کد خبر: 90091
A

شاسی بلند روسی وارد بازار ایران شد / قیمت+تصاویر

آن طور که گفته می شود، سروش دیزل به عنوان نماینده رسمی یواز در ایران شناخته شده و برنامه تولید خودروهای این شرکت را کرده است. این شرکت تصمیم به تولید سه محصول مختلف یواز در کلاس های شاسی بلند، پیکاپ و پروفی را در بازار کشور دارد

شاسی بلند روسی وارد بازار ایران شد /  قیمت+تصاویر

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سال 95 در نمایشگاه خودروی تهران، شرکت توان خودرو جی برای اولین بار محصولات روسی شرکت یواز UAZ روسیه را به نمایش گذاشت و در آن زمان قرار بود این خودرو به عنوان یک محصول مونتاژی در کشور تولید شده و به بازار عرضه شود، اما با توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های صنعت خودروسازی، میل به همکاری با خودروسازان مطرح اروپایی و آسیایی افزایش پیدا کرد تا کار خودروهای روسی قبل از شروع در بازار کشور به پایان برسد.

 
یواز در نمایشگاه خودرو تهران سال 95

حال به دنبال بازگشت مجدد تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی، بار دیگر صحبت از واردات یا تولید خودروهای روسی در کشور شروع شد و طی ماه های اخیر شاهد اشاراتی به واردات و تولید خودروهای روسی در کشور بودیم، تا اینکه بالاخره پای محصولات روسی شرکت یواز (UAZ) با شرکت خصوصی سروش دیزل به بازار کشور باز شد.

آن طور که گفته می شود، سروش دیزل به عنوان نماینده رسمی یواز در ایران شناخته شده و برنامه تولید خودروهای این شرکت را کرده است. این شرکت که همچنین به عنوان نماینده محصولات دیزلی هیوندای در ایران نیز شناخته می شود، تصمیم به تولید سه محصول مختلف یواز در کلاس های شاسی بلند، پیکاپ و پروفی را در بازار کشور دارد.

شروع فعالیت یواز چگونه بود؟

شرکت روسی یواز برای نخستین بار طی جنگ جهانی دوم و با ارائه محصولاتی در سبک خودروهای چهارچرخ محرک و کامیون های نظامی، توجهات را به خود جلب کرد و از آن زمان تاکنون به ارائه همین نوع خودرو در پلتفرم های شاسی بلند و پیکاپ و باری پرداخته است.

همانند برند آمریکایی جیپ، محصولات UAZ هم مشتریان خاص خود را دارند که شامل طبیعت گردان و علاقه مندان به جستجو در طبیعت یا در شرایطی بهتر، عاشقان رانندگی در مسیرهای آفرودی می شود و محصولات این شرکت با سیستم فنی بسیار خوب آفرودی، تبدیل به اولویت اول انتخاب آنان در بازار روسیه شده است.

 

محصولات یواز در ایران

یکی از محصولات پرفروش این شرکت که قرار است در کشور تولید شده و حساب ویژه ای بر روی آن شده است، نسخه شاسی بلند آن با نام پاتریوت Patriot خواهد بود که برای اولین بار در سال 2005 میلادی راه اندازی و به بازار عرضه شد. هرچند با وجود پیشرفت هایی که نسل به نسل تجربه کرده، اصول طراحی این خودرو در طول سال های اخیر تقریباً حفظ شده است.

با این حال، نسخه جدید یواز پاتریوت با پیشرفت های بسیار خوبی از راه رسید و حال نسخه ای که وارد کشور شده، همین نسخه 2019 خواهد بود که می تواند یک طراحی خوب و امکانات قابل قبولی در اختیار کاربرانش قرار دهد.

این خودروی شاسی بلند در کنار دو برادر پیکاپ و پروفی خود وارد کشور شده و سعی دارد تا با رسیدن به جاده های کشور به نیاز مشتریان این 3 کلاس خودرو پاسخ داده و جای خالی برندهای اروپایی و آسیایی را در بازار پر کند.

 

نگاهی به طراحی ظاهری یواز پاتریوت، پیکاپ و پروفی

دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارند که به صورت شخصی از آنان استفاده خواهد شد.

ظاهر نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت شباهتی نزدیک به هم دارند و بر روی هر دو خودرو از چراغ های روشنایی و جلوپنجره مشابه استفاده شده است، اما تغییراتی جزیی میان طراحی سپر آنان دیده می شود. در داخل کابین هم شرایطی مشابه وجود دارد و طراحی دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند با هم یکسان است، هرچند کابینی کاملاً ساده دارد و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودروهای شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشته باشیم.

 

ابعاد و اندازه یوازهای روسی چقدر است؟

یوازهای روسی باتوجه به کاربری های مختلف، هرکدام اندازه های اختصاصی خود را هم دارند و مقایسه آنان با یکدیگر کار اشتباهی است، اما ابعاد و اندازه آنان می تواند معیاری مناسب برای مقایسه آنان با خودروهای همرده در بازار کشور باشد که جزییاتشان به شرح زیر است:

 

 

یواز پروفی

یواز پاتریوت

یواز پیکاپ

طول

5940mm

4785mm

5125mm

عرض

1990mm

1900mm

1915mm

ارتفاع

1900mm

1910mm

1915mm

فاصله بین دو محور

3500mm

2760mm

3000mm

وزن خالص

2065kg

2125kg

2135kg

قابلیت حمل بار

1435kg

525kg

725kg

بخش فنی سرسخت برای شرایط آفرودی سنگین

هر سه نسخه در بخش فنی مشترک هستند و از موتوری 2.5 لیتری چهار سیلندر استفاده می کنند که خروجی قدرت آن در دور موتور 5000 برابر با 149 اسب بخار بوده و خروجی گشتاور آن هم در دور موتور 2650 به چیزی حدود 235 نیوتن متر خواهد رسید که تنها توسط یک جعبه دنده 5 سرعته دستی دریافت شده و به چرخ ها منتقل می شود

نقطه قوت این خودرو بهره مندی از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک خواهد بود که در تمامی نسخه ها یکسان بوده و به صورت 4x4 بر روی خودرو نصب شده است، یعنی اینکه راننده هرگاه بخواهد می تواند نیروی موتور را به تمامی چرخ ها و یا تنها به 2 چرخ ارسال کند.

 

محصولات یواز در ایران

حالت های مختلفی برای سیستم انتقال قدرت این خودرو در تمامی مدل ها تعریف شده است و می توان به صورت چهارچرخ محرک سبک (4H)، محور عقب محرک سبک (2H)، چهارچرخ محرک سنگین (4L) یا چهارچرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل مورد استفاده قرار گیرد که جهت اطلاع بیشتر، جزییات هرحالت انتقال نیرو به طور خلاصه در زیر آمده است.

- چهارچرخ محرک سبک (4H): نیرو به تساوی بین همه چرخ ها تقسیم می شود و مناسب استفاده در جاده های لغزنده و آفرودی سبک خواهد بود.

- محور عقب محرک سبک (2H): تمامی نیرو به چرخ های عقب منتقل می شود و یک رانندگی بهینه در کنار کمترین میزان مصرف سوخت در این حالت بدست می آید.

- چهارچرخ محرک سنگین (4L): حداکثر میزان گشتاور برای شرایط آفرودی سنگین به چرخ ها ارسال می شود.

- چهارچرخ محرک سنگین (4L) به همراه قفل دیفرانسیل: در این حالت حداکثر گشتاور به همراه قفل دیفرانسیل به چرخ های عقب و برای آفرود سنگین در محیط های بسیار لغزنده ارسال می شود، درحالی که چرخ های جلو نیز همچنان محرک هستند.

 

عملکرد و امکاناتی یواز

 

طراحی متفاوت بدنه و کابین باعث شده تا این خودرو نتایج متنوعی در عملکرد خود داشته باشد. با پیشرانه ای یکسان در زیر کاپوت، نسخه پروفی می تواند سقف سرعت 130 کیلومتر برساعت داشته باشد و نسخه پیکاپ بیشینه سرعت 140 کیلومتری خواهد داشت، درحالی که نسخه شاسی بلند به حداکثر سرعت 150 کیلومتر برساعت خواهد رسید.

 

محصولات یواز در ایران

 

با این حال، مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه برای تمامی مدل ها یکسان ذکر شده است و بر روی هر سه مدل می توانید مصرف سوخت 11.5 لیتری به ازای کارکرد 100 کیلومتری داشته باشید.

هر سه نسخه بر روی چرخ های جلوی خود سیستم ترمز دیسکی و بر روی چرخ های عقب خود سیستم ترمز کاسه ای دارند که توسط سیستم های ABS و ESP حمایت می شوند. در داخل کابین نسخه های شاسی بلند و پیکاپ می توانید یک صفحه نمایشگر رنگی، دوربین دید عقب و شیشه های برقی داشته باشید یا بیرون از کابین می توان به امکاناتی نظیر چراغ های مخصوص روز و یا آینه های بغل مجهز به LED اشاره کرد.

 

قیمت شاسی بلند یواز در ایران؟

شاید نتوان به این سادگی قیمت محصولات یواز در ایران را حدس زد اما نکته خوب این است که با یک شاسی بلند میلیاردی سر و کار نداریم. قیمت محصولات یواز در بازارهای جهانی بین 11 الی 16 هزار دلار است لذا می توانیم حدس بزنیم که احتمالاً قیمت مدل های مختلف یواز UAZ مدل پایه در بازار ایران در محدوده زیر 500 میلیون تومان خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر