کد خبر: 90058
A

فقط ۱۴ موتورسیکلت برای دریافت معاینه فنی از ابتدای سال مراجعه کرده‌اند!

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران گفت: در تهران ۱۰ خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت داریم، اما تنها ۱۴ دستگاه برای دریافت معاینه فنی به مراکز ما مراجعه کرده اند.

فقط ۱۴ موتورسیکلت برای دریافت معاینه فنی از ابتدای سال مراجعه کرده‌اند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین مقدم مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به نزدیک شدن به پاییز بمنظور سرعت بخشی و افزایش مراجعه منظم به مراکز معاینه فنی چه اقداماتی باید منظور شود؟ گفت: ستاد معاینه فنی یک مجوعه خدماتی است و براساس قانون وظیفه انجام معاینه فنی خودروها را بر عهده دارد و الزام خودورها به رعایت قانون و اخذ برگه معاینه فنی از مسئولیت و وظایف دیگر بخش‌ها است، اما بدیهی است برای اینکه تعداد بیشتری خودرو معاینه فنی انجام دهند، همیشه از دستگاه های ذی ربط برای اجرای آن پیگیر بوده‌ایم. 

او ادامه داد: از آنجایی که با شروع طرح کاهش از ۳ سال گذشته کنترل معاینه فنی بصورت مکانیزه توسط دوربین های سطح شهر انجام می‌شود، در نتیجه فکر نمی‌کنم خودرویی جرات کند، بدون معاینه فنی در سطح شهر تهران تردد کند، چرا که رصد و کنترل در سطح شهر به صورت ۲۴ ساعته عمل می‌شود و خودروی فاقد معاینه فنی در هر ۲۴ ساعت ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود. 

مقدم افزود: در نتیجه خودرویی در مدت زمان طولانی حاضر نیست، در سطح شهر بدون داشتن معاینه فنی تردد داشته باشد، چرا که با توجه به مبالغ بالای جریمه در بلندمدت از نظر اقتصادی برایش به صرفه نیست. 

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه پیش‌بینی ما بر این است، خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند فاقد معاینه فنی نیستند، گفت: وقتی خودرویی در سطح شهر تردد می‌کند باید برگه معاینه فنی داشته باشد و دوربین‌ها بدون هیچ اغماض و خطایی خودروی فاقد معاینه فنی را ثبت و از طریق سامانه سیمفای وزارت کشور استعلام و اگر معاینه فنی معتبر نداشته باشد، شماره آن برای اعمال قانون به پلیس ارسال می‌شود. 

وی افزود: امیدواریم اکثر خودروهایی که در شهر تهران تردد می‌کنند، خارج از ضوابط قانونی به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در تکریم به قانون و کمک به کاهش آلودگی هوای شهر و حفظ سلامت جان خود و سایر شهروندان معاینه فنی را داشته باشند. 

او در پاسخ به سوالی در خصوص آمار بسیار پایین موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران اظهار داشت: در ۵ ماهه نخست سال گذشته، ۱۹۶ دستگاه موتوسیکلت به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند، اما این عدد در ۵ ماه اول سال جاری به ۱۴ دستگاه رسید. در تهران ۱۰ خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت داریم، اما تنها ۱۴ دستگاه برای دریافت معاینه فنی به مراکز ما مراجعه کردند. 

مقدم افزود: این در حالی است که براساس قانون انواع وسائل نقلیه موتوری، خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت براساس قانون مکلف هستند، برای اخذ معاینه فنی مراجعه کنند، اما موتورسیکلت‌ها مقداری قانون گریز هستند و قانون سفت و سختی نیز برای برخورد با آنها وجود ندارد در نتیجه ضابطین قانونی باید به آنها یادآوری کنند که این دسته از وسائل نقلیه نیز ملزم به اخذ معاینه فنی شوند.

او با تاکید بر اینکه این وسائل نقلیه نیز باید به صورت مکانیزه کنترل شوند و گفت: باید در وزارت کشور و پلیس راهور این قضیه به صورت ویژه ای مورد تصمیم‌سازی قرار گیرد. با توجه به اینکه در تهران بیش از سه میلیون موتورسیکلت وجود دارد و ساماندهی نیز برای آنها انجام نشده، در حالی که به عنوان یک وسیله نقلیه در آلودگی هوا نقش دارند، بهتر است فکری به حال آنها نیز بشود. مکانیزه کردن کنترل معاینه فنی از آنجایی که توسط دوربین و سامانه انجام می‌شود، می تواند یک روش موفق برای کنترل معاینه فنی موتورها نیز باشد. 

او در خصوص آمار مراجعه خودروهای سواری به مراکز معاینه فنی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۷۳۸ هزار و  ۷۸۶ دستگاه خودرو تا پایان مرداد ماه به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند که نسبت به سال قبل ۶ درصد افزایش  یافته است. 

مقدم در پاسخ به این سوال که با توجه به معاینه هایی که براساس سال تولید خودروها انجام می شود، در معاینه های انجام گرفته، وضعیت خودروهای جدید مشمول معاینه فنی چگونه است، گفت: اکنون خودروهای داخلی ۹۴ و ماقبل و خودروهای وارداتی ۲۰۱۵ و ماقبل  مشمول معاینه فنی هستند و از آنجایی که خودروهایی که در منطقه طرح کاهش تردد می کنند با داشتن برگه معاینه فنی از ۳۰ درصد تخفیف برخوردارند، در نتیجه بعضا خودروهایی که هنوز مشمول معاینه فنی نیستند نیز به مراکز ما مراجعه می‌کنند و تعدادی از این خودرودها نیز مردود می‌شوند. بدیهی است هرچقدر خودرویی پیمایش و سن بیشتری داشته باشد قائدتا بیشتر دچار نقص فنی است، البته این مسئله به شرایط نگهداری خودرو نیز ارتباط دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر