کد خبر: 90139
A

مدرنا: آزمایش واکسن کرونا بر روی سالمندان موفقیت آمیز بود

شرکت آمریکایی "مدرنا" که با سرمایه گذاری کلان دولت آمریکا مشغول تولید واکسن است می‌گوید واکسن کروناویروس ساخت این شرکت نتایج امیدوار کننده ای را در یک کارآزمایی بالینی کوچک روی بیماران مسن نشان داده است. سی ان بی سی، شرکت "مدرنا"(Moderna)می گوید واکسن تولیدی خود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری همه گیر کووید-19 را روی 10 فرد مسن بین 56 تا 70 سال و 10 فرد سالمند 71 ساله و بالاتر آزمایش کرده است.

مدرنا: آزمایش واکسن کرونا بر روی سالمندان موفقیت آمیز بود

به گزارش سایت دیده بان ایران و به نقل از سی ان بی سی، شرکت "مدرنا"(Moderna)می گوید واکسن تولیدی خود برای جلوگیری از ابتلا به بیماری همه گیر کووید-19 را روی 10 فرد مسن بین 56 تا 70 سال و 10 فرد سالمند 71 ساله و بالاتر آزمایش کرده است.

به گفته این شرکت، هر شرکت کننده دو دوز 100 میکروگرمی از این واکسن را در فاصله 28 روزه دریافت کرده است و این واکسن موفق به تولید آنتی بادی ها یا پادتن های خنثی کننده ویروس شده اند که محققان بر این باورند که برای ایجاد سلول های ایمنی نابودگر موسوم به "سلول تی"(T) و ایمنی در مقابل ویروس لازم هستند.

بنابراین شرکت زیست فناوری "مدرنا" اعلام کرد که واکسن بالقوه کروناویروس آن، واکنش ایمنی امیدوارکننده ای را در بیماران مسن ایجاد کرده است.

این شرکت در نتایج خود آورده است: داوطلبان آنتی بادی های خنثی کننده تولید کردند که محققان بر این باورند برای ایجاد ایمنی از ویروس و تحریک سلول های نابودگر T لازم هستند. علاوه بر این، آنتی بادی های تولید شده بیشتر از کسانی است که از بیماری کووید-19 بهبود یافته اند.

همچنین این واکسن به خوبی تحمل شده و هیچ گونه عارضه جانبی جدی ناشی از دریافت آن گزارش نشده است. "مدرنا" گفته است که برخی از داوطلبان دچار خستگی، لرز، سردرد و درد در محل تزریق شدند که اکثر این علائم طی دو روز برطرف شد.

سهام این شرکت در پی اعلام این خبر نزدیک به 6 درصد رشد کرد.

براساس داده های جمع آوری شده توسط دانشگاه "جانز هاپکینز" واکسن شرکت "مدرنا" یکی از چندین واکسن در حال توسعه برای مبارزه با کروناویروس جدید است که بیش از 23.9 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و بیش از 820 را به کام مرگ کشانده است.

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از 170 واکسن در حال توسعه در دنیا وجود دارد که حداقل 31 مورد از آنها در مرحله آزمایشات بالینی قرار دارند.

مقامات بهداشت آمریکا اظهار داشته اند که تا زمانی که واکسنی برای این بیماری وجود نداشته باشد، اوضاع به حالت عادی باز نخواهد گشت.

واکسن "مدرنا" حاوی ماده ژنتیکی به نام "RNA پیغامبر" یا "mRNA" است که دانشمندان امیدوارند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با کروناویروس تحریک کند. در ماه مه این شرکت داده های اولیه خود را منتشر کرد که نشان می داد این واکسن در 45 بزرگسال سالم موفق به تولید پادتن شده است.

دانشمندان قبلاً هشدار داده بودند که مرحله اول این مطالعه کوچک بوده است و ممکن است نتایج آن برای سایر جمعیت ها از جمله سالمندانی که عموماً واکنش ایمنی ضعیفی دارند، متفاوت باشد. اما داده های جدید باعث افزایش امیدواری در مورد ایمنی و تاثیرگذاری این واکسن در جلوگیری از ابتلا به کووید-19 شده است که عرضه آن را تا پایان سال جاری میلادی یا اوایل سال 2021 نوید می دهد.

ماه گذشته این شرکت آزمایش بالینی مرحله سه را روی 30 هزار نفر آغاز کرد تا دریابد که چقدر ایمن و کارآمد است و انتظار می رود نتایج آن تا اوایل ماه اکتبر آماده شود. این شرکت گفته است که پیش بینی می کند ثبت نام برای آزمایش مرحله سه در ماه سپتامبر انجام شود.

"مدرنا" اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که قیمت هر دوز از این واکسن بین 32 تا 37 دلار است و در صورت تولید در حجم بیشتر، قیمت آن کمتر می شود.

در اوایل ماه جاری، "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد دولت ایالات متحده 100 میلیون دوز واکسن مدرنا را در معامله ای به ارزش 1.53 میلیارد دلار خریداری می کند. ایالات متحده آمریکا در حال حاضر 955 میلیون دلار در ساخت واکسن مدرنا سرمایه گذاری کرده است و کل سرمایه گذاری خود را تا حدود 2.5 میلیارد دلار می رساند.

دانشمندان می گویند اگرچه این امیدواری وجود دارد که به واکسنی ایمن و مؤثر دست یابند، اما هیچ تضمینی در این زمینه وجود ندارد. آنها هشدار می دهند که سؤالاتی در مورد چگونگی ئاکنش بدن انسان پس از آلوده شدن به این ویروس با تزریق واکسن وجود دارد.

یکی از این سؤالات این است که آیا آنتی بادی های تولید شده در واکنش به کووید-19 آیا در برابر ابتلای مجدد نیز از فرد محافظت می کنند؟

دانشمندان انتظار دارند که آنتی بادی ها از ما در برابر کووید-19 محافظت کنند، اما هنوز مطمئن نیستند که از ابتلای مجدد نیز جلوگیری کنند، چرا که محققان هنگ کنگ روز دوشنبه گزارش دادند که به نظر می رسد اولین مورد تأیید شده ابتلای مجدد، مردی است که ابتدا در اواخر ماه مارس به این ویروس آلوده شد و بعد از 4.5 ماه ظاهراً دوباره به این ویروس گرفتار شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر