کد خبر: 90041
A

یک فرد نظامی، رییس جمهور بعدی ایران می شود؟

انتخابات ریاست‌ جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک است و یکی از گمانه‌ها درباره کاندیداهای این دوره ورود یک کاندیدای نظامی است. موضوعی که به نظر می‌آید با وجود تاکید صریح امام خمینی (ره) و اشارات قانون اساسی، مورد توجه برخی چهره‌های سیاسی قرار گرفته و نسبت به تحقق آن بی‌میل نیستند.

یک فرد نظامی، رییس جمهور بعدی ایران می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ فصل انتخابات رسید و بازار گمانه‌زنی‌ها داغ است. یکی از این گمانه‌ها ورود یک کاندیدای نظامی است! پیش‌تر هم در بزنگاه انتخابات‌ها از این حرف‌ها زده می‌شد، اما با یک تفاوت. قبل‌تر وقتی از ضرورت ورود یک کاندیدای نظامی به انتخابات سخن گفته می‌شد همه سر‌ها به سوی سردار قاسم سلیمانی برمی‌گشت، اما این بار وضع فرق دارد. سردار هیچ وقت تمایلی به ورود به حوزه سیاست از خود نشان نداد، اما حالا که حسین الله‌کرم و برخی دیگر حرف از احتمال روی کار آمد یک رئیس جمهور نظامی می‌گویند؛ جای خالی او حس می‌شود.


سوال اینجا است که در نبود حاج قاسم سلیمانی کدام یک از نیرو‌های نظامی فعلی توانایی راه یابی به پاستور و انجام وظیفه در قامت رئیس جمهور را دارد؟ پاسخ به این سوال تقریبا دشوار است و غیر از سردارحسین دهقان تقریبا گزینه‌ای به ذهن نمی‌رسد. برخی از سیاسیون البته دیگرانی که پیشینه نظامی داشته‌اند را در این دسته بندی جای داده و از امثال محسن رضایی و محمدباقر قالیباف نام می‌برند.

 

دهقان می‌تواند از گزینه‌های کاندیداتوری در انتخابات باشد


به عنوان مثال، منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا در این باره گفت: «به نظر من نگوییم رئیس جمهور نظامی. چون وقتی بیاید دیگر با رفتار و سازوکار نظامی رفتار نمی‌کند. ما استعداد‌های بسیاری در نیرو‌های نظامی داریم همچنان که در نیرو‌های سیاسی و اقتصادی داریم. اتفاقا خیلی از این نیروی‌هایی که اکنون نظامی هستند در دوران دفاع مقدس بنابر ضرورت وارد نیرو‌های نظامی شدند. مثلا شهید همت یک معلم بود. شهید باکری مهندس بود یا شهید باقری خبرنگار بود.»


وی افزود: «اگر دوستان ما در بخش‌های مختلف احساس توانمندی می‌کنند و فکر می‌کنند که می‌توانند مشکلی از مشکلات نظام را حل کنند باید حتما خودشان را عرضه کنند. خواهش من از مردم این است که به صرف اینکه کاندیدا نظامی بوده یا نبوده است توجه نکنند. کدام یک از افراد و نیرو‌های ما نظامی نبوده است؟!»


حقیقت‌پور ادامه داد: «اغلب مقامات ما فرمانده جنگ بودند. مقام معظم رهبری رئیس شورای عالی دفاع مملکت بود یا الان فرمانده کل نیرو‌های مسلح هستند؛ لذا نباید خودمان را محدود کنیم. البته میدان ریاست جمهوی میدان آزمون و خطا نیست. باید افراد با اندیشه‌های درست و توان قابل قبول وارد شوند. افرادی که توانایی‌های محدود دارند برای کار‌های محدود بمانند. عرصه ریاست جمهور نیازمند افراد توانمندی مثل شهید رجایی ومقام معظم رهبری است».


مشاور رئیس سابق مجل در پاسخ به این پرسش که «قبلا وقتی صحبت از رئیس جمهو نظامی می‌شد سردار سلیمانی به ذهن میرسید، اکنون چه افرادی به ذهن می‌رسند؟ گفت: «من خودم یکی از افرادی بودم که با سردار سلیمانی کار کردم و معاون او بود. خودم به او گفتم که وارد عرصه شود، اما گفتند که اگر من وارد عرصه انتخابات شوم فرامین رهبری در جهان اسلام روی زمین می‌ماند. در واقع تصوری اینکه سردارسلیمانی وارد عرصه انتخابات شود، نبود».


وی افزود: «نیرو‌های نظامی ما که وارد این عرصه شده‌اند افرادی مثل سردار رضایی با آن سابقه درخشان در جنگ است. یا آقای قالیباف. این‌ها آدم‌های بزرگی هستند».


حقیقت‌پور در پاسخ به اینکه «کدام گزینه که اکنون لباس نظامی به تن دارد و در این عرصه خدمت می‌کند ممکن است وارد عرصه انتخابات شود؟» گفت: «از کسی نمی‌توانم اسم ببرم، اما حرف این است که اگر گذشته افراد را نگاه کنید در این مملکت همه بسیجی و نظامی بوده‌اند. نمی‌دانم که الان چه کسی نظامی گری را کنار خواهد گذاشت و وارد عرصه انتخابات می‌شود، اما از جمله افراد با پیشینه نظامی که اکنون مطرح هستند می‌توان به آقای رضایی و قالیباف اشاره کرد. حتی آقای ضرغامی هم زمانی سپاهی بودند».


وی درباره اینکه آیا سردار دهقان را می‌توان از جمله نظامیانی به حساب آورد که احتمال ورود او به انتخابات ۱۴۰۰ می‌رود؟ گفت: «آقای دهقان هم مشاور حضرت آقا هستند. او فرد با قابلیتی است و می‌توان در نظام خیلی از او استفاده کرد. اگر کسی احساس کند که می‌تواند مشکل نظام را حل کرده و خدمت کند هیچ اشکالی ندارد که وارد گود شود. ».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه کاندیداتوری این افراد نوعی تایید ضمنی مقام معظم رهبری را به همراه دارد، گفت: «آقا تایید می‌کنند که وارد عرصه انتخابات شوند. اما اینکه تایید کنند او رئیس جمهور شود یا نه بحث دیگری است و آقا معمولا شخصا به ایه موضوعات ورود نمی‌کنند.»

 

نامزدی شخصیت‌های نظامی در انتخابات هیچ ایرادی ندارد

 

همچنین سردار مرتضی طلایی و از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف هم در این باره گفت: «من به این دسته‌بندی‌ها که برخی می‌گویند نیروهای نظامی نباید در عرصه انتخابات حاضر شوند، اصلا باور ندارم؛ برای مثال مگر می‌گوییم چون فردی پزشک یا وکیل است نباید در انتخابات شرکت کند؟ چنین نظری از اساس غلط است. معیار حضور در انتخابات را قانون تعیین می‌کند».

 
او ادامه داد: «درباره گمانه‌زنی‌هایی که بر حضور برخی شخصیت‌های نظامی انجام می‌شود باید گفت که بیشتر این نظرها ارتباطی به تصمیم آن شخصیت‌ها ندارد. مثلا ممکن است فردی سخنرانی‌ای داشته باشد و دیگران بگویند که او تحرک انتخاباتی انجام داده است. یادم می‌آید قبل از انتخابات مجلس یازدهم که خودِ من در بعضی شهرها سخنرانی داشتم، برخی می‌گفتند که طلایی می‌خواهد نامزد نمایندگی مجلس شود؛ در صورتی که نه من تمایلی به حضور در عرصه انتخابات داشتم و نه در نهایت نامزد شدم. بنابراین نمی‌توان به دقت گفت که آیا آن فردی که رویش حد و گمان زده می‌شود، در انتخابات حاضر می‌شود یا خیر و میان گمانه‌زنی و واقعیت تفاوت زیادی وجود دارد».

 

طلایی درباره اینکه رئیس‌جمهور آینده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد، تصریح کرد: «موضع اصلی فارغ از این حدس‌های انتخاباتی تبین ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده باتوجه به نیازهای کشور است. کشور احتیاج به رئیس‌جمهوری دارد که اهل کار و خدمت باشد و از تجریه کافی در حوزه اجرا برخوردار باشد. افراد بی‌تجربه نمی‌توانند مشکلات افسارگسیخته امروزی را حل کنند».

 

این فعال سیاسی یادآور شد: «رویکرد رئیس‌جمهور آینده باید ناظر به مسائل اقتصادی باشد و برنامه‌ای دقیق برای رفع مشکلات معیشتی، مهار تورم، بیرون آوردن کشور از رکود و فعال‌کردن اقتصاد داشته باشد. ما باید از مدیریت رکودی خارج شویم».

 

مرتضی طلایی در پایان با ارائه یک پیشنهاد گفت: «من به رسانه‌ها پیشنهاد می‌کنم که از نامزدهای ریاست‌جمهوری بخواهند نفرات کابینه خود را معرفی کنند. اگر وزرای آنها معلوم باشد، مردم می‌توانند مشی رئیس‌جمهور آینده خود در عرصه‌های مختلف اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دست آوردند و با نگاهی شفاف‌تر و آگاهی بیشتر رأی دهند. در این صورت بسیاری از سهم‌خواهی‌های مرسوم که بعد از انتخابات پدید می‌آید از بین می‌رود. دیگر این‌طور نخواهد بود که بعد از روی کار آمدن دولت طیف‌های مختلف سیاسی بگویند چون ما از توی رئیس‌جمهور حمایت کردیم باید سهمی از کابینه را به ما بدهی. در ایران که احزاب به صورت قوی کار نمی‌کنند و مردم نمی‌توانند به نامزد حزبی بر اساس برنامه مشخص احزاب رأی بدهند، بهترین روش معرفی کابینه از سوی نامزدهای انتخابات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری است».

 

 

 

منبع: نامه‌نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر