کد خبر: 91661
A

بازسازی روابط ایران و عربستان نیازمند شجاعت، دانایی سیاسی است

وحید عذیری (کارشناس روابط بین الملل) در یادداشتی نوشت؛ بعد از جدی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به «۱+۵» و سرانجام اجرایی شدن «برجام»، برخی کشورهای منطقه بخصوص عربستان نگران و مضطرب شدند. اگر آن زمان مسئولان سیاست خارجی می توانستند روابط میان ایران و این کشور عربی را به سمت و سویی تعامل هدایت کنند؛ شاهد خاورمیانه ای امن تر و تامین منافع ملی دو قدرت منطقه ای بودیم.

بازسازی روابط ایران و عربستان نیازمند شجاعت، دانایی سیاسی است
دیده بان ایران: وحید عذیری (کارشناس روابط بین الملل) در یادداشتی نوشت؛ بعد از جدی شدن توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به «۱+۵» و سرانجام اجرایی شدن «برجام»، برخی کشورهای منطقه بخصوص عربستان نگران و مضطرب شدند. اگر آن زمان مسئولان سیاست خارجی می توانستند روابط میان ایران و این کشور عربی را به سمت و سویی تعامل هدایت کنند؛ شاهد خاورمیانه ای امن تر و تامین منافع ملی دو قدرت منطقه ای بودیم.  
متاسفانه رقابت مخرب میان ایران و عربستان که در زمان بن سلمان و فرزندش به اوج رسید هر دوکشور را با مشکلات متعددی روبرو کرد.  
متاسفانه کشورهای مانند اسرائیل با تکیه بر ایران هراسی، تعاملات کشورهای همسایه ایران را تبدیل به رقابت ها و بلوک بندی های مخرب کرده اند.  
 قطع روابط با ایران نه به سود ریاض است نه تهران، هر دو کشور برای ساخت آینده‌ای با ثبات، با امنیت و شکوفا برای دو ملت (ایران و عربستان) بشدت به یکدیگر نیاز دارند؛ خوشبین‌ها معتقدند تنش های اخیر، آغازی برای پایان فراز و نشیب روابط ایران و عربستان است که طی سه دهه گذشته ادامه پیدا کرده است اما بدبینان معتقدند که این تنش‌ها می‌تواند به رویارویی دو کشور منجر شود و در این میان برخی طرف‌های بین‌المللی به ایجاد تنش و انباشت خشم میان دو ملت ایران و عربستان و فروش سلاح‌های خود اقدام خواهند کرد. 
بدون شک از سرگیری روابط ایران و عربستان به سود دو کشور، مردم آنها و کشورهای منطقه خواهد بود؛ اما ممکن است «چیزی را دوست نداشته باشید و آن براى شما خوب باشد» و «شاید در ضرری نفعی باشد» بر همین اساس ایران باید به عربستان ثابت کند که روابط سالمی میان دو کشور وجود دارد که زمینه از سرگیری آن فراهم شود. اینکه روابط در حد بازگشت افراد و دیپلمات‌ها از سر گرفته شود، آنچنان اهمیتی ندارد. 
 
ایران و عربستان از اهمیت بالا و جهانی در زمینه مسائل راهبردی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برخوردارند، باید دوراندیشان دو کشور به این موضوع توجه داشته و بر اساس آن اقدام کنند. 
 
ایران چند دهه در انزوا و تحریم  در جهان بود -حالا جدای از اینکه این مسئله واقعیت است یا توهم- و صرف نظر از میزان چالش‌ها و فداکاری‌هایی که باید برای پذیرفتن عربستان به عنوان دروازه ورود قانونی به کشورهای خلیج (فارس)، دنیای عرب و جهان با آن روبه رو شود، ایران به روابط حسن همجواری با همسایگان بخصوص با عربستان نیاز دارد. 
 
بازسازی روابط نیازمند شجاعت، دانایی سیاسی است اما برای ویرانگری، صرفا ساده‌لوحی و حماقت سیاسی کافی است. شاید یکی از دلایل خوب این مسئله در دنیای پس کرونا برقرار حج باشد. تمام کشورهای منطقه از برقراری روابط ایران و عربستان سود می برند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر