کد خبر: 91484
A

جزییات حکم متهمان حادثه تروریستی اهواز منتشر شد

به‌ گفته فلاحت‌پیشه در زمان حادثه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار مشرف به جایگاه وجود داشته اما کسی که پشت یکی از این تفنگ‌ها بوده در ابتدا باور نمی‌کند و می‌گوید گلوله‌ها مشقی است و بعد از آن ‌هم منتظر دستور فرمانده می‌ماند. بخش عجیب این ماجرا اما آنجاست که پس از تماس فرد دیگری با فرمانده و اخذ دستور شلیک، باز هم در شلیک به تروریست‌ها تعلل صورت گرفته است.

جزییات حکم متهمان حادثه تروریستی اهواز منتشر شد

به گزارش دیده بان ایران؛ قریب به ۳ سال از حادثه تروریستی اهواز می‌گذرد و بالاخره خبر آمده که رای بدوی برخی متهمان صادر شده است. 
غلامعباس ترکی، دادستان نظامی‌ استان تهران روز پنجشنبه درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه تروریستی شهریور‌ماه ۹۷ توضیح داد. آن‌طور که «سازمان قضایی نیروهای مسلح» گزارش داده، دادستان نظامی استان تهران گفته‌ «همان‌گونه که رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدای این حادثه تروریستی تاکید کرد، از همان ابتدا رسیدگی دقیق و قاطع به قصور و تقصیرها در وقوع این حادثه در دستور کار دادسرای نظامی تهران قرار گرفت. بر همین اساس در مورد تعدادی از متهمان که مرتکب کوتاهی شده‌ بودند، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.» این مقام قضایی همچنین خبر داده که «جلسات محاکمه تعدادی از متهمان، هفته قبل به پایان رسید و حکم بدوی نیز صادر شده که البته این حکم قابل اعتراض است، همچنین در جریان تیراندازی چندین نفر از تروریست‌ها کشته و زخمی شدند و چندین نفر از همدستان آنان هم توسط دادگستری استان دستگیر شدند.»
اشاره دادستان نظامی استان تهران به حمله تروریستی به رژه نظامی در اهواز است که صبح روز  شنبه ۳۱ شهریور ماه 97 صورت گرفت. این حمله حدود ساعت ۹ صبح حوالی پادگان لشکر ۹۲ زرهی اهواز رخ داد. مهاجمان مسلح که پیش از اجرای این مراسم در پشت محل برگزاری رژه کمین کرده و منتظر بودند، نیم‌ساعت پس از آغاز مراسم، مسیر رژه یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران را به رگبار گلوله بستند. بر اساس گزارش‌های اولیه در این حمله تروریستی ۲۴ نظامی و غیرنظامی کشته و بیش از ۶۰ نفر بر اثر آن زخمی شدند.
در جریان این حمله تروریستی البته به هیچ‌یک از مقامات لشکری و کشوری که در مراسم حضور داشتند، آسیبی وارد نشد که پس از بررسی ابعاد ماجرا سخنگوی نیروهای مسلح گفت به‌ دلیل دور بودن تیراندازان به جایگاه سخنرانی و البته واکنش نیروهای نظامی مقامات حاضر در مراسم آسیب ندیده‌اند. 
همچنین در جریان بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تعداد تروریست‌ها ۵ نفر بوده که ابتدا گفته شد ۳ نفر پس از حمله تروریستی درجا، جان باختند و یک نفر دیگر هم که مجروح شده ‌بود، در بیمارستان جان داد. پس از مدتی اما ایرنا به نقل از منبع آگاه نوشت که جنازه یک نفر دیگر از تروریست‌ها میان شهدا قرار گرفته اما بعد شناسایی شده است. پس از انجام این حمله ابتدا گروه تروریستی تحت ‌عنوان «الاحوازیه» مسوولیت این حمله را برعهده گرفت و تلویزیون فارسی‌زبان ایران اینترنشنال -واقع در لندن- با سرکرده این گروه تروریستی درباره این حمله گفت‌وگو کرد. پس از چندی سخنگوی این گروه، در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی گفت بنا به دلایلی فعلا حاضر نیست مسوولیت این حمله را بپذیرد. به فاصله چند روز بعد، داعش اعلام کرد که مسوولیت حمله تروریستی به رژه نظامیان در اهواز برعهده این گروهک است.
پس از چندی وزارت اطلاعات اعلام کرد که در رابطه با این موضوع ۲۲ نفر بازداشت شده‌اند. همچنین اسامی ۵ نفر تروریست را نیز منتشر کرده و پس از آن اعلام شد که از خانه تیمی محل اختفای این افراد پرچم داعش کشف شده است. همان زمان برخی تحلیلگران نظامی و امنیتی و حتی سیاسی معتقد بودند که چطور در محل برگزاری یک رژه نظامی که با حضور مردم عادی و مقامات عالیرتبه لشکری و کشوری بوده مسائل حفاظتی و امنیتی رعایت نشده و چنین فاجعه‌ای رخ داده است. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس وقت کمیسیون امنیت ملی در مجلس با استناد به فیلمی که توسط دوربین ارتش و وزارت اطلاعات به ثبت رسیده‌ بود، گفت که سهل‌انگاری صورت گرفته و توضیح داد که «فیلمبردار به کسی که تفنگ دوربین‌دار دستش است، التماس می‌کند که به سمت آنهایی که تیر خلاص می‌زنند، شلیک کند اما آن شخص منتظر دستور فرمانده‌اش است. اینها همه نشان از ضعف مدیریت دارد.» 
به‌ گفته فلاحت‌پیشه در زمان حادثه، ۸ یا ۹ تفنگ دوربین‌دار مشرف به جایگاه وجود داشته اما کسی که پشت یکی از این تفنگ‌ها بوده در ابتدا باور نمی‌کند و می‌گوید گلوله‌ها مشقی است و بعد از آن ‌هم منتظر دستور فرمانده می‌ماند. بخش عجیب این ماجرا اما آنجاست که پس از تماس فرد دیگری با فرمانده و اخذ دستور شلیک، باز هم در شلیک به تروریست‌ها تعلل صورت گرفته است. در واقع این ابهامات مهم پرونده حادثه تروریستی اهواز بود که این پرسش را به وجود آورد چرا با وجود اشراف اطلاعاتی که مقامات امنیتی بارها از آن گفته‌اند و تجربه مبارزه نیروهای نظامی داخلی با تروریست‌ها در کشورهایی چون عراق و سوریه در صبح روشن در یکی از شهرهای پرجمعیت کشور حمله تروریستی صورت می‌گیرد؟! 
همچنین چرا پس از اینکه همه متوجه این حمله تروریستی می‌شوند، برخی از شلیک به تروریست‌ها سر باز می‌زنند؟! این موضوعاتی است که احتمالا دستگیرشدگان در جریان این حادثه به آن پاسخ داده‌اند و حالا هم با صدور حکم بدوی احتمالا منتظر حکم تجدیدنظر هستند. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر