کد خبر: 90769
A

در دیدار آنلاین نمایندگان شهرداری‌های تهران و مکزیکوسیتی مطرح شد؛ همکاری‌های دوجانبه برای حل مشکلات شهری

مشاور شهردار تهران گفت: تهران هم مانند مکزیکوستی با معضل ترافیک، آلودگی هوا و بحران‌های طبیعی چون زلزله مواجه است به دلیل همین تجارب علاقمند هستیم سطح روابط با این شهر حتی تا خواهر خواندگی افزایش یابد تا با همکاری دوجانبه به شهروندان هر دو شهر کمک‌های جدی شود. 

در دیدار آنلاین نمایندگان شهرداری‌های تهران و مکزیکوسیتی مطرح شد؛ همکاری‌های دوجانبه برای حل مشکلات شهری

به گزارش سایت دیده بان ایران غلامحسین محمدی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در دیدار آنلاین با خانم دایانا آلارگون گونزالس، هماهنگ کننده امور بین‌المللی شهرداری مکزیکوسیتی گفت: کرونا یکی از پاندمی‌های بزرگ دنیاست که همه شهرها را درگیر کرده است. موج نخست بیماری در تهران پشت گذاشته شد و هم اکنون در موج دوم قرار داریم و پیش‌بینی می‌کنیم در پاییز و زمستان هم این مساله افزایش داشته باشد. 

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه در موج اول بیماری کرونا شهرداری تهران به عنوان یک نهاد مستقل از دولت، کمک‌های زیادی به شهروندان و دولت کرد، توضیح داد: شاید بزرگترین اتفاقی که در شهر افتاده کنترل حمل و نقل عمومی، ارایه آموزش‌های لازم از طریق تبلیغات و ارایه خدمات بهداشتی و کالا به اندازه نیاز و مصرف مردم بوده است. اینها در کنار فعالیت‌های ضدعفونی حمل و نقل عمومی و کل شهر انجام شد.

محمدی ادامه داد: در چند نظرسنجی که از شهروندان انجام شده، همه آنان با رضایت بالایی نسبت به اقدامات شهرداری هم در موج اول و هم موج دوم واکنش نشان دادند. البته شهرداری تهران فقط به انجام این اقدامات و عمل به توصیه وزارت بهداشت اکتفا نکرد. به طوری که پیروز حناچی، شهردار تهران با بیش از ۱۰ نفر از شهرداران کلانشهرها گفتگو کرد و در این گفتگوها تجربیات طرفین در مبارزه با کرونا تبادل شد. اتفاقی که افتاد این بود که شهرداری هم از تجارب دنیا استفاده کرد و هم تجربیات خود در اختیار دیگر شهرهای دنیا قرار داد.  

محمدی با بیان اینکه شهرداری تهران در این مسیر اقدامات خلاقانه‌ای هم انجام داد، اضافه کرد: شهر تهران خود را موظف دانست که با عموم مردم دنیا در این مصیبتی که رخ داد همدردی کند و پیام صلح و دوستی برای همه ارسال کند. این کار با برگزاری ویدئو مپینگ و سیمنارهای بین‌المللی انجام شد و به ادغان بسیاری از دوستان ما، در توسعه تجربه مبارزه با کرونا موثر بوده است.  

محمدی با توضیح اینکه کنترل بیماری در تهران تا حدود زیادی انجام شد، افزود: علاوه بر غربالگری که توسط شبکه بهداشت کشور برای شناسایی وضعیت سلامتی بیش از ۷۰ میلیون نفر انجام شد، اپلیکیشنی به نام «ماسک» توسط بخش خصوصی و با حمایت دولت راه اندازی شد که نقاط آلوده را برای کنترل رفت و آمدها و مشخص کردن حجم بیماری در مناطق مختلف مشخص می‌کند. مجموعه این اقدامات سبب شد تا از موج اول عبور کنیم و حتی در تهران تعداد کشته‌های ناشی از کرونا به کمتر از ۱۰ نفر کاهش پیدا کرد. 

مشاور شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه اقدامات برای مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد، نحوه مبارزه ایران با کرونا با سایر کشورها را دارای یک تفاوت کلیدی دانست و گفت: ایران همزمان با یک ویروس دیگر هم در حال مبارزه است و آن ویروس تحریم است که از طرف آمریکا به صورت غیرقانونی، یکجانبه و ظالمانه اعمال می شود و دسترسی ما به بخشی از تجهیزات، امکانات و منابع مالی‌مان را سخت کرده و سبب شده تا جان مردم سرزمین ایران با خطر مواجه شود. البته با تلاش و کوشش افرادی که در حوزه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند بخش عمده ای از کاستی‌ها جبران شد. 

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، گفت: مکزیکوسیتی پیش از این با بحران‌های زیادی مبارزه کرده و تجارب زیادی در مبارزه با آلودگی هوا، کاهش خطرات زلزله، مدیریت بحران و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک داشته و این تجربیات تاجایی بوده که در برابر زلزله ۱۹۸۵ مکزیک که تلفات جدی داشت زلزله ۲۰۱۷ با کمترین آسیب  کنترل شده و مطمئنا مکزیکوسیتی با این تجربه ارزشمند و مدیران با تجربه و موفقی که دارد در مبارزه با کرونا هم موفق خواهد بود. 

محمدی افزود: تهران هم مانند مکزیکوستی با معضل ترافیک، آلودگی هوا و بحران‌های طبیعی چون  زلزله مواجه است به دلیل همین تجارب علاقه‌مند هستیم سطح روابط را با ین شهر حتی تا خواهر خواندگی افزایش دهیم تا با همکاری دوجانبه به شهروندان هر دو شهر کمک‌های جدی انجام شود. 

او با اشاره به شباهت‌های میان دو شهر اضافه کرد: شرایط برای گفتگو و افزایش سطح تعاملات برقرار است و در این راه می‌توان از گفتگوهای مجازی در دوران شیوع کرونا استفاده کرد تا بتوان برای توسعه ارتباطات دو شهر که به نظر من تجربیات گسترده و شباهت‌های زیادی دارند، گام برداریم و سند تفاهم و همکاری توسط شهرداران هر دو شهر امضا شود. 

مشاور شهردار تهران به تجربیات تهران در مسایل مختلفی مانند پسماند، توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو، اتوبوس‌های برقی، حوزه تجهیزات بحران و هشدار سریع زلزله و عملیات‌های مربوط به آنها، مباحث فرهنگی و در نهایت معماری اشاره کرد و خواستار تبادل تحربیات میان دو شهر شد و ادامه داد: در تهران بیش از ۲۵۰ سرای محله وجود دارد که مرکز آموزش تفریحی و فرهنگی است، در کنار آنها ۲۲ سامانسرا و گرمخانه در مناطق مختلف تهران است که از بی خانمان‌ها حمایت می‌کند. 

 او با بیان اینکه در تهران بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب و بیش از ۵۰۰ کیلومتر معابر جمع آوری آب‌های سطحی وجود دارد، گفت: امروز از پساب فاضلاب برای امور کشاورزی و صنعتی استفاده می شود و جمع آوری آب های سطحی هم  پیشرفت خوبی داشته و این شبکه هم با حفر تونل های گسترده ای تکمیل شده است.

 

استفاده از تجربیات تهران برای حل چالش‌های مکزیکوسیتی

خانم دایانا آلارگون گونزالس، هماهنگ کننده امور بین‌المللی شهرداری مکزیکوسیتی، در نشست آنلاین با غلامحسین محمدی مشاور شهردار تهران، با بیان اینکه چالش‌های مکزیکوسیتی شباهت‌های زیادی با چالش‌های شهر تهران در مواجه با ویروس کرونا دارد، گفت: نخستین چالش ما بیمارستان و رسیدگی‌های بهداشتی و سلامت، دوم قرنطینه‌های خانگی برای جلوگیری از شیوع بیشتر بیماری بود و در مرحله سوم حمایت از خانواده هایی بود که درآمد روزانه شان با از دست دادن کارشان به دلیل کرونا قطع شده بود. اما در مرحله اول رویایی با پاندمی، همان مشکلاتی را داشتیم که تهران  با آنها مواجه بود. 

به گفته او؛ در شهری با ۹ میلیون جمعیت که بخشی از یک کشوری است که ۲۲ میلیون نفر جمعیت دارد و نیمی از این مردم با کار غیر رسمی زندگی می کنند، امنیت شغلی و درآمد ثابتی ندارند نگه داشتن کل شهر در قرنطینه کار بسیار مشکلی بود. بنابراین به مرور مجوز برای آغاز دوباره کار داده شد و این چالش بزرگی را به وجود آورد تا بتوان از شیوع گسترده این بیماری جلوگیری کرد. در این مرحله استراتژی ما بازشناسایی  و قرنطینه سریع کسانی بود که در لیست سریع ابتلا قرار دارند.

گونزالس با بیان اینکه در مکزیکوسیتی روزانه ۶ هزار تست کرونا گرفته می‌شود، ادامه داد: همچنین مناطقی که ریسک بسیار بالایی داشتند بازشناسایی شدند و به نوعی کمربند سلامتی در اطراف این مناطق در نظر گرفته شد، درواقع سعی کردیم کسانی که نشانه‌های بیماری را داشتند نگهداری و از دیگران جداسازی کنیم. علاوه بر این، یک سیستم ارتباط تلفنی و پیامک ارایه شد که کسانی که علائم بیماری را دارند با تماس تلفنی یا پیامک وضعیتشان را اعلام کنند، این روش سبب شد تا مکزیکوسیتی وارد موج جدید نشود چرا که منحی موج اول به صورت کندی در حال کاهش است. 

او شهرها را دارای چالش‌های فروان و مشابهی عنوان کرد و گفت: علاوه بر چالش‌های مشابه، مکزیکوسیتی با نابرابری اجتماعی روبروست و یکی از بزرگترین ماموریت‌های این دولت این است که  طبقات اجتماعی را بیشتر به هم نزدیک کند. موقعیت ژئو فیزیکی مکزیکوسیتی به گونه‌ای است که این شهر را با چالشهای فراوانی مواجه کرده؛  آتشفشان‌های فعالی در اطراف این شهر هستند که سبب شدیدتر شدن مشکلات شهر می شوند.

او بیان کرد: مکزیکوسیتی علاوه بر چالش‌هایی که تهران هم با آن مواجه است، از یک طرف با معضل مدیریت آب چه مصرفی و چه صنعتی و از طرف دیگر کنترل آب‌هایی که از جوی ها به سطح شهر سرزیر می‌شوند، روبروست.  

نماینده شهرداری مکزیکوسیتی این را هم گفت که: در مکزیکوسیتی پروژه‌ای به عنوان «قطب» در حال اجراست، به طوری که مراکزی را در داخل شهر در مناطق آسیب پذیر افتتاح کردیم که هدف از ساخت آنها، برقراری ارتباط میان قسمت‌های مختلف شهر است. در این مراکز آموزش فعالیت‌های ورزشی، فرهنگی و توانمندسازی کاری به مردم داده می شود و تمام این کارها در راستای کاهش نابرابری اجتماعی بین شهروندان است. 

او با تاکید بر لزوم همکاری و افزایش سطح تعاملات میان تهران و مکزیکوسیتی گفت: برای افزایش همکاری‌ها می‌توان هر یک از طرفین نکات مورد همکاری را بررسی و ارایه کند تا بتوان از این طریق مساله امضای همکاری میان دو شهر را پیش برد. ما هم تمایل داریم تا از تجربیات تهران بیشتر استفاده کنیم و امیدواریم پس از بررسی‌های اولیه به همکاری شکل رسمی تری داده شود. 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر