کد خبر: 91058
A

مهدی چمران از تشکیل « نظام پارلمانی» در کشور دفاع کرد

نایب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: سیستم نظام پارلمانی و ریاستی در کل دنیا وجود دارد و در ابتدای انقلاب سیستم نخست وزیری داشته‌ایم، حال اگر سیستم پارلمانی خوب انجام بشود، نتایج خوبی دارد.

مهدی چمران از تشکیل « نظام پارلمانی» در کشور دفاع کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ مهدی چمران، نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره خاصیت نظام پارلمانی و تأثیر آن در کشور اظهار کرد: تغییر به نظام پارلمانی به این راحتی نیست و پس از تشکیل مجلس مؤسسان باید به آرای عمومی گذاشته شود و قانون اساسی اصلاح شود.

وی با بیان اینکه با تصویب مجلس نظام پارلمانی صورت نمی‌گیرد، ادامه داد: این اقدام به این زودی انجام نمی‌شود، سیستم نظام پارلمانی و ریاستی در کل دنیا وجود دارد و در ابتدای انقلاب سیستم نخست‌وزیری در کشور داشتیم و تجربه کردیم، اگر هر کدام از این سیستم‌ها را خوب پیاده کنیم خوب بوده و اگر بد پیاده کنیم بد است.

چمران درباره نقش مجلس شورای اسلامی در عبور از بحران اقتصادی گفت: مجلس به میزان سهم خود که باید قانون وضع کرده و هم نظارت کند می‌تواند مؤثر باشد. کار اصلی اجرایی در کشور به عهده دولت است و مجلس نیز در نظارت بر کارهای و هماهنگی دولت مؤثر است اما به‌تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

نایب‌رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اضافه کرد: مهم‌تر از اینکه چه نظام سیاسی‌ای را اجرا کنیم، باید عمل و اجرای آن درست باشد تا مشکلات دیگری ایجاد نشود.

مجلس دهم بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه می‌شود، روی نظام پارلمانی هم فکر کرد، طرحی ارائه کرد که با موافقت نمایندگان اکثریت واقع نشد.

در همین رابطه عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه مبنی بر اینکه آیا پژوهشکده شورای نگهبان در زمان ریاست شما به مبحث تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی ورود خواهد کرد یا خیر، گفت: قبلاً مطالعاتی در این خصوص انجام شده، ولی اگر موضوعی جدی درباره بحث‌های قانون اساسی انجام شود پژوهشکده آمادگی دارد که با همت پژوهشگران جوان خود بررسی‌ها و مطالعات بیشتری انجام دهد و ماحصل آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی هم در رابطه با این موضوع با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات زیادی در پاسخگوسازی مسئولان وجود دارد و باید اقدامات جدی‌تری انجام شود، ادامه داد: نظام ما یک نظام ریاستی است، باید برای پاسخگو کردن مسئولان با توجه به توزیع اختیارات در کشور فکری جدی کرد که نیازمند برنامه‌های بنیادی‌تر است.

وی با اشاره به اینکه یک نظر این است که نخست‌وزیری را احیا کنیم تا مجلس بتواند دولت را رصد کند، افزود: مجلس اکنون نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌های دولت را رصد کند، رئیس‌جمهور نیز یک فرد برخاسته از آرای مردم است و نمی‌توان به‌راحتی به سراغش رفت زیرا یک نماد سیاسی است، وقت آن است که گفت‌وگو برای پاسخگوسازی کابینه انجام شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد لازم است که در کشور مدتی طولانی نظام پارلمانی حاکم شود. کابینه را می‌توان بارها ساقط کرد، بعد از جنگ جهانی دوم یک حزب ۵۰ سال بر ژاپن حکومت کرد اما میانگین عمر کابینه‌هایش کمتر از دو سال بود. ما نیاز داریم در موقع لزوم سریعاً افراد را عوض کنیم اما با شرایط کنونی اگر سراغ هرکسی برویم بحران سیاسی ایجاد می‌شود.

منبع: انا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر