کد خبر: 91266
A
ربیعی در نشست خبری گفت:

ضرورتی ندارد همه مردم واکسن آنفولانزا بزنند/ رئیس‌جمهور به زودی وزیر پیشنهادی صمت را معرفی می‌کند/ کلیات طرح فروش اوراق سلف نفتی مورد تایید سران قواست

سخنگوی دولت تاکید کرد: اولین جلسه سران قوا بعد از مجلس یازدهم روز یکشنبه تشکیل شد. بی‌تردید همکاری و هماهنگی سه قوه موجب حل سریع‌تر مشکلات کشور خواهد شد.

ضرورتی ندارد همه مردم واکسن آنفولانزا بزنند/ رئیس‌جمهور به زودی وزیر پیشنهادی صمت را معرفی می‌کند/ کلیات طرح فروش اوراق سلف نفتی مورد تایید سران قواست

به گزارش دیده بان ایران؛ علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری جلسه سران قوا گفت: اولین جلسه سران قوا بعد از مجلس یازدهم روز یکشنبه تشکیل شد. بی‌تردید همکاری و هماهنگی سه قوه موجب حل سریع‌تر مشکلات کشور خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: دوران سخت کرونا در همه دنیا شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده و ایران تنها کشوری است که با دو موضوع تحریم و کرونا روبرو است، بودن دو قوه به همراه دولت و تفاهم در تصمیمات نیز به کوتاه کردن فرایند تصمیم‌گیری‌ها، کمک می‌کند و این از ضروریات اجتناب ناپذیر این دوران است.

وی با بیان این‌که در این جلسه مباحثی پیرامون چگونگی افزایش سرمایه‌گذاری صورت گرفت و مشکلات سرمایه‌گذاری و اقداماتی که برای این کار سه قوه باید انجام دهند مورد بحث قرار گرفت، عنوان کرد: در بخشی از جلسه موضوع گسترش صادرات و برگشت سریع ارز به چرخه تولید، مسائل بازار ارز و بورس، سیاست‌های کاهش نقدینگی و کاستن از تورم مطرح شد. همچنین در جلسه چگونگی هماهنگی‌های  اجرایی، تقنینی، نظارتی و قضایی را مورد گفت‌وگو قرار گرفت. همچنین به علت حساسیت، موضوعات بین‌المللی، مسائل منطقه‌ای و چگونگی مقابله با طراحی‌ها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی مورد بحث قرار گرفت.

ربیعی ادامه داد: در نهایت همانطور که در پایان جلسه، سران محترم قوای قضاییه و مقننه اظهار داشتند امید است با تعاملات بیشتر قوا، از شرایط سخت امروز زندگی مردم به بهترین نحو عبور کنیم.

وی درباره مصوبات این هفته هیأت دولت گفت: چندی پیش اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تصویب شد که آیین‌نامه آن در کش و قوس قرار گرفت. در نهایت در جلسه اخیر هیات دولت، برای تامین نظر مجلس شورای اسلامی، آیین‌نامه آن اصلاح شد. امیدوارم با این اصلاح، فرزندان به حقوق خود برسند و به این مطالبه پاسخ داده شود.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور ادامه داد: در جلسه اخیر ستاد ملی کرونا برنامه خرید و توزیع عادلانه واکسن‌های مورد نیاز و بودجه آن مورد بحث قرار گرفت. قطعا افراد در معرض ریسک در اولویت خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفولانزا مصرف شده بود اما برای امسال ابتدا تامین ۹ میلیون دوز و سپس با توجه به احتمال درخواست‌های بیشتر ۱۶ میلیون دوز پیش‌بینی شده است. باید تاکید کنم. اولویت با گروه‌های در معرض خطر مانند افراد بالای ۶۵ سال، زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای و نقص ایمنی است و ضرورتی ندارد همه مردم از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.

ربیعی بیان کرد: همچنین ستاد ملی مدیریت کرونا به وزارت علوم اجازه داد تا برای جلوگیری از تجمع در برگزاری و تردد عوامل اجرایی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال۱۳۹۹ برای رشته محل‌هایی که تعداد داوطلب در آنها در سال ۱۳۹۸ کمتر از ظرفیت است، پذیرش دانشجو بدون آزمون و صرفا براساس سوابق تحصیلی و معدل تراز شده مقطع کارشناسی به صورت متمرکز توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام شود.

وی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گفت: از این هفته سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی با حدود سه میلیون و پانصد هزار دانشجو شروع شد و تا اواخر مهرماه کلیه ورودی‌های جدید آموزش عالی در کلیه مقاطع تحصیلی اعلام خواهد شد. از یک میلیون و ۳۹۲ هزار داوطلب ۵۹ درصد آنها را خانم‌ها و ۴۱ درصد را آقایان تشکیل می‌دادند. آغاز به کار دانشگاه‌های ما در شرایط کرونا تجربه‌های جدیدی پیش روی ما است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ارتقاء آموزش و مبارزه با کرونا را دولت و جامعه ما  از سال تحصیلی گذشته تجربه کردند و امسال نیز با تجربه بدست آمده سال تحصیلی را آغاز کردیم، اظهار داشت: قبل از سال ۹۸ کمتر از نیم درصد دانشجویان و تعداد انگشت‌شماری از دانشگاه‌ها تحت پوشش آموزش الکترونیکی بودند اما امروز بیش از ۹۰ درصد مراکز آموزش عالی ما تحت آموزش غیرحضوری قرار گرفته‌اند.

ربیعی تاکید کرد: ترم جدید دانشگاه‌ها با محوریت آموزش ترکیبی آغاز به کار کرد و چون امکانات دانشگاه‌ها متفاوت است، نحوه چگونگی آموزش ترکیبی به دانشگاه‌ها واگذار شده است و تمام تلاش نظام آموزشی این است که ترم تحصیلی دانشجویان بر اساس نظم آموزشی به پایان برسد.

وی افزود: همچنین مبارزه با کرونا اساسا یک موضوع علمی است. بدون دستاوردهای علمی و آموزشی نمی‌توانستیم و نمی‌توانیم این سطح از تاب‌آوری را در مقابله با کرونا داشته باشیم. انتظار از دانشگاه‌ها است که در دروان بحران‌ها، تحریم و کرونا ضمن افزایش ظرفیت‌ها و دانش‌افزایی به نیازهای جامعه پاسخ دهند.

سخنگوی دولت با اشاره به رحلت آیت الله یوسف صانعی گفت: در ابتدای هفته خبر درگذشت ناگوار عالم جلیل القدر حضرت آیت الله صانعی موجب حزن و ناراحتی شد. ایشان هم از پیشگامان مبارزه و نهضت بود و هم مورد اعتماد و محبت فراوان رهبر کبیر انقلاب امام خمینی (ره) قرار داشت. مجاهدت‌های خالصانه و پژوهشگرانه در گشودن باب اجتهاد و ساده‌زیستی و منش همراه با تواضع و دردمندی و درد آشنایی از وجود شخصیتی ایشان بود و این ضایعه را تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: هفته آینده نشست سخنگویی ما در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و از خبرنگاران استانی هم دعوت خواهد شد.

در ادامه این نشست سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون اظهارنظر اخیر رییس‌جمهور آمریکا که مدعی شد ایران قصد اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل ترور شهید سلیمانی را دارد و تهدید به حمله متقابل کرده، اظهار داشت: من هم شاید ساعتی پیش این موضوعی که شما می‌فرمایید را دیدم، در درجه اول متاسفم که رئیس‌جمهوری که داعیه نظم جهانی را دارد، چنین تحلیل سستی را مورد توجه قرار می‌دهد. شما به این متن نگاه کنید نه براساس گزارش یک دستگاه سیاست خارجی و نه یک گزارش امنیتی و نه یک نهاد معتبر منتشر شده است.

وی ادامه داد: پیش از هم شاهد بودیم که بر اساس همین نوع گزارش‌ها جنگ عراق را آغاز کردند و در پایان هم اعلام کرد که چیزی در عراق به دست نیامد، متاسفانه این سنت آمریکایی‌ها و رفتاری که رئیس‌جمهور آمریکا دارد، به جز به هم زدن منطقه و آرامش روانی دنیا، بازتاب دیگری ندارد. البته شاید به خاطر اقدامات تبلیغاتی و خوراک انتخاباتی برخی از این صحبت‌ها مطرح می‌شود.

ربیعی همچنین اظهار داشت: این‌ها در حالی در اظهار خود به سردار شهید ما اشاره می‌کنند که ایشان سردار صلح در منطقه و نماد مبارزه با تروریسم بود، دولت ترامپ نماد مبارزه با تروریسم را ترور کرد و ملت ایران این اقدام را فراموش نخواهد کرد. امیدواریم که خطای راهبردی جدیدی را صورت ندهند و در صورت هرگونه خطای راهبردی مقاومت ایران پاسخ مناسب را خواهد داشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور درخصوص طولانی شدن زمان معرفی وزیر پیشنهادی صمت به مجلس، ابراز داشت: نباید به مردم این پیام را بدهیم که ما نسبت به مساله بازرگانی چشم‌پوشی داریم، اتفاقاً بازرگانی در شرایط کنونی موضوع مهمی برای کشور است.

وی ادامه داد: ما باید در ذخیره‌سازی کالا، اجازه واردات و اجازه صادرات ،اقدام به موقعی را انجام دهیم تا در کنترل قیمت‌ها به شرایط تعادل برسیم، همه این‌ها نشان می‌دهد که تصمیمات دولت، تصمیمات درستی بوده است. ما در شرایط کنونی به این نیاز داریم که یک فرد قوی و توانمند در این جایگاه قرار گیرد تا بدانیم که چگونه به موقع بخریم، به موقع توزیع و به درستی نظارت کنیم.

ربیعی همچنین افزود: ما برای وزارت صمت فردی را معرفی کردیم که تعهد، تخصص و اطلاع کامل از شرایط داشت و با حضور از سالیان قبل در این وزارتخانه می‌توانست فرد موفقی باشد را معرفی کردیم، اما به هر دلیلی رای نیاورد که البته دلایل مختلفی هم بیان شد.

وی ادامه داد: برای معرفی وزیر صمت این را تاکید کنم که ما نمی‌توانیم فردی را معرفی کنیم که آشنایی به وزارتخانه نداشته باشد، این کار ساده‌ای نیست و در جلسه قبل هم اعلام کردم که لیستی از افراد تهیه شده، مصاحبه با نفرات این لیست جریان دارد و رئیس‌جمهور به زودی فرد موردنظر را معرفی خواهد کرد، سامان گرفتن وزارتخانه‌ها برای ما اولویت دارد. هم‌اکنون هم آقای سرقینی با توجه به اینکه از سالیان پیشین در دولت‌های مختلف در این وزارتخانه بوده و سوابق قابل توجهی دارد، با کمک معاونان این وزارتخانه در حال انجام امور هستند.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدام اخیر دولت بحرین در برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی و مواضع جمهوری اسلامی در این خصوص، گفت: موضع دولت جمهوری اسلامی ایران هشدار نسبت به هرگونه ایجاد ناامنی رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس است و مسئولیت تمامی عواقب درخصوص این گونه اقدامات را متوجه تمامی دولتهایی که پای این رژیم را به منطقه باز کردند مانند دولت بحرین یا هر دولت دیگری می‌دانیم.

وی ادامه داد: دولت ایران هرگونه تحرک برای رسمیت بخشیدن به رژیم غاصب صهیونیستی را یک خطای بزرگ و موجب جریحه‌دار شدن مسلمانان منطقه می‌داند.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: ما دخالت خطرناک رژیم صهیونیستی را خطرآفرین می‌دانیم و تاکید داریم که کشورهای شرکت‌کننده در این مسیر باید مسئولیت عواقب آن را برعهده گیرند، به هرحال مردم مظلوم و حق‌طلب فلسطین و مسلمانانی که تاکنون با آرمان‌های فلسطین زندگی کردند، هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم یاغی و غاصب صهیونیستی را نخواهند پذیرفت.

وی افزود: این یک خطای راهبردی است که با فشار آمریکا در حال صورت گرفتن است و هیچ نفعی برای منطقه ندارد بلکه تنها منافع ترامپ در آن است، این اتفاق، امنیتی برای منطقه ندارد و تنها تلاشی است برای جلب آرای احتمالی، برای یک کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و از سوی دیگر، خشونت، جنگ، کشتار و ترور را به همراه خواهد آورد، به نظرم این اقدام نه‌تنها موجب ثبات نیست، بلکه ناآرامی منطقه را افزایش خواهد داد.

سخنگوی دولت درباره طرح فروش اوراق سلف نفتی با اشاره به سخنان جهانگیری گفت: این طرح کماکان جزو طرح‌های مهم دولت محسوب شده و دولت آن را دنبال می‌کند، معتقد هستیم اجرای این طرح در شرایط فعلی چند خاصیت دارد؛ نخست اینکه مردمی که دارایی اندکی دارند، می‌توانند صاحب سرمایه‌ای ‌شوند که قطعاً تضمینی هم در دل آن وجود دارد؛ از سویی نقدینگی را کم می‌کند؛ هر چقدر نقدینگی کاهش پیدا کند، ما تورم کمتری خواهیم داشت و امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را فراهم می‌کند. سراغ پول‌های پرقدرت نرفتیم و بنا داریم از تورم جلوگیری کنیم.

ربیعی تصریح کرد: این طرح همچنان در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم که تفاهمی صورت بگیرد، آنچه که می‌دانم این است که کلیت طرح مورد نظر سران قوا بوده و در جزئیات اختلاف‌نظرهای وجود داشته است. اقتصاد را نمی‌توانیم فارغ از شرایط منطقه‌ای، بین‌المللی و اجتماعی تعریف کنیم، امروز همه مسائل اقتصادی از درون اقتصاد نیست؛ بنابراین ممکن است تصمیم‌هایی که ارائه می‌شود مناسب با فضای عادی کشور نباشد اما در شرایط فعلی پرفایده هستند. همچنین می‌تواند تامین منابع برای سرمایه‌گذاری جدید انجام دهد، دوستان از زاویه بدی به طرح نگاه می‌کنند به طوریکه گویی همه چیز در شرایط عادی است؛ اکنون که اقتصادمان تابعی از مسائل مختلف است، ناچاریم به سمت ثبات اقتصادی و این تصمیمات برویم و دولت این را بسیار مفید می‌داند.

وی درباره اینکه آیا این طرح متوقف می‌شود، ابراز داشت: نه بنا بود این طرح به شکل دیگری بیرون بیاید، همچنان نقطه نظرات بین سران قوا مورد بحث است اما دولت این طرح را مفید می‌داند و آن را دنبال ‌می‌کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر