کد خبر: 90930
A
دیده بان ایران خبر می دهد:

گورستان ممنوعه لهستانی‌ها در تهران ثبت ملی، و برای بازدید عموم باز می شود؟

در گورستان دولاب قبر 409 سرباز و 528 تن غیر نظامی وجود دارد، بخش لهستانی گورستان با دو نماد سنگی که رویشان نشان عقاب و صلیب نقش بسته خودنمایی می کند، نمادهایی که روی آنها به 3 زبان لهستانی فرانسوی و فارسی نوشته شده است: آرامستان تبعیدشدگان لهستانی که در موقع مراجعت به میهن خود اینجا به خواب ابدی فرو رفتند.از زبان مردم دولاب افسانه های زیادی درباره این قبرستان می توان شنید.

گورستان ممنوعه لهستانی‌ها در تهران ثبت ملی، و برای بازدید عموم باز می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ گورستان کاتولیک لهستانی‌های تهران گورستانی در محله دروازه دولاب در جنوب شهر تهران است که آرامگاه ۱۸۹۲ شهروند لهستانی در آن قرار دارد که همگی در سال ۱۹۴۲ میلادی درگذشته‌اند. از این تعداد، ۴۰۸ قبر متعلق به نظامیان لهستانی در جنگ جهانی دوم است.

بیشتر شهروندان لهستانی که در این گورستان دفن شده‌اند، کسانی بودند که پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین در سیبری و قزاقستان، از راه ایران به اروپا باز می‌گشتند.

پیشتر زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در همین رابطه به خبرنگار دیده بان ایران گفته بود که به زودی طرحی درباره این گورستان و ثبت آن به عنوان یک اثر تاریخی و ملی را در صحن شورا مطرح خواهیم کرد.

گفتنی است حدود 50% آرامستان کاتولیک ها متعلق به لهستانی ها و مابقی شامل قبرهای افراد فرانسوی، ایتالیایی، انگلیسی، چکی، آلمانی و... می باشد.
 
تمامی آرامستان ها گارد و نگهبانانی جدا داشته و هرکدام برای بازدید نیازمند اخذ مجوزی جداگانه دارد که به گفته این عضو شورای شهر تهران اگر مراحل ثبت آن انجام شود بازدید مردم از آن برای مردم بدون اخذ مجوز امکان پذیر خواهد شد. 

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمامی بخش های گورستان افراد بزرگ و مشاهیر و افراد معروفی دفن هستند، از خفتگان شهیر بخش ارامنه گریگور می توان به نام های اوانس اوگانیانس ترکمنستانی اولین کارگردان فیلم ایرانی، وارطان سالاخیان، خانواده تومانیان و... اشاره نمود.
 
یکی دیگر از قسمت های این آرامستان بخش ارتودکس ها می باشد که در این آرامستان افراد معروفی چون خاندان جهانبانی، دکتر مارکوف گرجی تبار معمار ساختمان های مختلف شهر تهران از جمله موزه پست در میدان امام خمینی (ره)، آنتوان سورگین عکاس گرجستانی دوران قاجار و پهلوی و... دفن شده اند، در این قسمت گورستان نمای یادبود تهی گور کشته شدگان روسیه در جنگ جهانی، نصب شده است.
 
در بخش گورستان کاتولیک ها افراد مشهور دیگری از قبیل دکتر کلوکه پزشک فرانسوی محمدشاه قاجار دکتر تولوزان پزشک مخصوص ناصرالدین شاه دکتر جمشید اعلم پزشک مخصوص محمدرضا پهلوی ولادیمیر گاردایستکی معمار ایستگاه راه آهن تهران و... دفن شده اند. 

مهمترین و ارزشمند ترین قسمت گورستان ارامنه دولاب، بخش آرامستان لهستانی های آرامستان کاتولیک ها است. لهستانی هایی که با کشتی به ایران آمده بودند و باید زودتر به کشورشان بازمیگشتند اما بیماری و خستگی امانشان نداد و درگذشتند و بر روی سنگ قبرهایشان نوشتند: هیچ کدام این ها سربازانی نبودند که در جنگ کشته شده باشند بلکه دلیل مرگشان بیماری های واگیر دار تیفوس و تحلیل قوا بود.
 
در گورستان دولاب قبر 409 سرباز و 528 تن غیر نظامی وجود دارد، بخش لهستانی گورستان با دو نماد سنگی که رویشان نشان عقاب و صلیب نقش بسته خودنمایی می کند، نمادهایی که روی آنها به 3 زبان لهستانی فرانسوی و فارسی نوشته شده است: آرامستان تبعیدشدگان لهستانی که در موقع مراجعت به میهن خود اینجا به خواب ابدی فرو رفتند.

از زبان مردم دولاب افسانه های زیادی درباره این قبرستان می توان شنید.
 

منبع: دیده بان ایران

 
 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر