کد خبر: 89788
A

واعظی: اصلاً از قیمت‌ها راضی نیستیم/ نباید در بورس تصمیمات هیجانی گرفت

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ وقت نباید در بورس، تصیمات هیجانی گرفته شود و باید بر روی این موضوع کار کنیم.

واعظی: اصلاً از قیمت‌ها راضی نیستیم/ نباید در بورس تصمیمات هیجانی گرفت

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود واعظی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه از میزان کنونی تورم و قیمت‌های کالاها اصلاً راضی نیستیم، افزود: یکی از دغدغه اصلی رئیس جمهور و وزرای ذیربط, تأمین معیشت مردم است.

وی اضافه کرد: در هفته در جلسات اقتصادی، زمان زیادی را برای کنترل شرایط سخت کنونی صرف می‌کنیم تا قیمت‌ها از این که هست بیشتر نشود و در جهت کاهش قیمت‌ها تلاش می‌کنیم.

آقای واعظی، عامل روانی را از جمله علل افزایش تورم و قیمت کالاها دانست و افزود: تبلیغات و جنگ روانی در این زمینه هم از خارج و هم داخل وجود دارد و ناامیدی را نسبت به آینده تزریق می‌کنند البته بخشی به شرایط اقتصادی آینده کشور اطلاق می‌شود.

وی اضافه کرد: این موضوع بر روی مردم، فروشندگان و تولیدکنندگان اثر می‌گذارد و مجموعه این ها هزینه تولید کالا و سود متعارف آن را افزایش می‌دهد.

واعظی تحریم‌ها را از علل دیگر افزایش تورم و قیمت کالاها بر شمرد و افزود: تحریم‌ها و مشکلات ناشی از جابه جایی پول موجب شده است واردات کالاها از جمله قطعات و مواد اولیه, گران‌تر از معمول انجام شود.

ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با همه فشارها تلاش می‌کنیم ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده برای کالاهای اساسی و ضروری مردم را تغییر ندهیم.

محمود واعظی در ادامه برنامه گفت و گوی ویژه خبری افزود: مسئله تنظیم بازار در شرایط کنونی بسیار سخت است به ویژه اگر آن کالا با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی باشد.

وی ادامه داد: معمولاً زمانی که ارز دو نرخی می‌شود فساد یا دلالی در آن جا خود به خود ظهور می‌یابد و مسئولان ذیربط علاوه بر اینکه باید همت کنند تا کالاها تهیه و توزیع شود باید مراقب دلال‌ها و واسطه‌ها هم باشند.

واعظی افزود: متأسفانه شاهدیم کسانی که نقش توزیع برای نیازمندان دارند، بخشی را با همان رقم اعلام شده توزیع می‌کنند و بخشی را انبار می‌کنند و به روش‌های دیگری انجام می‌دهند که البته با آن‌ها در حال برخورد هستیم.

او ادامه داد: وزارت صمت هم روی این مسئله کار کرده و ارتباط نزدیکش با وزارت جهاد کشاورزی موجب شده است که مقداری جلو این نوع فعالیت‌ها گرفته شود و سازمان تعزیرات حکومتی هم برخورد می‌کند و امیدواریم بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با توجه به اینکه مجلس برای دو هفته تعطیل است پس از تعطیلی مجلس در نخستین فرصت ممکن وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را معرفی می‌کنیم و بسیار متاسفیم از اینکه از حضور آقای مدرس خیابانی در این سمت محروم شدیم.

واعظی با بیان اینکه او در وزارت صمت بسیار خوب عمل کرد و در کنترل قیمت و تنظیم بازار نقش تعیین کننده‌ای داشت، افزود: آقای مدرس خیابانی در سه ماهی که به عنوان سرپرست بود نقش بسیار خوبی در تولید و گسترش رونق تولید داشت و به صنعت گران کشور برای تأمین مواد اولیه کمک کرد و حیف شد رأی اعتماد مجلس را بدست نیاورد البته این حق مجلس است.

وی ابراز امیدواری کرد که آقای مدرس خیابانی خدمات خود را در آینده هم به کشور و دولت داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: از نظر دولت، جدایی وزارت صنعت و بازرگانی منتفی نشده است، زیرا این وزارتخانه بیش از حد بزرگ شده است.

واعظی افزود: در کشورهای غربی، همه چیز از جمله امور بازار و صنعت و معدن در دست بخش خصوصی است، اما در ایران این گونه نیست و حتی بخش خصوصی هم به علل مختلف به دولت و وزارتخانه متکی است.

وی اضافه کرد: زمانی، وزارت صمت شامل ۴ وزارتخانه از جمله وزارت صنایع سنگین، وزارت صنایع، وزارت معدن و وزارت بازرگانی بود، اما اکنون یکی شده است و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

واعظی ادامه داد: در پی آن هستیم که فردی را برای تصدی این وزارتخانه پیداکنیم که تا حد امکان به موضوعات صنعتی و بازرگانی اشراف داشته باشد.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه از هفت سال پیش تاکنون همواره سیاست و اراده رئیس جمهور توجه به بخش مسکن بود، گفت: در وزارت راه و شهرسازی اقداماتی برای مسکن شده است از جمله تکمیل طرح‌های مسکن مهر و انجام طرح مسکن روستایی.

واعظی افزود: در دو سال گذشته تمرکز بر روی ساخت مسکن و حمایت از انبوه سازان بیشتر شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ ارز و مواد اولیه ساخت مسکن از جمله فولاد بر روی قیمت مسکن اثرگذار است، اضافه کرد: در کشورمان، مسکن فقط برای مصرف نبوده است بلکه عده‌ای از آن برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند.

واعظی ادامه داد: به محض اینکه مسکن به عنوان کالای سرمایه‌ای در نظر گرفته شود، طبیعی است که با قیمت ارز و کالاهای دیگر بالا و پایین می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی بر روی مسکن اقدام ملی و روستایی و محرومان و تأمین خانه برای مسکن اولی‌ها، تمرکز جدی کرده است و امیدواریم با همان همتی که طرح مسکن مهر را تکمیل و واگذار کرده است، بقیه طرح‌های مسکن هم تا سال آینده به نتیجه خیلی خوبی برسد.

واعظی درباره بازار سرمایه هم گفت: هفته گذشته در ستاد اقتصادی دولت درباره بازار سرمایه، بحث و تبادل نظر و قرار شد آقای دژپسند وزیر اقتصاد کمیته‌ای را تشکیل دهد و پیشنهادات متعددی تنظیم و این پیشنهادات در شورای عالی بورس بحث شود.

وی ادامه داد: این کار انجام شد و صبح شنبه یکم شهریور، شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و تصمیات خوبی هم گرفته شد.

واعظی با تاکید بر اینکه دولت به این بازار سرمایه اهتمام جدی دارد و از آن مراقبت می‌کند، اضافه کرد: البته باید نکات دیگری هم در نظر گرفته شود. زمانی که مرتب، بازار بزرگ می‌شود باید شرکت‌ها و بنگاه‌های جدید وارد این بازار شوند و برای این کار در دولت برنامه ریزی کردیم و رئیس جمهور در پی آن است که شرکت‌های سوده ده و خوب وارد بازار سرمایه شوند.

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی در داخل بورس هستند که سهام شناوری آن‌ها در حد خیلی کمی خرید و فروش می‌شود به همین علت شرکت سود ده است و مردم علاقمندند سهامدار آن شوند، اما سهامی که در بازار عرضه می‌شود قابل توجه نیست که باید تعداد این سهام افزایش یابد و این کار هم انجام می‌شود.

آقای واعظی، آگاهی مردم از بازار سرمایه را مهم دانست و ادامه داد: در بیشتر کشورهای پیشرفته، بورس نقش تعیین کننده‌ای هم برای سرمایه گذاری و هم مردم دارد و نباید انتظار داشت که سرمایه‌ای که وارد بورس می‌شود به طور مرتب سود بدهد و افزایش یابد.

او ادامه داد: لازمه آن این است که اگر به سرمایه گذاری خود اعتماد دارید صبر و همچنین از کارگزاری‌های معتبر استفاده و با مشورت آن‌ها سرمایه گذاری کنید.

رئیس دفتر رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ وقت نباید در بورس، تصیمات هیجانی گرفته شود و باید بر روی این موضوع کار کنیم.

واعظی افزود: از نظر من و بسیاری از کسانی که بازار سرمایه را پیگیری می‌کنند این بازار در حال اصلاح است و اسم آن ریزیش نیست.

او اضافه کرد: حقوقی‌ها قرار است به کمک بیایند نه اینکه خودشان در بازار سرمایه اقداماتی انجام دهند و بفروشند.

آقای واعظی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بورس، مطمئن است، اما نباید به آن کوتاه مدت نگاه کرد بلکه باید دراز مدت دید و برای هر دو طرف سرمایه گذار و بنگاه دار مفید است.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد دولت این است که همواره از بازار سرمایه صیانت و حمایت کند و بورس را رها نمی‌کند، گفت: شورای عالی بورس از ترکیب خوبی برخوردار است و وظیفه آن صیانت از سهامداران بورس است.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به اینکه اصلاح بازار سرمایه به شایعه عرضه شدن یا نشدن صندوق دارادوم ربطی نداشت و این فقط بهانه بود، افزود: زمانی که شاخص بورس به سرعت رو به رشد بود همه پیش بینی می‌کردند که بورس باید خود را اصلاح کند و مقالات متعددی در این زمینه نوشته شد و همه منتظر این موضوع بودند.

واعظی افزود: زمانی که شاخص بورس به حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار رسید همه منتظر اصلاح بودند، اما این اتفاق نیفتاد و شاخص بورس به سرعت به دو میلیون رسید که در آن زمان، همزمان شد با بحث عرضه شدن یا نشدن صندوق دارا دوم یعنی اگر این اتفاق هم نمی‌افتاد بورس باید خود را اصلاح می‌کرد.

وی تاکید کرد: باید مراقبت بیشتری کنیم و هماهنگی میان سازمان بورس و مجموعه خصوصی سازی و وزارت اقتصادی و وزارتخانه‌هایی که در صندوق‌ها هستند باید بیشتر شود تا مردم، اتفاقات را شفاف متوجه شوند.

واعظی گفت: اکنون هم پیش بینی می‌کنند که شاخص بورس بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار، اصلاح می‌شود و دوباره روند طبیعی خود را طی می‌کند.

وی افزود: با همت شورای عالی بورس و وزیر اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت و رئیس جمهور، امیدواریم بورس جای مطمئنی برای سرمایه گذاری و سود بردن مردم باشد.

واعظی اضافه کرد: در زمانی فقط افراد حرفه‌ای در بورس فعالیت داشتند، اما اکنون افراد معمولی و همچنین حدود ۵۰ میلیون سهامدار عدالت در آن حضور دارند بنابراین حتماً باید از بورس و سهامدارن، صیانت کنیم.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر