کد خبر: 90800
A

جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در آستانه سده جدید هجری آغاز بکار کرد

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت: امسال به دلیل تقارن فعالیت‌‌های استقبال از بهار با شروع آخرین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی، یعنی سال ۱۴۰۰، عنوان «مشهد ۱۴۰۰» برای رویداد خانه بهار در نظر گرفته شده‌ است.

جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در آستانه سده جدید هجری آغاز بکار کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ صدرا یوسفی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیریت شهری ارتقای کیفی فعالیت‌های هنری از منظر محتوا و کیفیت است. همچنین تقارن فعالیت‌های استقبال از بهار با شروع آخرین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی سبب شد اهداف محتوایی این رویداد به آینده و با تمرکز به ظرفیت‌های مشهد در نظر گرفته شود.

وی افزود: بهار امسال به یمن هم‌زمانی با اعیاد شعبانیه فرصت مغتنمی است برای افزایش شور و نشاط اجتماعی؛ در همین راستا و به منظور نیل به این هدف، چهارمین جشنواره هنرهای شهری خانه بهار مشهد ۱۴۰۰ مبتنی بر اهداف، مفاهیم و محورهای متنوع جهت استفاده از ظرفیت هنرمندان حوزه‌های متنوع برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد ضمن اشاره به یادمان‌های شهری، دیوارنگاری، نمایش‌های خیابانی(موسیقی و جشن‌های آیینی) و گرافیک به عنوان چهار بخش اصلی این جشنواره تصریح کرد: در بخش یادمان‌های شهری هنرمندان می‌توانند طرح‌های خود را در قالب یادمان دائم و موقت شهری ارائه نمایند. ایده‌پردازی، بازسازی دیوارهای شهر با استفاده از ابزارها و مصالح مختلف و طرح‌های متناسب با اهداف جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ در بخش دیوارنگاری نیز مد نظر قرار دارد.

یوسفی تاکید کرد: طیف گسترده فعالیت‌های نمایشی در فضاهای بیرونی، اعم از میادین، مراکز تجمع برای اجرای تئاترهای محیطی با موضوعات نقالی، پرده‌خوانی، نمایش کودک و اجرای پرفورمنس در بخش نمایش‌های خیابانی در نظر گرفته شده است. همچنین در بخش گرافیک نیز هنرمندان می‌تواند آثار خود را در قالب طراحی پوستر مبتنی بر رویدادها، آیین‌ها، مفاخر و شخصیت‌های اثرگذار در یک قرن اخیر تولید کنند.

وی افزود: بخش ویژه جشنواره خانه بهار ۹۹ به سه موضوع آذین‌بندی، گلستان، چراغانی و نوآرایی می‌پردازد. در بخش آذین‌بندی، زیباسازی فضای شهری با استفاده از سازه‌های شهری، بخش گلستان که شامل المان گل و گل‌آرایی میادین و معابر پرتردد شهری است، با استفاده از سازه‌های گل با هدف بهبود منظر کیفی و فضای سبز شهری و بخش چراغانی و نورآرایی که به صورت متمرکز در محور خیابان خیام اجرا خواهد شد، از رویدادهای بخش ویژه این جشنواره خواهد بود.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری با اشاره به این موضوع که هویت، بخش اصلی و محوری رویداد مشهد ۱۴۰۰ است، بیان‌ کرد: در واقع شالوده و زیربنای این رویداد که ارتباط مستقیم با هدف غایی جشنواره دارد، موضوع هویت است. زمینه‌های متعدد و گسترده هویتی(دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و...) و همچنین تحولات و رویدادهای مهم یک قرن اخیر در شهر مشهد مورد توجه است. طبیعتا پرداختن به تمام ظرفیت‌های هویتی امری دشوار است؛ بر همین اساس محورها و موضوعات بخش هویت رویداد مشهد ۱۴۰۰ مبتنی بر مولفه‌های اصلی و تاثیرگذار بر شهر مشهد است.

یوسفی به سه رویکرد هویت، دستاورد و نگاه به آینده در این جشنواره اشاره کرد و افزود: نگاه ویژه به شاخص‌های هویتی(دینی، فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و...) شهر مشهد در یک قرن اخیر، بازنمایی دستاوردهای شاخص فردی و اجتماعی، ارائه تصویری مطلوب از آینده شهر مشهد در قرن پیش رو به بخش نگاه به آینده از مولفه‌های اصلی این رویداد شهری است.

وی اظهار کرد: محورهای تولید آثار در بخش هویت به موضوعاتی مانند امام‌ رضا(ع)، ظرفیت‌های هویت دینی، آیین‌ها، مراسم‌های بومی شهر مشهد، رویدادها، وقایع و رخدادهای مهم و اثرگذار در شهر می‌پردازد. در بخش تولید آثار در حوزه دستاورد نیز به شخصیت‌های برجسته شهر اعم از تولید اثر یا محصول تا کسب عناوین و افتخارات، دستاوردهای سازمانی و نهادی در کسب عناوین و رتبه‌های برتر در سطح ملی و بین‌الملل، دستاوردهای اجتماعی مردم مشهد در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و علمی در یک قرن اخیر خواهیم پرداخت.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری اضافه کرد: محورهای تولید آثار در بخش نگاه به آینده شامل موضوعات شهری جهانی با محوریت امام رضا(ع) و ظرفیت‌های معنوی، پایتخت فرهنگ دینی و سرآمدان علمی، شهر میزبان شهروندان خلاق و مشارکت جو و دوست‌دار محیط زیست است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، یوسفی خاطرنشان کرد: آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح در بخش اصلی جشنواره تا یکم آبان ماه و در بخش گلستان ۵ مهر ماه تعیین شده است. هنرمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت artmashhadevent.ir مراجعه و یا با شماره ۰۵۱۳۸۴۱۳۹۰۰ تماس حاصل کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر