کد خبر: 90056
A

قاچاقچی حیات وحش در زمان فروش عقاب طلایی به دام افتاد!

در بررسی‌های اولیه از این متخلف با نام ع.ق که هنگام دستگیری یک بهله پرنده شکاری از نوع عقاب طلایی را نیز برای فروش و معامله به همراه داشت، مشخص و محرز شد که وی از مدت‌ها قبل در حوزه خرید و فروش غیرقانونی حیات وحش به ویژه پرندگان کمیاب یا در حال انقراض و حمایت شده فعالیت داشته و بخشی از فعالیت‌های این متخلف در فضای مجازی و بازار پرندگان خلیج فارس بوده است.

قاچاقچی حیات وحش در زمان فروش عقاب طلایی به دام افتاد!

حیوان خانگی داشتن خیلی هم بد نیست اما وقتی پای حیواناتی مانند مار و ببر و پلنگ به شهر باز می‌شود، آن وقت است که باید چاره‌ای اندیشید. خیلی از افراد سودجو در این آشفته بازار از فرصت استفاده کرده و اقدام به قاچاق حیواناتی می‌کنند که اصلا در زندگی شهری جایی ندارند. یا از گونه‌های کمیاب هستند یا از گونه‌هایی که هیچ هم زیستی نمی‌توانند با انسان‌ها داشته باشند. اما وقتی خبر از دستگیری قاچاقچیان حیات وحش منتشر می‌شود، دوستداران محیط زیست و حیات وحش حداقل می‌توانند امیدوار باشند که قانون حفظ حیات وحش هنوز هم ضمانت اجرایی دارد. بنا به گفته ارشد یگان حفاظت محیط زیست استان تهران، فردی که با استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی مختلف در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری از جمله پرندگان شکاری می‌کرد، در یک عملیات طراحی و از پیش تعیین شده به دام ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان تهران افتاد.

فرهاد زندی با اعلام این خبر اظهار کرد: فرد متخلف که از مدتی قبل برابر گزارش‌های اعلامی و بررسی‌های انجام شده، تحت رصد یگان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار داشت، روز گذشته در یکی از میادین منطقه ۲ تهران به همراه سلاح سرد دستگیر و با اعلام جرم و تشکیل پرونده قانونی، تحویل مقامات قضایی شد. همچنین در بررسی‌های اولیه از این متخلف با نام ع.ق که هنگام دستگیری یک بهله پرنده شکاری از نوع عقاب طلایی را نیز برای فروش و معامله به همراه داشت، مشخص و محرز شد که وی از مدت‌ها قبل در حوزه خرید و فروش غیرقانونی حیات وحش به ویژه پرندگان کمیاب یا در حال انقراض و حمایت شده فعالیت داشته و بخشی از فعالیت‌های این متخلف در فضای مجازی و بازار پرندگان خلیج فارس بوده است. زندی گفت: در سال‌های اخیر متاسفانه بخشی از جرایم و فعالیت‌های قاچاقچیان حیات وحش به صورت سازمان یافته در فضای مجازی بوده و آنها غافل از این موضوع که فضای مجازی نیز به‌طور دقیق در رصد اطلاعاتی و عملیاتی یگان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس سایبری و دیگر نهادهای مسوول و همکار قراردارد، به معامله می‌پردازند و در نهایت در دام قانون گرفتار می‌شوند. عقاب طلایی کشف شده از این متخلف نیز برای بررسی وضعیت سلامت به یکی از مراکز نگهداری مجاز حیات وحش در تهران تحویل داده شد تا درصورت برخورداری از سلامت کامل و توان پروازی در آینده نزدیک در زیستگاه‌های طبیعی استان رهاسازی شود.

عقاب طلایی از جمله پرندگان رو به انقراض در ایران است و احتمال از بین رفتن این پرنده‌ باشکوه وجود دارد. از این رو این پرنده در فهرست سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار دارد و در اختیار داشتن این جاندار برای کسانی که آن را خرید و فروش یا نگهداری می‌کنند، جریمه‌های سنگین قانونی در پی خواهد داشت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر