کد خبر: 91543
A

فرماندار تهران: شورای شهر پایتخت برای تغییر نام سه خیابان باید منتظر بماند

با وجود تاکید اعضای شورای شهر بر تسریع در تغییر نام معابری به نامهای بازرگان، طالقانی و گوهری فرماندار تهران می‌گوید: شورای شهر باید تا اعلام نظر هیئت حل اختلاف منتظر اعلام نتیجه بماند.

فرماندار تهران: شورای شهر پایتخت برای تغییر نام سه خیابان باید منتظر بماند

به گزارش دیده بان ایران؛  بخشی از تذکرات و دستورات جلسه دویست و سی و ششم شورای اسلامی شهر تهران به موضوع ایراد فرماندار تهران و هیأت تطبیق به نامگذاری معابر اختصاص یافت. محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در این جلسه با اشاره به اینکه سه مورد از نامگذاری های معابر (مهدی بازرگان، اعظم طالقانی و سهیل گوهری) از سوی فرمانداری تهران مورد اشکال قرار گرفته است، گفت: در ۲۰ سال گذشته تمام مصوبات شورای شهر در رابطه با نامگذاری جهت اطلاع به کمیسیون تطبیق ارسال شده و هیچ گاه با چنین واکنشی مواجه نشده است. و اظهار نظر در این مساله، حوزه ورود قانونی این هیئت نیست و ورود فرمانداری به این مصوبه بر خلاف مصوبات بالادستی است و هم مورد انتقاد اعضای شورای شهر است. چراکه نمایندگان مردم این حق را دارند برای معابر شهر نامگذاری کنند.

حق شناس اظهارنظر هیئت تطبیق در این زمینه را نوعی تحدید اختیارات شورا دانست که به گفته وی از نوبرهای دولت دوازدهم است. در نهایت در دقایق پایانی این جلسه پیشنهاد کمیسیون فرهنگی نسبت به اینکه استدلال هیئت تطبیق در این مساله وارد نیست به رأی گذاشته شد و با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

 

اما سه روز بعد از این رأی‌گیری، عیسی فرهادی فرماندار تهران با انتشار یک اطلاعیه با اشاره به اینکه مصوبه اخیر نامگذاری معابر تهران نیز مشابه سایر مصوبات، در فرصت قانونی در هیئت تطبیق، مطرح شده است، گفت: مراجع ذیصلاح وجود نواقصی در مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را به هیئت تطبیق اعلام کرده‌اند و این هیئت به موجب قانون خواستار بررسی بیشتر شورای اسلامی شهر در این خصوص شده است.

فرماندار تهران خاطر نشان کرد: در این زمینه، قانون کاملاً شفاف و روشن است و پس از اعلام نظر هیئت تطبیق، متعاقباً تصمیم نهایی شورای اسلامی شهر تهران، به هیأت حل اختلاف مرکزی، متشکل از معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس سازمان شهرداری‌های کشور، نماینده دیوان عدالت اداری، نماینده دادستان کل، نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی و شورای عالی استان‌ها ارجاع می‌شود و در نهایت نظر هیأت حل اختلاف مرکزی قطعی بوده و ملاک عمل خواهد بود.

با وجود انتشار این اطلاعیه، شب گذشته محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در یک پیام توئیتری خواستار تسریع اجرای این مصوبه شده و نوشت: شهردار تهران مصوبه نامگذاری معابری به نام مهندس بازرگان و اعظم طالقانی را فوراً عملیاتی کند.

سالاری با اشاره به رأی‌گیری اعضای شورای شهر در این خصوص اظهار داشت: ‌در جلسه گذشته شورا، از دخالت غیر قانونی هیأت تطبیق فرمانداری در مخالفت با ‎نامگذاری معابری به نام ‎مهندس بازرگان و ‎اعظم طالقانی انتقاد کردیم، نامگذاری‌ها صرفاً از اختیارات نهاد شوراست.

وی خطاب به مسئولان شهرداری افزود: از ‎شهردار تهران انتظار است در راستای اجرای مصوبه شورا، این نامگذاری‌ها را به فوریت عملیاتی کند.

اما عیسی فرهادی فرماندار تهران با اشاره به اینکه اختلافات فی مابین شورای شهر و فرمانداری در شورای حل اختلاف بررسی می‌شود گفت: اگر شورای شهر اصرار به اجرای مصوبه خود که مورد تأیید هیئت تطبیق قرار نگرفته داشته باشد موضوع جهت اعلام نظر به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این نامه به شورای حل اختلاف ارسال شده و شورای شهر باید تا اعلام نظر هیئت حل اختلاف منتظر اعلام نتیجه بماند.

منبع: مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر