کد خبر: 90280
A

علی مطهری: تغییر ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، پیشنهاد آیت‌الله جنتی است

عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: ما نشانه‌هایی می‌بینیم که مجلس یازدهم تمایل دارد استقلال خودش را محدود کند و منویات برخی اعضای شورای نگهبان را اجرا کند که با آزادی بیان سازگار نیست.

علی مطهری: تغییر ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، پیشنهاد آیت‌الله جنتی است

به گزارش دیده بان ایران؛ علی مطهری گفت: ما نمایندگانی داریم که صرفا می‌خواهند از تصمیمات حاکمیت دفاع کنند؛ حتی اگر جایی حق مردم ضایع شود. اینها خطاها را توجیه می‌کنند و نوعی عصمت برای نظام قائل‌اند. حداکثر می‌گویند باید این خطاها را بپوشانیم و نباید مطرح کنیم. نمونه آن قضیه قتل ستار بهشتی بود که عده‌ای با طرح آن در مجلس مخالفت می‌کردند. ما نشانه‌هایی می‌بینیم که مجلس یازدهم تمایل دارد استقلال خودش را محدود کند و منویات برخی اعضای شورای نگهبان را اجرا کند که با آزادی بیان سازگار نیست. اگر بخواهند ابزار دست این افراد شوند، وضعیت خطرناک می‌شود. آیت‌الله جنتی در دیدار اخیر با هیئت‌رئیسه مجلس به‌صراحت تأکید کرد که مایل هستیم در دوره چهار‌ساله بر نمایندگان نظارت داشته باشیم. معتقدم آقای جنتی اظهارنظر مخالف نظر خود را فساد سیاسی می‌دانند. اگر این اتفاق بیفتد، نماینده جرئت اظهار‌نظر پیدا نمی‌کند و چیزی از حریت و آزادگی برای مجلس باقی نمی‌ماند. دبیر شورای نگهبان در این دیدار تأکید داشت که کارشناسان این شورا باید جایگاهی در مجلس داشته باشند و در جلسات کمیسیون‌ها شرکت و نظرات خود را اعلام کنند. این کار ممکن است در مواردی نادر کار خوبی باشد؛ اما اگر به رویه تبدیل شود، ناپسند است؛ چون نمایندگان این افراد را نماینده شورای نگهبان تلقی می‌کنند و ممکن است از اظهار‌نظر درباره مسائل مختلف خودداری کنند.

او افزود: علاوه‌بر‌این چندی است که روندی شکل گرفته و هیئتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبات مجلس را از نظر انطباق با سیاست‌های کلی نظام بررسی می‌کند و به شورای نگهبان ارسال می‌کند و شورا بدون هرگونه اظهارنظری آن را به مجلس می‌فرستد و مجلس ملزم است که آن را اصلاح کند. اگر مجلس بر نظر خود اصرار ورزد، به مجمع می‌رود. آن‌گاه داور و طرف دعوا یکی است؛ زیرا مجمع باید بین نظر خود و نظر مجلس داوری کند؛ که معقول نیست. ضمن اینکه در واقع دو‌تا شورای نگهبان پیدا شده که این امر خلاف قانون اساسی است. چندی پیش از دفتر مقام معظم رهبری با من تماس گرفتند که ایشان فرموده‌اند استدلال و نظر خودتان را درباره این موضوع بنویسید. من هم نوشتم و ارسال کردم. نمی‌دانم تغییری در این قضیه ایجاد می‌شود یا خیر. ما ده‌ها سیاست کلی داریم. هر مصوبه‌ای را به‌راحتی می‌توانند بگویند مغایر با فلان سیاست کلی است و مصوبه مجلس را متوقف کنند. نمی‌دانم در این مجلس نمایندگان برای رفع این مشکل اقدام می‌کنند یا خیر. به نظر من رئیس مجلس باید این موضوع را دنبال کند. تغییر ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم از پیشنهادهای آیت‌الله احمد جنتی است که ضمن آن می‌خواهند شورای نگهبان در دوره چهارساله نمایندگی نظارت داشته باشد و بتوانند نماینده‌ای را از ادامه کار منع کنند. برای رسیدن به این هدف می‌خواهند ترکیب هیئت نظارت را تغییر دهند. پیشنهاد داده‌اند که یک قاضی دیوان عالی کشور به انتخاب رئیس قوه قضائیه عضو این هیئت شود؛ همین‌طور یک عضو حقوق‌دان شورای نگهبان. معتقدم این امر باعث می‌شود که حریت و آزادگی نماینده از بین برود. علاوه‌بر‌این هیئت نظارت به تعبیر مقام معظم رهبری نوعی «خود‌نظارتی» است. معنا ندارد کسی از بیرون عضو این هیئت باشد. همچنین این کار با تفکیک قوا سازگار نیست و اساسا ضرورتی ندارد.
مطهری گفت: می‌گویند فقط یک چیز بگویید و نظر رسمی نظام را تکرار کنید. این امر منجر به نفاق و احیانا تملق و چاپلوسی می‌شود. در بررسی صلاحیت نمایندگان فهمیدم که نظرشان همین است. این دیگر مجلس نیست. خود رهبری می‌گویند ممکن است کسی نظری مخالف نظر من داشته باشد، باید بتواند. تردیدی در اینکه مجلس دهم می‌توانست مؤثرتر عمل کند، وجود ندارد؛ ولی دست‌و‌‌بال مجلس بسته بود. تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا یکی از عوامل آن بود. در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیماتی می‌گرفتند. نمایندگان خواهند دید که به آنها اجازه داده نمی‌شود که کارهای اساسی انجام دهند. وکیل‌الحکومه‌بودن و وکیل نظام بودن هر دو خوب نیست. باید وکیل مردم البته براساس حق باشیم؛ نه براساس میل مردم.
او افزود همین‌طور رفتار آقای لاریجانی، رئیس وقت مجلس که بیشتر دنبال اجرای دستورات بیرون مجلس بود، تا حفظ جایگاه مجلس. در جاهایی می‌خواستیم کارهایی انجام دهیم؛ ولی او مانع می‌شد. مثل طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، به دلیل نوع مدیریت او در موضوع بنزین و برخورد با اعتراضات که از سوی ۲۰ نماینده امضا شده بود و رئیس مجلس تا ‌آخر اجازه نداد این کار انجام شود. این موارد، کارآمدی مجلس را کاهش می‌داد؛ در‌حالی‌که به نفع کشور بود. وقتی منابع رسمی می‌گویند که در این حادثه‌ ۲۳۰ نفر کشته شدند، این نشان از نوعی بی‌تدبیری دارد. حرف ما این بود که مجلس نمی‌تواند ساکت باشد. بحث ما این نبود که وزیر کشور را ساقط کنیم.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر