کد خبر: 89951
A

آیدین آغداشلو کیست و طرح ماجرای تجاوز او به سارا امت علی چطور مطرح شد؟

به دنبال موج افشاگری در رسانه‌های اجتماعی درباره «تجاوز جنسی» کیوان. الف، فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، یک زن نیز آیدین آغداشلو، نقاش سرشناس ایرانی را به «آزار جنسی» علیه خود متهم کرد. سارا امت‌علی، روز شنبه اول شهریور، در یک مجموعه توییت، اعلام کرد این «آزار جنسی» ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری، در دفتر آغداشلو روی داده و اکنون «دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه» این ماجرا نمی‌بیند.

آیدین آغداشلو کیست و طرح ماجرای تجاوز او به سارا امت علی چطور مطرح شد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به دنبال موج افشاگری در رسانه‌های اجتماعی درباره «تجاوز جنسی» کیوان. الف، فعال حوزه گردشگری به چندین زن جوان، یک روزنامه‌نگار نیز آیدین آغداشلو، نقاش سرشناس ایرانی را به «آزار جنسی» علیه خود متهم کرد. سارا امت‌علی، روز شنبه اول شهریور، در یک مجموعه توییت، اعلام کرد این «آزار جنسی» ۱۴ سال پیش در جریان یک دیدار کاری، در دفتر آغداشلو روی داده و اکنون «دیگر دلیلی برای حمل مصلحت‌اندیشانه» این ماجرا نمی‌بیند.

این روزنامه‌نگار حوزه فرهنگی تاکید کرد: «همه این سال‌ها از ترس کسانی که خواهند گفت مدرکی برای اثبات ادعایت نداری، یا کسانی که حاضر نیستند بپذیرند آغداشلو با تمام دانش و هنرش یک آزارگر جنسی است، سکوت کردم.» طرح اتهام «آزار جنسی» علیه این نقاش معروف در حالی است که در روز‌های اخیر روایت‌های مشابهی از افشای آزار‌های جنسی از سوی برخی کاربران زن در توییتر مطرح شده است.

 

ماجرای ادعای تجاوز ایدین آغداشلو نقشا مطرح ایرانی به هنرجویان و یک خبرنگار و شاگردان جنجال عجیبی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرده است. در آخرین خبر که بهمن بابازاده، خبرنگار هنری منتشر کرده آمده است: «از ساعت ۸ امشب آیدین آغداشلو با ارسال ایمیل‌هایی به برخی دبیران خبرگزاری‌های ایران، در تلاش است بیانیه‌ای در تکذیب کلیه اتهامات تجاوز و جنسی که در روز‌های گذشته در فضای مجازی علیه اش منتسب شده، منتشر کند. هیچ رسانه‌ای فعلا حاضر به انتشار آن بیانیه نشده است.»

آیدین آغداشلو کیست؟

آیدین آغداشلو کیست؟

 

آیدین آغداشلو (زاده ۸ آبان ۱۳۱۹ در رشت) نقاش، نویسنده، منتقد فیلم و طراح هنرمند معاصر ایران است. آثار هنری او به خاطر نمایش اندیشه مرگ و فنای تدریجی و نیز بازآفرینی کار‌های مطرح کلاسیک در قالبی نوگرا و سورئال شناخته شده‌اند. دو مجموعه خاطرات انهدام و سال‌های آتش و برف وی از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های هنر نوگرا در ایران به شمار می‌روند.

وی در ۱۹ سالگی پس از شرکت در کنکور به دانشکده هنر‌های زیبا در دانشگاه تهران رفت؛ تا آنکه در سال ۱۳۴۶، از ادامه تحصیل منصرف شد.

آغداشلو در سال ۱۳۵۴ خورشیدی نخستین نمایشگاه انفرادی خود را در انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار کرد. از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷، او در هنرستان هنر‌های زیبای پسران و دانشکده هنر‌های تزئینی تهران به آموزش می‌پرداخت. او سپس مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی خود را – که شامل ۱۴۰ کتاب و قطعه از سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری می‌شدند – در موزه نگارستان به نمایش گذاشت و همه مجموعه خود را به آن موزه فروخت.

 

آیدین آغداشلو

در ۱۳۵۹، او از همسر نخستش، شهره آغداشلو، جدا شد و چندی پس از آن، شهره ایران را به مقصد ویندرمر، کامبریا در انگلستان ترک کرد. در همان سال، آیدین کار خود را به عنوان مدرس در دانشکده هنر دانشگاه الزهرای تهران آغاز کرد و نقاشی را به شکل وسیع پی گرفت.

آغداشلو در سال ۱۳۵۴ خورشیدی نخستین نمایشگاه خود را در انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار کرد. نقاشی‌های به نمایش درآمده اغلب از اشیای معلق، آدمک‌ها، و چند اثر مربوط به رنسانس بود. از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷، او در هنرستان هنر‌های زیبای پسران و دانشکده هنر‌های تزئینی تهران به آموزش می‌پرداخت. او سپس مجموعه‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی خود را – که شامل ۱۴۰ کتاب و قطعه از سده‌های چهارم تا چهاردهم هجری می‌شدند – در موزه نگارستان به نمایش گذاشت و همه مجموعه خود را به آن موزه فروخت.

خانواده و زندگی شخصی

آغداشلو در ۱۱ سالگی پدرش را از دست داد و بعد از فوت پدرش در نوجوانی به همراه مادرش به تهران مهاجرت کرد و دوران تحصیل را در تهران در محله قلهک به پایان رساند

پدرش از مهاجران قفقازی و عضو حزب مساوات قفقاز بود و خاندان وی نیز نام خانوادگی خود را از نام شهر کوچک آغداش گرفته‌اند.

مادرش نوه بهمن میرزا پسر عباس میرزا بود. پدر آغداشلو با دیدن استعداد وی در نقاشی او را برای نخستین بار پیش حبیب محمدی، نقاش اهل رشت و معلم نقاشی برد.

همسران آیدین آغداشلو

او تاکنون دو بار ازدواج کرده که برای اول با شهره آغداشلو  بازیگر قدیمی ازداواج کرد که این ازدواج در سال ۵۹ به جدایی ختم شد. وی برای بار دوم با فیروزه اطهاری در سال ۱۳۵۹ ازدواج کرد که همسر فعلی او نیز می‌باشد و دارای دو فرزند به نام‌های تارا و تکین هستند

آیدین آغداشلو

عکس شهره آغداشلو و فیروزه اطهری همسران آیدین آغداشلو

 

فرزندان آیدین آغداشلو

او از همسر دومش دو فرزند به نام‌های تارا و تکین دارد که هر دو خارج از کشور زندگی میکنند. تارا ازدواج کرده که چند سال پیش پدرش نیز در مراسم ازدواجش حضور داشت.

 

آیدین آغداشلو

شغل آیدین آغداشلو

از ۱۶ سالگی طراحی گرافیک را در موسسه تبلیغاتی آشنا شروع کرد و بعد از مدتی نیز و در بخش تبلیغاتی روزنامه اطلاعات مشغول به کار شد و سپس با مجله اندیشه و هنر همکاری کرد.

آغداشلو در طول سال‌های ۱۳۵۲ به مدت ۵ سال در هنرستان هنر‌های زیبای پسران و دانشکده هنر‌های تزئینی به تدریس مشغول بوده و هنرجویان زیادی داشته اشت. همچنین از سال ۱۳۵۹ در دانشکده هنر دانشگاه الزهرا، دانشگاه آزاد و کرمان تدریس کرده است

او اولین مقاله‌اش را در زمینه نقد هنری در مجله اندیشه و هنر انتشار داد و از آن پس نگارش نقد هنری و ادبی را ادامه داد و در طول سال‌های فعالیت خود تا کنون، در آمریکا و ایران، چندین نمایشگاه انفرادی نقاشی برگزار کرده است‌.

آیدین آغداشلو کیست؟

محل تدریس نقاشی آیدین آغداشلو

در سال ۱۳۶۰ کارگاه آزاد هنرکده آزاد را تاسیس کرد و در این محل به تدریس نقاشی به هنرجویان دختر و پسر میپرداخت.

دیگر فعالیت‌ها آیدین آغداشلو

وی علاوه بر تدریس نقاشی و نویسندگی و نقد، تصویرگر کتاب‌های درسی ایران، مجلات، و مؤسسه‌های خصوصی نیز بود. او همچنین مدتی مدیر امور فرهنگی و هنری دفتر مخصوص فرح پهلوی بود. از او نوشته‌هایی در زمینه نقد هنری و سینمایی، پژوهش‌های تاریخ هنر، و سفرنامه بر جای مانده است.

نام مستعار فرامرز خبیری

او برای نقد شعر شاعران معاصری، چون احمدرضا احمدی، احمد شاملو، اخوان ثالث، و محمدعلی سپانلو از نام مستعار فرامرز خبیری استفاده کرد آثار نقاشی‌ها او اغلب از اشیای معلق، آدمک‌ها، و چند اثر مربوط به رنسانس است.

 

 

منبع: رویداد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر