کد خبر: 89305
A
دیده بان ایران:

انتصاب سرپرست وزارت صمت از سوی روحانی بدون استجازه از رهبری قانونی بود؟

هفته گذشته مدرس خیابانی بعد از سه ماه در حالی به مجلس یازدهم معرفی شد که نتوانست رأی کافی برای حضور در وزارت صمت را کسب کند.

انتصاب سرپرست وزارت صمت از سوی روحانی بدون استجازه از رهبری قانونی بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ روز گذشته رئیس جمهوری در حکمی «جعفر سرقینی» از معاونان وزارت صمت  را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد. در حکم روحانی آمده است: بر اساس اصل 135 قانون اساسی و با عنایت به مراتب تعهد و سوابق مدیریتی ارزشمندتان در حوزه صنعت و بازرگانی، به موجب این حکم جناب عالی را به «سرپرستی وزارت صنعت، معدن و تجارت» منصوب می نمایم.

اما این انتخاب در حالی از سوی «حسن روحانی» صورت گرفت که برخی رسانه های اصولگرا مدعی شده اند که بدون استجازه رییس جمهور از رهبری این حکم قانونی نیست و ارزشی ندارد.

هفته گذشته مدرس خیابانی بعد از سه ماه در حالی به مجلس یازدهم معرفی شد که نتوانست رأی کافی برای حضور در وزارت صمت را کسب کند.

این اتفاق در حالی رخ داد که به گفته‌ای یکی از نمایندگان مجلس عدم حضور روحانی در مجلس ‌تأثیر بسیاری در رأی نیاوردن مدرس خیابانی داشت و به گمان او نمایندگان مجلس یازدهم از لج روحانی به خیابانی رای اعتماد ندادند.

با این وجود و با توجه به اینکه دوره سرپرستی مدرس خیابانی در وزارت صمت پایان یافته است، رئیس‌جمهور باید سرپرست جدید یا وزیر را به مجلس معرفی کند. البته رئیس‌جمهور باید طبق قانون از رهبر معظم انقلاب حکم حکومتی برای این موضوع دریافت کند.

پیشتر حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره آینده وزارت صمت پس از عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت گفته بود: راهکار باقی مانده برای دولت این است که رئیس‌جمهوری باید با استجازه از مقام معظم رهبری تا معرفی وزیر جدید، فردی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کند.

امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در تایید این اظهارات به خبرگزاری فارس گفت: رئیس جمهور برای معرفی سرپرست جدید وزارت صمت باید حکم حکومتی بگیرد به دلیل آنکه قانون اجازه بیش از سه ماه را نمی‌دهد.

اما با این حال؛ روحانی دیروز در حکمی بدون اشاره به اجازه از رهبر معظم انقلاب اسلامی،  جعفر سرقینی را به‌عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی کرد. او در این حکم با استناد به اصل ۱۳۵ قانون اساسی سرپرست صمت را معرفی کرده است.

در اصل ۱۳۵ آمده است: «وزرا تا زمانی که عزل نشده‌اند و یا بر اثراستیضاح یا درخواست رای اعتماد، مجلس به آنها رأی عدم اعتمادنداده است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هیأت وزیران یا هر یک از آنان به رئیس جمهور تسلیم می‌شود و هیأت وزیران تا تعیین دولت جدید به وظایف خود ادامه خواهند داد. رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثربرای مدت سه ماه سرپرست تعیین نماید».

اصولگرایان در این بین با توجه به همین اصل اعتقاد دارند که حسن روحانی در معرفی سرپرست وزارت صمت تخلف محرزی مرتکب شده است و بدون اجازه از رهبر انقلاب اسلامی سرپرست این وزارتخانه را معرفی کرده است که نشان دهنده رییس جمهوری در این مورد است.

منبع: دیده بان ایران

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر