کد خبر: 90951
A

آیت‌الله حائری شیرازی: وقتی می‌گوییم بانک‌ها اسلامی است ۲ گناه می‌کنیم

اگر در دورۀ شاه ربا می‌گرفتند، به حساب اسلام گذاشته نمی‌شد، مردم می‌گفتند "چون اسلام حاکم نیست رباخوارها این‌گونه ربا می‌خورند."

آیت‌الله حائری شیرازی: وقتی می‌گوییم بانک‌ها اسلامی است ۲ گناه می‌کنیم

به گزارش دیده بان ایران،  این روزها یکی از مسائل بسیار مهم جامعه، موضوع بانکداری اسلامی است، موضوعی که از آن سخن گفته می‌شود اما به آن عمل نمی‌شود. رهبر معظم معظم انقلاب نیز بارها به لزوم رویکرد اسلامی بانک‌ها تأکید کردند، ایشان در بیانی این‌طور فرمودند:

«اساس بانک توسعه‌ی اسلامی بر پایه‌ی مبانی شریعت و احکام اسلامی است» (83/6/25) مراجع عظام تقلید نیز بارها در سخنرانی‌ها، بیانیه‌ها و پیام‌های متعدد از وضعیت نابسامان و ربوی بانک‌ها گلایه و شکایت کرده‌اند اما یا گوش شنوایی نیست و یا هست ولی خودشان را به نشنیدن می‌زنند.

دربارۀ اهمیت دوری از مال ربوی آن هم در جمهوری اسلامی همین بس که خدای متعال فرمود:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ فَإِنْ لَمْ‌تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ؛ اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از خدا پروا کنید؛ و اگر مؤمنید، آنچه از ربا باقى مانده است واگذارید، پس اگر ترک ربا نکردید آگاه باشید که به جنگ خدا و رسول او برخاسته‌اید.

مرحوم آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در بیانی می‌فرمود: اگر در دورۀ شاه ربا می‌گرفتند، به حساب اسلام گذاشته نمی‌شد، اسلام بدنام نمی‌شد، مردم می‌گفتند "چون اسلام حاکم نیست رباخوارها این‌گونه ربا می‌خورند."

وی افزود: اما الآن چه می‌گویند؟ ما وقتی می‌گوییم این بانک‌ها اسلامی است، دو گناه می‌کنیم؛ یکی اینکه این کارها را امضا می‌کنیم و یکی اینکه این کارها را گردن خدا می‌اندازیم.

منبع: جهان نیوز

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر