کد خبر: 90978
A

کوشکی: احزاب جزئی از تمدن غرب هستند؛ در ایران کار حزبی مانند کشت خرما در قطب جنوب است

محمد صادق کوشکی فعال سیاسی اصولگرا: حزب به تجمع و مجوز گرفتن نیست. حزب جزیی از تمدن غرب است. مادام اینکه ابعاد لیبرالیسم در کشور نباشد، حزب به جایی نمی‌رسد. ایجاد حزب در ایران مانند کاشت خرما در قطب جنوب است

کوشکی: احزاب جزئی از تمدن غرب هستند؛ در ایران کار حزبی مانند کشت خرما در قطب جنوب است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمدصادق کوشکی در گفت‌وگویی درباره طرح‌های اصلاحی قانون انتخابات، گفت: من هنوز به صورت دقیق متن این طرح‌های اصلاحی را مطالعه و بررسی نکردم. مواردی درباره این طرح‌ها در رسانه‌ها مطرح شده است ولی من باید تمام متن را مطالعه کنم. الان فکر می‌کنم اعضای کمیسیون شوراها و نمایندگان دست اندرکار بهتر بتوانند درباره این طرح‌ها اظهار نظر کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما برای رفع مشکلات و چالش‌های انتخابات چیست، گفت: من فکر می‌کنم که شروط نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری به شدت مبهم، کلی و غیرحقوقی و ناکارآمد است. اگر قرار است اصلاحی صورت بگیرد، بهترین راهکار این است شروط نامزدها، به روز شده و متناسب شرایط روز کشور و البته حقوقی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید دقیقا مشخص شود که چه افرادی امکان ورود در انتخابات را دارند. نباید شروط نامزدهای انتخاباتی قابل تفسیر و تعبیر متفاوت بوده و کلی‌گویی باشد. اگر این شروط اصلاح شود، شرایطی فراهم خواهد شد تا افرادی که شرایط و امکان ورود به انتخابات را نداشته و در حاشیه مانده بودند، وارد عرصه شوند.

به گفته وی، مادام اینکه شروط نامزدهای انتخاباتی تغییر نکند و صرفا این شروط متکی به شورای نگهبان باشد ما با این مشکلات مواجه خواهیم بود. فراموش نکنیم که اصلاح شروط نامزدهای انتخاباتی، بار زیادی را از دوش شورای نگهبان برداشته و تکلیف همه به ویژه نامزدهای انتخاباتی را مشخص می‌کند.

کوشکی همچنین درباره تعیین و تکلیف بحث «رجل سیاسی»، گفت: همین امروز شاید چندین و چند تعبیر مختلف وجود داشته باشد. بحث رجل سیاسی یکی از همین مباحثی است که باید درباره آن شفاف‌سازی انجام بشود. ما مگر در ذهن نویسندگان و طراحان قانون اساسی باشیم که بدانیم آن زمان دقیقا چه منظوری از بحث رجل سیاسی داشتند. البته قانون گفته که باید شورا درباره این موضوع تفسیر کند ولی چه بهتر که درباره این موضوع هم شفاف سازی انجام بشود.

این فعال سیاسی اصولگرا همچنین درباره شرایط برگزاری انتخابات و طرح انتخابات الکترونیکی، گفت: بحث انتخابات الکترونیکی یک بحث فنی است. ما باید زیرساخت‌های لازم آن را داشته باشیم. من اطلاعی درباره اینکه وضعیت زیرساخت‌های ما در چه مرحله‌ای است، ندارم. البته از نظر قانونی من شرایط برگزاری انتخابات فارغ از بحث الکترونیکی بودن یا نبودن را متناسب و مطابق با قوانین موجود می‌دانم و فکر می‌کنم اگر نیازی به تغییر باشد، باید این تغییر در قانون رخ بدهد.

این استاد دانشگاه همچنین در واکنش به این موضوع که برخی فعالان سیاسی تقویت احزاب را یکی از شروط ارتقای سطح کیفی انتخابات می‌دانند، تصریح کرد: دوستانی که به بحث احزاب اشاره دارند، احتمالا یا حزب را نمی‌شناسند و یا ساختار ایران را نمی‌دانند. حزب ساختاری است که باید بر بسترهای مناسب خودش استوار شود. وقتی که ما در کشور لیبرالیسم سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نداریم، اگر هزارتا حزب هم درست کنیم، آن حزب به نتیجه نمی‌رسد.

وی افزود: حزب به تجمع و مجوز گرفتن نیست. حزب جزیی از تمدن غرب است. مادام اینکه ابعاد لیبرالیسم در کشور نباشد، حزب به جایی نمی‌رسد. ما امروز در کشور قریب به 200 حزب داریم. بخشی از این احزاب، تجمعات و گروه‌هایی هستند که 4 یا 5 نفر رفتند و برای فعالیت خودشان حزب گرفتند. ایجاد حزب در ایران مانند کاشت خرما در قطب جنوب است. جامعه ما نه پذیرش و نه امکان تشکیل حزب را ندارد.

کوشکی همچنین درباره تغییر نظام ریاستی به نظام نخست وزیری-پارلمانی، گفت: من موافق این تغییر نیستم. من اعتقاد دارم که حتی اگر این تغییر رخ بدهد بازهم مشکلی حل نمی‌شود. این یک بحث کاملا حاشیه‌ای است. ساختار دولت در کشور ما تقلیدی و غیربومی است و تا زمانی که این ساختار اصلاح نشود، مشکلات ادامه خواهد داشت.

 

منبع: انتخاب

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر