کد خبر: 90069
A

ظریفیان: مجلس یازدهم به دنبال حاشیه است/ طرح مجلس برای محدودیت های فضای مجازی قرار است چه کمکی به مشکلات اقتصادی مردم می کند؟!

غلامرضا ظریفیان: راه یافتگان به مجلس یازدهمین روزها وقت خود را صرف ایجاد محدودیت‌های بیشتر در عرصه فضای مجازی می‌کنند و باید دید که ثمره رهاسازی متن و پرداختن به حاشیه اولا برای این مجلس و در ثانی برای کل کشور و مردم چه خواهد بود. «اقتصاددانان، جامعه شناسان، دولتمردان و کسانی که با مسائل توسعه‌ای آشنایی دارند، می‌دانند که مهم‌ترین اولویت کشور در شرایط فعلی بحث معیشت، بیکاری و فاصله طبقاتی است.

ظریفیان: مجلس یازدهم به دنبال حاشیه است/ طرح مجلس برای محدودیت های فضای مجازی قرار است چه کمکی به مشکلات اقتصادی مردم می کند؟!
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجلس یازدهم که از روز اول برای فضای مجازی شمشیر را از رو کشیده بود اکنون گامی فراتر از درخواست فیلتر اینستاگرام و دفاع از فیلترینگ توییتر و تلگرام گذاشته است. برخی از نمایندگان مجلس که عمدتا از طیف تندرو و نزدیک به جبهه پایداری هستند طرحی را در دستور کار قرار داده‌اند که به موجب آن تمام شبکه‌های اجتماعی خارجی باید ساماندهی شوند. این نمایندگان اصرار دارند که هدف فیلترینگ نیست و صرفا راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است. افکار عمومی و رسانه‌های مکتوب وغیرمکتوب اما گوششان از این حرف‌ها پر است و بعد از سال‌ها تجربه این نوع ساماندهی‌ها دقیقا می‌دانند که منظور چیست.

 

راه یافتگان به مجلس یازدهم که زمانی شعارهایی در حوزه اقتصاد و رفع مشکلات معیشتی مردم می‌دانند، این روزها وقت خود را صرف ایجاد محدودیت‌های بیشتر در عرصه فضای مجازی می‌کنند و باید دید که ثمره رهاسازی متن و پرداختن به حاشیه اولا برای این مجلس و در ثانی برای کل کشور و مردم چه خواهد بود.

 

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح طلب به همین نکته پرداخت و گفت: «اقتصاددانان، جامعه شناسان، دولتمردان و کسانی که با مسائل توسعه‌ای آشنایی دارند، می‌دانند که مهم‌ترین اولویت کشور در شرایط فعلی بحث معیشت، بیکاری و فاصله طبقاتی است. البته مساله سلامت و کرونا در کنار این‌ها قرار می‌گیرند و کرونا این ظرفیت را دارد که علاوه بر تهدید سلامت، به فقر و فاصله طبقاتی نیز بی‌افزاید.»

 

وی افزود: «به نظر من اگر کل نظام به صورت سیستمی بسیج نشده و حل این مسائل مهم را در دستورکار قرار ندهند، توجه به هر اولویت دیگری ثمربخش نخواهد بود.» این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه به نقش همراهی سرمایه اجتماعی در توجه به اولویت‌های کشور اشاره کرد و گفت: «مسائل اساسی جامعه ما در شرایط فعلی معیشت، فقر و دیگر مشکلات اقتصادی است و هر اقدام ثمربخشی در این حوزه نیازمند همدلی و همراهی آحاد مردم است. بحث شبکه اجتماعی، فضای مجازی و پیام برای همه جهان مهم است اما مساله در اینجا تفاوت اهم و مهم است. وقتی ما مسائل اهم را رها کرده و به جای صرف همه توان خود برای رفع آن به مسائل مهم دیگر می‌پردازیم جامعه احساس می‌کند که دولتمردان با نیازهای اساسی او فاصله دارند و به اموری می‌پردازند که اگر قرار باشد به شکل درست – نه سلیقه‌ای و ناردست – به آن پرداخته شود، در اولویت اول نیست».
وی تاکید کرد: «این درحالی است که اگر در زمان مناسب به مسائل فضای مجازی پرداخته شود، نخبگان کشور در شرایط طبیعی‌تر و نه در تنگنای معیشتی می‌توانند کمک کنند که طرح دنیای مجازی به ثمر رسیده و تهدیدات آن مورد توجه قرار بگیرد». ظریفیان در پاسخ به اینکه آیا مجلس یازدهم با پشتکاری که در زمینه ایجاد محدودیت در فضای مجازی نشان می‌دهد، موفق به این کار خواهدشد؟ گفت: «به نظر من، وقتی بر امری اصرار کنیم که اولا توانمندی آن را نداریم، ثانیا مردم با آن همراه نیستند و افکار عمومی متقاعد نشده که آن کار یک امر به صلاح جامعه است؛ حاصل این است که همه هزینه‌های محدودیت رامی‌پردازیم اما توانایی ایجاد محدودیت را نداریم.»
 
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: «وقتی به سمت محدودیت می‌رویم و توانایی آن را نداریم جامعه را از گردونه اعتبار دستگاه‌های رسمی خارج کرده و مردم را به سوی فرهنگ و دستگاه‌ها و رسانه‌های غیر رسمی سوق می‌دهید. یعنی سبب می‌شویم که مردم به سوی رسانه‌های غیر رسمی که تصور می‌شود تهدیداتی ایجاد می‌کنند، بروند». وی با اشاره به اینکه «همه دنیا در چارچوب‌های پذیرفته خود، مترهایی دارند که جامعه آسیب نبیند» گفت: «به هرحال فضای مجازی دنیای بزرگی است که درآمریکا، روسیه، اروپا و.. هم برخی از مخاطرات آن لحاظ شده و هشدارهایی وجود دارد که انسجام ملی و هنجارهای پذیرفته شده جامعه آسیب نبیند. اما نمی توان فقط یک مساله را دید. به میزانی که دستگاه‌های رسمی به این امر می‌پردازند و مردم با تهدیدات آن همراه نمی‌شوند و جامعه از سیر منطقی آسیب‌ها مطلع نمی‌شود، موفق نمی‌شوند. به این خاطر که ناخواسته یک فضای دو قطبی ایجاد می‌کند. یک قطب خواستار ایجاد محدودیت است و یک قطب بزرگ تر به هیچ وجه حاضر نیست که زیربار محدودیت برود. به این ترتیب و در نتیجه این رویه طرح مذکور اگر نکات مثبتی هم داشته باشد، دیده نمی‌شود.»

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر