین تاکید دارد که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران «برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ضرورت دارد.»

آمریکا در پی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با 'پیش نویس یک قطعنامه به مراتب کوتاه تر'

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آمریکا در پیش نویس قطعنامه خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تغییراتی ایجاد کرده و سند جدید به مراتب کوتاه تر از پیش نویس اولیه است.

متن پیش نویس تازه فقط چهار پاراگراف دارد و خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران می شود، تا زمانی که «شورای امنیت برخلاف آن تصمیم بگیرد.» متن جدید همچنین تاکید دارد که تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران «برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ضرورت دارد.»

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، در واکنش به این اقدام آمریکا گفته است پیش‌نویس جدید مشابه نسخه قبلی است و شورای امنیت سازمان ملل با این پیش‌نویس هم مخالفت خواهد کرد.

آقای تخت روانچی در توییتر نوشت: با مخالفت اعضای شورای امنیت، آمریکا مجبور شد از پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران عقب‌نشینی کند و امروز نسخه دیگری ارائه کرد که این نسخه هم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

پیش‌نویس اولیه یک سند چند صفحه‌ای ۳۵ پاراگرافی بود که شامل یک مقدمه طولانی در متهم کردن ایران به صدور سلاح به گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق، سوریه، لبنان و یمن بود.

پیش نویس اولیه همچنین خواهان آن بود که کشورها محموله‌ هواپیماها و کشتی‌ها را که «با دلیل منطقی» مشکوک به نقض تحریم تسلیحاتی ایران باشند بازرسی کنند. سند مذکور ضمیمه‌ای از اسامی مقامات ایرانی برای تحریم‌های هدفمند سازمان ملل متحد نیز پیشنهاد کرده بود.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک خود گزارش داده بود که میزان مخالفت با پیش‌نویس آمریکا "به شکل فعلی" به حدی بوده است که آمریکا احتمالا نخواهد توانست ۹ رای لازم برای واداشتن روسیه و چین برای استفاده از حق وتو به دست بیاورد.

تحریم تسلیحاتی شورای امنیت قرار است ۲۷ مهرماه امسال به پایان برسد.

قرار است که نمایندگان ۱۵ عضو شورای امنیت روز چهارشنبه این هفته ‌متن تازه را بررسی کنند.

دولت آمریکا در تلاش است که متن این پیش نویس را در هفته جاری در شورای امنیت به رای بگذارد. تاریخ دقیق رای گیری هنوز اعلام نشده است.

مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ بارها هشدار داده اند که در صورت عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از مکانیسم موسوم به «ماشه» در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای بازگرداندن همه تحریم‌های این نهاد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته ای برجام لغو شده بودند، استفاده خواهد کرد.

این در حالیست که چین و روسیه می گویند آمریکا از آنجایی که برجام را ترک کرده است اجازه توسل به مکانیسم «ماشه» را ندارد. آمریکا این استدلال را رد می کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر