کد خبر: 91448
A

برداشت تنباکو از مزارع جهرم فارس

برداشت تنباکوی معروف به "هکان" از بیش از ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان جهرم آغاز شد.

برداشت تنباکو از مزارع جهرم فارس

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ برداشت تنباکوی معروف به "هکان" از بیش از ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان جهرم آغاز شد.

کارشناس بخش زراعت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم، پنجشنبه با بیان این مطلب در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: از این میزان سطح زیر کشت تنباکو، ۱۸هکتار در دهستان هکان و حدود ۱۲ هکتار در بخش کردیان و مرکزی این شهرستان قرار دارد.

مریم جعفری ادامه داد: میزان برداشت تنباکو از هر هکتار در این شهرستان بیش از ۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود تا نیمه نخست مهرماه که عملیات برداشت این محصول به اتمام می‌رسد. ۸۶ تن تنباکو برداشت شود.

به گفته وی، تنباکوی هکان جهرم، بعد از تنباکوی برازجان (مرکز شهرستان دشتستان استان بوشهر) پُر مصرف‌ترین تنباکو در کشور به ویژه در منطقه جنوب است.

جعفری اضافه کرد: گیاه تنباکو به ‌طور معمول ۱۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر رشد می‌کند، برگ‌های آن بزرگ و پهن و حدود نیم متر ارتفاع دارد و دارای شیره‌ای چسبنده است.

وی اظهار داشت: برگ‌های تنباکوی هکان، هنگام برداشت سبز رنگ است و بعد از چیدن آن و گذاشتن مقابل نور مستقیم خورشید، رنگ آن به زرد تبدیل می‌شود.

یکی از تولید کنندگان تنباکو در منطقه هکان جهرم، در مورد تفاوت تنباکوی این منطقه با برازجان در استان بوشهر گفت: برگ‌های تنباکوی برازجان ضخیم و بلند و طعم آن تلخ و ملس است اما طعم تنباکوی هکان مطبوع و شیرین است.

او بیان کرد: همچنین زنان منطقه هکان جهرم، با برگ‌های سبز تنباکو عروسک‌هایی با تزیینات پولک و مهره می‌سازند که به آن «عروس یا عروسک تنباکو» گفته می‌شود.

تنباکو علاوه بر مصارف تدخینی، کاربردهای دارویی نیز دارد و در صنایع شیمیایی هم از آن استفاده می‌شود.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر