کد خبر: 90179
A

امانوئل مکرون دوباره به لبنان سفر می کند/ فرانسه در بیروت به دنبال چیست؟

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حالی قرار است مجددا به بیروت سفر کند که همچنان جنگ و جدل و دعواهای سیاسی، قالب اصلی مشاوره و مذاکره در رابطه با نام نخست‌وزیر بعدی لبنان و حاکم اصلی صحنه سیاسی این کشور است.

امانوئل مکرون دوباره به لبنان سفر می کند/ فرانسه در بیروت به دنبال چیست؟
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حالی قرار است مجددا به بیروت سفر کند که همچنان جنگ و جدل و دعواهای سیاسی، قالب اصلی مشاوره و مذاکره در رابطه با نام نخست‌وزیر بعدی لبنان و حاکم اصلی صحنه سیاسی این کشور است.
به گفته تحلیل‌گران لبنانی، فرانسوی‌ها از جمله شخص مکرون از این که شخصیت‌های بارز سیاسی و رهبران احزاب و جریان‌های لبنانی، با وجود فاجعه بزرگ ۴ اوت که این کشور را در نوردیده و حجم خرابی‌ها که نیمی از بیروت را به تلی از ویرانه تبدیل کرده، به درگیری لفظی و اتهام‌های متقابل در رسانه‌های متبوع‌شان ادامه می‌دهند، شگفت‌زده شده‌اند. گویی که هیچ اتفاقی نیافتاده است
 
روزنامه الجمهوریه لبنان هم به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه فرانسوی خبر داد این نوع رفتار سیاستمداران لبنانی رهبران کاخ الیزه را نه تنها شگفت‌زده بلکه مشمئز کرده است تا یکی از اهداف اعلام شده سفر مجدد مکرون به بیروت ارسال پیام‌های واضح‌تری به سران احزاب و گروه‌های لبنانی در این رابطه باشد.
 
دانستن این که واقعیت که مکرون قرار است در فاصله‌ای مساوی بین تمامی احزاب و گروه‌های لبنانی این موضع‌گیری را انجام بدهد یا آن که قرار است برای اعمال فشار جهت تحمیل شخصیت و جریانی خاص به لبنانی‌ها به بیروت سفر کند، مساله چندان دشواری نیست.
اما به اعتقاد صاحب‌نظران باید تا روز سفر مکرون به لبنان و اظهارنظرهایش در این کشور منتظر ماند و دید اعلام حکم دادگاه رفیق حریری از یک سو و خروج (بخوانید تظاهرا به خروج و ناز کردن) سعد حریری از گردونه رقابت برای نخست‌وزیری از سوی دیگر، چه تاثیری بر لحن و موضع‌گیری «مرد سینه‌چاک لبنانی‌ها» خواهد داشت.
 
این  مواضع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند که سعد حریری و جریان سعودی به دنبال تحقق اصل همه یا هیچ هستند و دلیل خروج نخست‌وزیر سابق لبنان از گردونه شخصیت‌های نامزد تصدی نخست‌وزیری را هم موافقت پیشاپیش تمامی طرف‌ها به عدم مشارکت برخی از شخصیت‌ها‌، گروه‌ها و احزاب اعلام کرده است.
 
حال در این شرایط و در حالی که حریری خود را کنار کشیده یا عرصه را برای موفقیت خود بسیار تنگ دیده، «تمام سلام» به عنوان گزینه ناگزیر تمامی طرف‌ها، مجددا در صدر لیست مدعوین به دفتر نخست‌وزیری قرار گرفته است. نامی که گفته می‌شود مکرون در حضور مجدد در بیروت و در چارچوب نقشه راهی که برای سیاستمداران لبنانی ارسال کرده، به آن رسمیت بین‌المللی خواهد بخشید. هر چند به نظر می‌رسد دولت تازه بر خلاف گفته تمامی طرف‌های فعال، در صحنه سیاسی لبنان چندان هم مستقل و تکنوکرات نخواهد بود.

 

منبع: اعتماد انلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر